Владика Степан Меньок: Марія є духовною Матір’ю тільки християн чи всіх людей?
У черговому духовному роздумі, присвяченому Пресвятій Богородиці, владика Степан Меньок, екзарх Донецький, роздумує над тим, чи вона є Матір’ю лише християн, а чи всіх людей.

Наскільки я можу, хочу долучитися до прослави нашої Небесної Неньки…
Прислала мені одна знайома відеоролик, де показано, як молода дівчина бере інтерв’ю у перехожих у невідомому місті, ставлячи тільки одне питання: «Чи ви знаєте молитву до Богородиці „Богородице Діво, радуйся“? І що? Опитано було десь п’ять осіб, і жодна з них цієї молитви не знала. Коли поставила питання про вервицю, то дехто вже якесь поняття мав, що це за молитва. І так гірко стало, що більшість людей цієї молитви не знає, а ми хочемо, щоб скоріше прийшов мир в Україну. Потішаю себе тим, що ця молода дівчина могла пояснити, що таке молитва на вервиці і як її молитись. Отже, є молоді люди, яким не байдуже, що буде з Україною, і які хочуть розбудити молитовний дух у наших людях. Крім того, ні один з них не міг подумати, що ось ця дівчина така молода, але вірить в Бога, а я такий далекий від Нього…
Місія євангелізації на вулицях дала би якийсь поштовх до духовного пробудження нашого народу. Потрібно заохочувати активних молодих людей до подібних акцій. Ну, а зараз візьмемо і представимо деякі уступи з розділу «Маріологія». Це нам всім потрібно знати, щоб ми могли захищати честь Марії.
Син Божий, який родиться в тілесному виді з лона Марії з іменем Ісус як чоловік, але також і Бог, бо ці дві природи є нерозлучні. Отже, ми вповні можемо визнати за Марією Боже материнство. Ми маємо її як Матір нашу, але вже через духовне материнство. Апостол Павло згадує про це Боже материнство, але невиразно, не називаючи її по імені. «Та, коли прийшла повнота часу, Бог послав Сина Свого, Який був народжений від жінки…» (Гал. 4, 4)
У четвертому столітті вже співали такий антифон: «Sub Tuum Praesidium confugimus sancta Dei Genitrix». У прямому перекладі він звучить: «Під Твій Покров прибігаємо, Пресвята Богородице…» У наш час ми співаємо: «Під твою милість прибігаємо, Богородице Діво, молитвами нашими в скорботах не погорди, але від бід ізбав нас, єдина чиста і благословенна. Преславна приснодіво Богородице, прийми молитви наші і донеси їх Синові твоєму і Богові нашому, щоб спас задля тебе душі наші». Можемо бачити вікодавню тяглість шанування і почитання Марії як у Західній, так і у Східній Церкві.
Святий Августин говорить, що «Марія своєю любов’ю співпрацювала, щоб вірні народжувались в Церкві». В особливий спосіб співтерпіла разом зі своїм Сином на горі Голгофі задля нашого спасіння. З материнською опікою товаришить всім, за кого терпів і вмер її Син на дорозі їхнього спасіння. Оберігає від всілякого зла, заступається перед Богом за нами. Освячує і потягає своїм життєвим прикладом. Так як найдосконалішим прикладом є Ісус, то Марія як перша християнка вчить нас своїм прикладом, як Його любити, як повністю Йому довіряти. Можемо з певністю сказати, що всі справи, які пов’язані з Доброю Новиною, тобто Євангелієм Ісуса, є тісно пов’язані з нею. Виникає питання: Марія є духовною Матір’ю тільки християн чи всіх людей?
Ті, які відносяться до люду Божого, як визначає їх Другий Ватиканський Собор, також можуть отримувати її допомогу, якщо будуть до неї звертатись. Кожен, хто визнає Ісуса Христа своїм Спасителем і Господом, стає частиною Божого народу. Стосунки не виникають через відвідування церкви чи добрі діла. Іти лише за Богом — це свідомий вибір. У посланні до Коринтян сказано, що вибір має бути зроблений. І коли ми обираємо Бога — Він також обирає нас. Саме тоді ми насправді стаємо частиною Його народу.
Папа Павло VI на закінчення III сесії Другого Ватиканського Собору 21 листопада 1964 року оголосив Марію Матір’ю Церкви. Марія, яка породила джерело благодаті, стала матір’ю всіх тих, які з цієї благодаті або ласки користають. Ось яке визначення про духовне материнство Марії дає Другий Ватиканський Собор: «Благословенна Діва, з рації дару Божого Материнства, завдяки чому є тісно з’єднана з своїм Сином Відкупителем і завдяки чому отримала окремі ласки і дари є тісно пов’язана з Церквою: Як вчить св. Амврозій, Богородиця є первовзором Церкви, в порядку віри, любові і досконалого з’єднання з Христом».
† Степан Меньок,
екзарх Донецький
СИНОД ЄПИСКОПІВ Української Греко-Католицької Церкви




