Владика Василь Івасюк у свято Богоявлення Господнього: не розмінюватися на народні звичаї, а принести у дар Господу своє серце
«Переважна більшість людей не сприймають Богоявлення передусім як явлення Пресвятої Трійці, яка явила себе на річці Йордан, не йдуть навіть до храму, а просто пірнають в освячену воду. Змінити людину та очистити від гріхів може тільки покаяння, але аж ніяк не пірнання в крижану воду», — мовив у своїй літургійній гомілії на празник Богоявлення Господнього, 19 січня 2021 року, преосвященний владика Василій Івасюк, єпарх Коломийський.
«Це є Син Мій Улюблений,
в Ньому Моє благовоління»
(Мт. 3, 13–17)
Богоявлення — це явлення і прославлення Бога у Пресвятій Трійці над Йорданом.
І). Ісус приймає нині хрещення у віці тридцять років. Сповнити цю правду належить Івану Предтечі, тому що після цього Христос має право виступати публічно перед людьми і бути повноправним членом спільноти.
1.1). Приклад. Один священик приїхав з Африки, де він пропрацював на місіях досить тривалий час. Одного разу він підготовляв до хрещення трьох осіб і став свідком їхнього хрещення, яке запам’яталося йому на ціле життя. Він з трьома особами зайшов на середину невеликої річки і хрестив їх зануренням у воду. Спочатку все йшло як звичайно. Їхні друзі й родини стояли на березі, споглядаючи за обрядом. Священик прочитавши відповідні молитви, почав по черзі занурювати їх у воду. Перший чоловік виринув з води й одразу почав несамовито кричати від радості. Другий і третій зробили те саме.
Обряд уділення тайни Хрещення відбувався під пильним наглядом багатьох людей, котрі уважно споглядали за новоохрещеними і не знали що стало причиною крику. Підготовляючись до Хрещення, вони чули такі слова апостола Павла «Ми поховані з ним через хрищення на смерть, щоб, як Христос воскрес із мертвих славою Отця, і ми теж жили новим життям» (Рм. 6, 4). Вони думали, що під час обряду хрещення дійсно повинні померти. Люди почали сміятися. Тоді священик поставив перед веселою спільнотою дуже просте запитання: «Чи наважився би хтось із вас зайти в річку і насправді померти під час обряду хрещення?»…
ІІ). Блаженніший Святослав сказав: «Не купання в ополонці робить людину оновленою в її силах, а покаяння. Людину оновлює благодать прощення й оновлення, яка приходить від Христа силою і діянням Святого Духа». Тому перш ніж пірнати, треба подумати і покаятися. Божу благодать ми маємо відчути в день свята Богоявлення не тілом через пірнання, а розпочати цей святковий день у храмі зі Сповіді і Причастя. Іншими словами, не розмінюватися на народні звичаї, а натомість принести у дар Господу своє серце, своє покаяння, свою милостиню і радість розділення Вечері Господньої.
Слова Івана Предтечі з Євангелія від Марка нагадують нам про глибину смирення та глибину покаяння, що спонукають нас подумати ким є Христос.
Переважна більшість людей не сприймають Богоявлення передусім як явлення Пресвятої Трійці, яка явила себе на річці Йордан, не йдуть навіть до храму, а просто пірнають в освячену воду. Змінити людину та очистити від гріхів може тільки покаяння, але аж ніяк не пірнання в крижану воду. Преподобний Ісаак Сирин каже, що досконалість — це глибина смирення й покаяння.
Якщо, врешті-решт, ті люди, які зараз готуються сходити до водоймища, пірнатимуть у воду без зміни власного мислення і розуму, надіючись тільки на зцілення тілесне, то звісно, таке пірнання нічого не дасть. Зцілення тілесне є корисне тільки тоді, коли збираємося змінювати своє життя так, щоб зустрітися з Богом. Іншими словами, продовжувати тривалість років перебування на цій землі треба тоді, коли Христос має стати наріжним каменем нашого життя. В іншому випадку, коли фундаментом життя людини є постійний гріх, тоді для чого нам шукати продовження життя і помноження зла. Якщо ж підходити до цього дня з відчуттям того, що саме Тайна Покаяння і Пресвята Євхаристія є вершиною входження у таїну Богоявлення, то тоді зрозуміємо, що у самому пірнанні вже й сенсу немає. Господь потребує твого серця і хоче омити душу твою від осквернень, а не твого простого занурення в ополонку. Якщо покаяння не відбулося насправді, то ніяке пірнання не допоможе. А якщо день Хрещення Господнього людина розпочне у храмі зі Сповіді та Причастя, тоді вона дійсно відчує входження Христа у свою душу і занурення у воду з благословення священика приносить благодатні духовні плоди.
Висновок. Нехай ваше життя буде під опікою Пресвятої Богородиці, Матері Божої Неустанної Помочі, прославленої в Коломийській іконі «Це Мати твоя».
Господи, омий гріхи наші у тайні Покаяння й опісля Йорданською освяченою водою скріпи нашу віру. Амінь.
Благословення Господнє на вас!
† Василь Івасюк,
єпарх Коломийський
19 січня 2021 року,
у день світлого празника Богоявлення Господнього,
катедральний храм Преображення Господнього,
м. Коломия