«Ця особа є свідком і відображенням пасхальної таємниці», — владика Володимир Груца про бл. Миколая Чарнецького

15 травня 2024

«Відзначаємо 140 років його народження до земного життя та 65 років народження до вічності. Коли після першої окупанції в 1939 році неможливе було служіння на Волині, священномученик Миколай поселився в цьому монастирі. Він тут жив, душпастирював, працював науково, тут був у 1945 році ув’язнений». На цьому наголосив єпископ-помічник Львівської архиєпархії владика Володимир Груца на початку своєї проповіді під час Божественної Літургії у храмі Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці з нагоди року блаженного Миколая Чарнецького, у Томину неділю, 12 травня 2024 року.

«Ця особа є свідком і відображенням пасхальної таємниці», — владика Володимир Груца про бл. Миколая Чарнецького

Продовжуючи, єпископ зазначив, що без віри у Воскресіння він не зміг би пройти власну Хресну дорогу сибірських в’язниць, допитів, переслідувань. Він є близьким побратимом всіх жертв сучасної війни: полонених, терплячих, переслідуваних. Стіни цього монастиря і храму дихають його присутністю. Донині тут відчувається дотик його стіп та рук, а особливо його люблячого серця. Про це розповідає пресслужба Львівської архиєпархії УГКЦ.

Чи змінилося наше життя після Воскресіння?

«Пасхальний час є особливою прославою Того, хто з аду визволив людину і подарував нам Воскресіння (9 пісня канону утрені). Завершився час великодніх свят і світлого тижня. Можемо собі поставити питання: а що змінилося? Що змінилося після пасхального ранку, цього першого дня тижня? Сам Воскреслий Ісус змінився. Його тяжко впізнати. У цьому переконуємося з допомогою Марії Магдалини, учнів з Емаусу. До апостолів Він прийде через замкнені двері, вже не підлягає законам природи чи земним правилам. Воскресіння не є поверненням до старого, а є чимсь новим», — пояснив архиєрей.

Але, за словами проповідника, Воскреслий має рани, знаки від цвяхів. Той, який переміг гріх і смерть, носить знаки насилля, Він не втрачає контакт з своїм гробом, перетворюючи цей гріб в джерело життя.


Сумнів може свідчити про обережність

Відтак проповідник поділився роздумами над історією і значенням недовір’я Томи: «Бачимо перед очима образ апостола Томи, який засумнівався. Ми привикли дивитися на Тому як на невіруючого, бо він в один момент засумнівався. Тоді можемо не побачити позитивних сторін. Сумнів — це ще не зневіра. Коли людина в чомусь сумнівається, то це не означає, що вона невіруюча. Сумнів може бути поштовхом до шукання правди чи лікуванням легковірності. Тома не вірить чуткам, бо йдеться про важливу справу, він дуже обережний, вимагає доказів: „Якщо не побачу на його руках знаків від цвяхів і не вкладу свого пальця в місце, де були цвяхи, а руки моєї не вкладу в його бік — не повірю!“ Вимоги неабиякі. Байдужа людина не може ставити такі детальні вимоги. Ця справа для Томи була дуже важливою і надто глибоко торкалася його життя, щоб без тіні опору повірити. Тому він дуже обережний», — підкреслив важливий і позитивний аспект сумніву владика Володимир.

Ісус є близько моїх ран

У недовір’ї Томи водночас було багато любові, як зазначає далі архиєрей. Ісус відповідає доказами на його вимоги, бо бачить щирість, а не лукавство. «Я можу бути певний, що Ісус є близько моїх ран. Він має місце і в темних сторінках мого життя. Цей зранений і водночас воскреслий Ісус немов би говорить нам сьогодні: сліди болю, насилля, смерті не можуть нас віддалити від Божої любові. Вони не заважають Богові подарувати людям і світу нове життя», — додав єпископ-помічник Львівської архиєпархії.


Хто не вірить у Воскресіння, той немає майбутнього

На його переконання, Христос воскресає на нашій землі. Великдень є дотиком Бога до людського болю та страждання. Якою важливою для нас є ця благовість в час брутальної війни, яка принесла стільки жертв.

Ми є постійно в дорозі до чогось нового, перегортаємо нові сторінки життя. Щоб ми не робили, вже ніколи не буде так, як було вчора. Може буде подібне, але не це саме. Буде щось нове, інше. Воскресіння дає нам відвагу до змін, бо воскреслий Христос є тією самою особою, але водночас інший, якого не можна до кінця пізнати розумом. Тома може бути близьким «родичем» тих, хто шукає Бога розумом, через наукові дослідження. Але в даному випадку педагогіка Ісуса є сильніша, ніж людський розум, бо Він входить через замкнені двері. Напевно, нині також багато хто не вірить у Воскресіння. Хто не вірить у Воскресіння, той немає майбутнього.

Материнське служіння Марії

Друга неділя травня — День матері, — наголосив владика Володимир. «Напевно нема такої людини, яка б не святкувала День матері, бо всі ми маємо маму. Блаженний Миколай відзначався великою набожністю до Матері Божої Неустанної Помочі, останні слова перед відходом до вічності він скерував саме до неї. На перший погляд Марія не зробила жодного чуда, але є завжди поруч, служить в тиші. Не влада чи панування привели її до вічної слави, а покірне служіння. На весіллі в Кані Галилейській вона переадресовує проблему з браком вина до Сина: „Робіть те, що він вам скаже“», — зазначив проповідник.

«Запрошуймо Ісуса в наше життя. Можливо нам є часом важко відкрити для Нього двері нашого серця, можливо є певні зранення, страхи, які перешкоджають це зробити. Ісус знайде спосіб прийти до нас. Лише дозвольмо Йому на це!» — закликав єпископ-помічник Львівської архиєпархії.

Опісля Божественної Літургії усі мали можливість приступити до почитання мощей священномученика Миколая Чарнецького та відбулося помазання освяченою олією.

Насамкінець матерів привітали діти парафії та виступив струнний квартет «Менестрель».

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae