«У Таїнстві хрещення людина отримує образ і подобу Божу», — владика Діонісій Ляхович у Патріаршій прокатедрі Святої Софії на Богоявлення

8 січня 2025

У понеділок, 6 січня, у світлий празник Богоявлення Господа Бога і Спаса Нашого Ісуса Христа, в Патріаршому прокатедральному соборі Святої Софії в Римі відбулися святкові моління, які очолив владика Діонісій Ляхович, апостольський екзарх для українців-католиків візантійського обряду в Італії. Співслужили екзарху о. Дмитро Кудін, віцеректор прокатедри Святої Софії, о. Луїс Касьяно, ректор Папської української колегії святого Йосафата, та о. д-р Ігор Гінда.

«У Таїнстві хрещення людина отримує образ і подобу Божу», — владика Діонісій Ляхович у Патріаршій прокатедрі Святої Софії на Богоявлення

У святковій Божественній Літургії Святого Василія Великого взяв участь Надзвичайний і Повноважний Посол України при Святому Престолі п. Андрій Юраш разом з дружиною Діаною. Про це повідомляє пресслужба Релігійного товариства «Свята Софія».

Під час проповіді владика Діонісій звернувся до вірних з пастирським словом, роздумуючи над значенням Христового хрещення, в якому відбулося Об’явлення Бога в Пресвятій Трійці. Проповідник також застановився над спокусами, якими лукавий випробовував Христа у пустелі.


«Бог являється на землі. Христос входить у Йордан, відкривається небо, звідки чути голос „Це мій син любий, якого я вподобав“, і зʼявляється Святий Дух у вигляді голуба. Згодом Дух Святий веде Христа на пустелю, де Він 40 днів та ночей постив. І до Христа приходить диявол, та спокушаючи Його, просить перетворити камінь на хліб. Але Ісус ніколи не зробив жодного чуда для Себе. Коли народ, що йшов за Ним, був голодний, Він благословляє і помножує хліб не для Себе, а для інших. Тоді диявол виносить Ісуса на високу гору, щоб спокусити Його владою. Але Христос не піддається. Потім лукавий каже Ісусу кинутися з гори, бо Його зловлять і понесуть ангели. Але Ісус не прийшов шукати слави і нагороди. І сьогодні до нас диявол приходить з тими ж спокусами».

Владика Діонісій пояснив вірним значення води у Таїнстві хрещення та її символіку для духовного життя: «Наш організм на 70–80 % складається з води. Тож, як і ми, все живе потребує води. Вона дає нам життя, але також може й потопити. У хрещенні вода має втопити стару самолюбну людину, яка шукає тільки свого хліба, слави і насолоди, щоб вона вийшла з води новою людиною, яка служить і відчуває потреби інших».


Єпископ наголосив на важливості відречення від диявола під час Таїнства хрещення, коли душпастир тричі запитує про відречення від усіх злих діл диявола. «Диявол увійшов у людину і нею панує, що спричиняє пекло на землі. Воїни, що повертаються додому, кажуть, що побували у пеклі. Бо пекло є і на Землі, адже диявол — тут. Він сьогодні такий потужний, з ним мільйони легіонів демонів, що розмахують ядерною зброєю і погрожують знищити все. Це апокаліптична бестія, що може зруйнувати все заради своєї імперії. Христос натомість пропонує новий спосіб життя у служінні і баченні потреб інших. Тому ми помазуємо олією очі, щоб бачити іншого; вуха, щоб чути прохання; руки, щоб благословляти; ноги, щоб ходити; груди, щоб любити; плечі, щоб носити тягарі один одного. У хрещенні людина відновлює образ і подобу Божу», — зазначив єпископ.

Владика застановився над єдністю з Христом, яку нам дарує Таїнство хрещення. В особливий спосіб проповідник звернув увагу на випробування війни, що закликають нас до благородної місії захисту своєї землі та народу: «В хрещенні ми заново народжуємося і єднаємося з Христом, що означає єднатися з Ним, як з особою. Ісус хрестить нас Святим Духом і вогнем. А в тому вогні, що на нас кидають, ми не маємо ненавидіти, але маємо воювати, захищати своїх братів і сестер та свою державу. Це наш обовʼязок. Війна, яку ми переживаємо, є визвольною. Ми визволяємо наш народ від нападників. Ісус вчить нас молитися за визволення. Хрещення Духом і вогнем означає погодитися на Божу волю, що може бути дуже складно. Християнське життя зобов’язує бути християнами навіть під час війни. Ми маємо визволитися від диявола злоби й помсти, а в серці має запанувати любов до ближнього, народу й до Бога. І воїни, що помирають на фронті, є не тільки героями, але й святими, бо віддають свої життя за друзів, родину і державу», — мовив єпископ.


Після завершення Божественної Літургії о. Марко-Ярослав Семеген, президент релігійного товариства «Свята Софія», привітав усіх присутнім зі світлим празником Богоявлення Господнього: «Бажаю всім нам, щоб через цю свячену воду ми відкрили свої серця на благодать Святого Духа. Через співпрацю з Ним ми справді отримуємо синівство улюблених дітей Божих».

Душпастир подякував владиці Діонісію за проповідь, служіння та архипастирське благословення, бажаючи Божих благодатей й духовної та фізичної кріпості. Також о. Марко-Ярослав адресував окремі слова подяки та привітань шанованим гостям — запрошеним душпастирям та отцям собору, пану послу з його дружиною та численно зібраним вірним.

Насамкінець на площі собору Святої Софії душпастирі на чолі з владикою Діонісієм звершили Чин великого освячення води, щедро благословляючи свяченою водою усіх присутніх. Відтак кожен зміг взяти собі Йорданської води для освячення свого дому.

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae