Три папи про гідність

27 грудня 2021

Гідність — це цінність, про яку ми часто чуємо і яку насправді, мабуть, найменше зустрічаємо в на щодень. Справді, ви впевнені? Виявляється, що гідність присутня в нашому житті вже з перших його митей. А що про неї казали папи Йоан Павло ІІ, Бенедикт XVI та Франциск?

Три папи про гідність

Гідність за Йоаном Павлом ІІ

Гідність була для Папи Войтили особливою цінністю. Він вважав її своєрідною надцінністю і повторював, що вона становить фундамент життя кожної людини. Йоан Павло ІІ також наголошував, що за гідністю стоїть безумовне право на життя.

Те, що гідність стала для папи такою важливою цінністю, зумовлено досвідом Другої світової війни. У його душі назавжди залишилися спогади про публічні страти, облави… Саме тому він завжди повторював, що незалежно від релігії, раси, національності кожна людина є людською особою, що має вроджену гідність.


Йоан Павло ІІ у своєму вченні підкреслював, що гідність людини бере початок з її божественного походження — вона була створена на Божий образ і подобу. Людина була відкуплена, бо вона цього гідна, а відкуплення походить від Божої любові, яка об’явилася в Ісусі Христі. Святіший Отець розглядав таку гідність у контексті життя у суспільстві, в політичному контексті, що має виявлятися в повазі збоку можновладців та державних установ.

Гідність — інструмент маніпуляції?

«Якщо хочете зберегти мир, пам’ятайте про людину, пам’ятайте про її права, які є невід’ємними, бо вони походять із самої людяності кожної людської особи. Кожна людина має свою особисту гідність, має права, що відповідають цій гідності. В ім’я цієї гідності кожен і всі справедливо прагнуть бути не лише об’єктом інструментальних дій влади, державних інституцій, а бути суб’єктом».

Папа наголошував, що гідність людини — невід’ємна і незаперечна, а збереження людської гідності веде до миру, який своєю чергою є гарантією свободи. Бути об’єктом означає бути частиною суспільства, бути особою, яка має право вирішувати про своє майбутнє, яка має розум і можливість вибирати добро в своєму житті. Гідність людини як особи була також для Йоана Павла ІІ об’єктом, який потрібно особливо захищати, щоб вона не стала інструментом, наприклад, у руках маніпуляторів.

Гідність у вченні Бенедикта XVI

Бенедикт XVI після свого попередника теж зазначав, що гідність — це надзвичайно важлива цінність у житті кожної людини. Він бачив велику потребу усвідомлення вірними гідності як цінності, що будує ідентичність людини. На думку Святішого Отця, гідність становить фундамент закону, а закон стає основою функціонування суспільства. І як наслідок, гідність людини кваліфікується як основне право кожної людини.

Як і Йоан Павло ІІ, Бенедикт XVI першим кроком до гідності людини бачить створення, а наступним — відкуплення. Людина як людське буття стоїть вище за інші створіння завдяки вільній волі та розуму, якими вона обдарована. Аналітичні здібності, а насамперед — уміння відрізняти добро від зла та совість, вирізняють людину серед інших створінь.


Гідність як Боже світло

У Христі кожна людина зустрічає любов і саме завдяки їй отримує беззаперечну гідність, яку жодні державні установи чи суспільства не можуть ігнорувати. Папа також розумів гідність як елемент, що будує людську ідентичність. Людина отримала гідність даром, але покликана розвивати її через пізнавання добра і зла та досягаючи намічених цілей. Тому гідність, як її розуміє Бенедикт XVI, — це участь у Божій справі і водночас заохочення до вдосконалення та реалізації.

«Якщо загасити Боже світло, то пригнічується і дана Богом гідність людини. Вона перестає тоді бути образом Бога, який ми маємо шанувати в кожній людині: в бідних, слабких, чужинцях. Тоді ми перестаємо бути братами і сестрами, дітьми одного Отця, які через Отця взаємно між собою пов’язані», — сказав папа Бенедикт XVI, тим самим зазначивши, що гідність має іти в парі з Божим світлом, оскільки гідність сама по собі як цінність походить від Бога.

Папа Франциск про гідність

Папа Франциск у своєму навчанні особливо наголошує на ролі гідності людини в суспільному контексті. Він не раз підкреслював, що турбота про благо іншої людини має бути першочерговим завданням кожного християнина.

Тому він виступає проти загального егоїзму й заохочує, щоб кожний, керуючись гідністю людини, дбав про те, щоб забезпечити усім людям умови для гідного життя.


Святіший Отець наголошує, що гідність є наслідком Божої любові, якою Він обдарував кожну людину. Більше того, Папа також повторює за своїми попередниками, що людині за самим фактом того, що вона людина, належить вроджена людська гідність, яку не можна заперечити, від якої не можна відмовитися і яку за законом мають поважати усі органи влади.

Святіший Отець, відомий своєю любов’ю до природи та довкілля, тому в своєму навчанні зазначає, що турбота про спільне благо, турбота про довкілля може стати виразом реалізації гідності людини, тому що людина має право жити в щасливому світі. Кожна людина має дар розпізнавання добра і зла, вона зобов’язана в своїй гідності дбати про інших людей, про інші створіння. «Ми всі є образом Бога» «Необхідно, щоб гідність людини була в центрі кожного бачення й кожної діяльності. Всі інші інтереси, навіть правильні, — другорядні. В центрі — гідність людини! Чому? Тому що людина — це образ Бога, вона була створена на Божий образ, і всі ми — Божий образ!» — сказав Папа Франциск.

За матеріалами католицького суспільно-релігійного інтернет-часопису «CREDO»
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae