«Залежність повстає там, де є духовна криза», — владика Володимир Груца про зцілення двох біснуватих

29 липня 2024

Проповідуючи у V неділю після Зіслання Святого Духа, 28 липня 2024 року, владика Володимир Груца, єпископ-помічник Львівської архиєпархії УГКЦ, застановився над подією зцілення двох біснуватих у Гадаринському краї. Зокрема єпископ роздумував над причиною, яка призвела їх до такого стану, а їхніх співмешканців — до відкинення Бога.

«Залежність повстає там, де є духовна криза», — владика Володимир Груца про зцілення двох біснуватих

З цієї проповіді владики Володимира Груци ви довідаєтеся:

  • чому Ісус Христос направився у поганський Гадаринський край?
  • якою є дія зла та гріха стосовно людини та усього живого?
  • у чому полягала першочергова проблема гадаринців, які не прийняли Ісуса Христа у своїй громаді?
  • чого нас навчає сьогодні історія про зцілення двох біснуватих у Гадаринському краї?

Фото: Роман ДацьоФото: Роман Дацьо

Зустріч правди і обману, добра і зла

Євангельське слово сьогоднішньої неділі провадить нас в Гадаринський край. Це був поганський край, де люди жили своїми цінностями, мали власну уяву про світ, але там бракувало Бога для людини. Саме туди пішов Ісус Христос.

Назустріч йому виходять двоє біснуватих. Так виглядає, що вони навіть були ініціаторами зустрічі. На перший погляд можна собі відразу створити відповідне враження про місцеве населення. Тих двоє людей не жили вдома, а в гробах. Гріб — це нечисте місце для євреїв. Біснуваті були дуже люті, тому ніхто не міг перейти цією дорогою, де вони йшли, але один перейде: Ісус з Назарету. Це зустріч правди і обману, добра і зла. Тут нема компромісу, якоїсь третьої альтернативи. Біси приречені на загибель, бо зло не має місця там, де є Бог.

Зло нищить людину

Вони не хочуть покидати цього краю, тому входять у свиней, які вважалися нечистими тваринами. Тоді свині потонули. Завданням зла, гріха є нищити. Найбільше терпить від цього людина, тому що людина має розум, свобідну волю і дає згоду на це зло: приходить спокуса, якась гріховна думка, потім слово, діло… Спокуса, а згодом гріх людину притягає, трішки дає задоволення, але має кінцеву мету нищити.

Людина не завжди визнає свою гріховність, навіть може за будь-яку ціну виправдовувати своє становище, при чому може вдатися до невідповідних середників. Може піти до знахарів, ворожок, тим самим підтримує їхній бізнес, а ще гірше відкриває своє серце на зло. Якщо в серці людини є Бог, освячуюча ласка, то ніхто нічого поганого не може їй вдіяти.

Фото: Роман ДацьоФото: Роман Дацьо

Питання життєвих пріоритетів гадаринців та кожного із нас

У Гадаринському краї, на перший погляд, сталося диво, бо всі люди вийшли назустріч Ісусові. Але відразу відчутна проблема, бо ціле місто просить відійти Ісуса, не може чи не хоче прийняти його науки, а ще більше присутності. Тут є така деталь, на яку ми, можливо, не звертали ніколи уваги. Не виключено, що цим людям було шкода свиней. Це б означало, що це населення ставило свиней вище від життя цих двох співгромадян. Люди цього краю могли займалися бізнесом вирощуванням свиней. Тому втрата матеріальних середників могла спричинити бунт. Але Ісус шанував вибір цього народу, терпеливо очікуючи його навернення.

Для нас християн також існує небезпека повернення до стану поганства. Сьогоднішній євангельський уривок є чимось більшим від архівної згадки. Чи є прояви біснуватості в нашому суспільстві? Людина у будь-якому випадку є спокушувана, виставлена на пробу. Тобто спокуси будуть старатися нас звести з доброї дороги. Подивімося, чим заповнений сьогодні медіапростір, скільки там є негативу. Це для того, щоб показати людині, що її життя не має жодної вартості. А хтось при цьому ще заробляє, творить комерцію. Наскільки перетворюється скарб людського тіла в товар. А Бог дав людині дар любити і бути любленою.

Фото: Роман ДацьоФото: Роман Дацьо

Залежність повстає там, де є духовна криза

Великою загрозою для людини і суспільства є різні узалежнення: наркоманія, комп’ютерні узалеження, ігроманія, а особливо алкоголізм. Тоді чимало людей не може дійти додому чи втратили його. Якщо людина втрачає контроль над собою, то втрачає свобідну волю, яка є Божим даром. Як наслідок вона втрачає здатність любити, а це глибока духовна хвороба. На щастя, маємо реабілітаційні центри. Але важливо усвідомити, що сама терапія чи громадські організації не врятують. Бо залежність повстає там, де є духовна криза. Тут може допомогти лише Бог, який помер і воскрес за людину.

Для того, щоби Бог зміг нам допомогти, ми маємо Йому дозволити це зробити. Адже мешканці Гадаринського краю сказали Богові «ні». Якщо зранку ми не промовляємо щонайменше короткої молитви, то, подібно до жителів гадаринського краю, тим самим відкидаємо Бога. Якщо ввечері ми не молимося, то тим самим, немовби, кажемо: «Навіщо Ти мені вночі, Боже! Я і так маю міцний сон». Молитва не є якимось запасним колесом. Молитва – це стержень нашого життя. Людина повинна дозволити Богові діяти. Бо якщо замість Бога людина на перше місце ставить щось інше, тоді виникає хаос. Тоді через покаяння спішімо до Бога.

Наприкінці сьогоднішнього Євангельського уривку євангелист Матей розповідає про те, як Христос, сівши у човен, переплив назад і прибув у своє місто – додому. Наше серце Ісус Христос прагне зробити Своїм домом. Тоді в ньому не буде місця для всякого зла.

† Володимир Груца,
єпископ-помічник Львівської архиєпархії УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae