«Церква — це сопричастя любові, «бути, йти та діяти разом», — владика Діонісій Ляхович у доповіді на головну тему Синоду

8 липня 2022

Церква стоїть на основі сопричастя любові Пресвятої Трійці: любові вихідної, доброчинної, некористолюбної, давальної і приймальної. Таким чином Церква — це сопричастя любові, «бути, йти та діяти разом», тобто Церква є «синодальною» по своїй суті, запорукою єдності між учнями: «Як Ти, Отче в Мені, а Я — в Тобі, щоб і вони були в нас об’єднані…».

«Церква — це сопричастя любові, «бути, йти та діяти разом», — владика Діонісій Ляхович у доповіді на головну тему Синоду

Про це сказав владика Діонісій Ляхович, апостольський екзарх для українців греко-католиків у Італії, в доповіді на тему синодального шляху, яку він виголосив перед зібраними у Перемишлі на Синод єпископами УГКЦ, як повідомляє Департамент інформації УГКЦ.

Папа Франциск, зазначив владика Діонісій, закликає Вселенську Церкву до синодального шляху. На перший погляд видається, що такий поклик не торкається Східних Церков загалом і УГКЦ зокрема, адже вони є синодальними у своїй сутті. Однак те, що пропонує Святіший Отець для Вселенської Церкви, — це синодальність у значно ширшому розумінні, підкреслив владика. «Синодальна програма Церкви дослівно означає „йти разом“, тобто, щоб усе церковне тіло було задіяне. До синодального руху входять миряни, богопосвячені особи, диякони, священники, єпископи і сам Папа, тобто від основи церковної піраміди до її вершини, і у зворотному порядку: зверху до самих низів», — пояснив архиєрей.

Владика Діонісій, цитуючи документи ІІ Ватиканського Собору, пригадав, що Церква має своє джерело у Пресвятій Трійці і є «зібраним народом в єдності Отця, і Сина, і Святого Духа». «Церква — це сопричастя любові, „бути, йти та діяти разом“, тобто Церква є „синодальною“ по своїй суті, запорукою єдності між учнями», — наголосив він.

«Ісус навчає ділитись хлібом, служити, слухати Отця і бути чуйним на потреби ближніх: „йти разом з іншим“ і так само молитись: „Нехай святиться Твоє ім’я; нехай прийде Твоє царство; нехай буде Твоя воля; хліб наш, прости нам, визволь нас“. Не я, а ти, ми… Твоє, Твоя, Отче: Твоє і твоя, брате і сестро! Наш, нам і нас — „синодально“», — сказав архиєрей.

Дієслово «бути», додав він, властиво починається від «ти», а не від «я»: «ти, мамо мене породила, ти мене любиш, тому я існую».

Доповідач також зазначив, що Церква є Божою, але також і людською установою. Тож Церква має свою вертикаль на зразок піраміди: від широких низів мирян до вузького вершка єпископів і до самого Папи. «Однак ця вертикальна влада на всіх рівнях поставлена для служіння тому самому колові любові, яким є вся християнська спільнота, — наголосив владика Діонісій. — Святий Августин прекрасно це змальовує, зазначаючи: „Для вас — я єпископ; з вами я християнин; перше завдання — це уряд, а друге — це благодать. Якщо єпископська відповідальність дуже мене тривожить, то потішає мене те, що я разом з вами“».

Крім цього, за його словами, Церква не є інституцією, де панує диктатура згори, ані демократією — структурою, в якій все вирішується голосом з низів. «Вона діє синодально, „йде разом“ з братами і сестрами, благодаттю Господа нашого Ісуса Христа, любов’ю Бога і Отця і причастям Святого Духа. Завжди вихідна: від сім’ї до парафії; від парафії до єпархії; від єпархії до помісної Церкви; від помісної до Вселенської Церкви. Вихідна з низів вгору, та згори до низів», — пояснив архиєрей.


Саме такий євангельський, синодальний стиль життя, каже владика, Папа Франциск пропонує для Вселенської Церкви: йти разом, діяти разом. «Разом усі» — «брати усі», включно зі священнослужителями всіх рівнів. «Власне священнослужителі є відповідальними за те, аби ввести цей спосіб життя у домашні Церкви, у парафії, в єпархії та помісні Церкви, уникаючи спокуси клерикалізму, „щоби звички, поведінка, графіки, мова й усі церковні структури стали відповідним каналом для євангелізації сучасного світу, а не для власного самозбереження“», — зазначив владика Діонісій, цитуючи апостольське поучення Святішого Отця „Радість Євангелія“.

«Тож Церква — це спільнота тих, що охрестилися в ім’я Пресвятої Трійці, „ідуть разом“, синодально. По суті, логіка синодальності — це логіка любові, нова Христова заповідь: „Перебувайте у Моїй любові!“» — підсумував апостольський екзарх у Італії.

Пригадуємо, 7–15 липня у Перемишлі відбувається Синод Єпископів УГКЦ, головною темою якого є «Синодальність і соборність: досвід УГКЦ».

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae