Папа: Церква повинна бути близькою і співчутливою, а не політизованою

16 вересня 2021

Аборт є убивством, Церква не змінила своєї позиції, але щоразу, коли єпископи розглядають якусь проблему не як пастирі, то стають на бік якоїсь політичної сторони. Про це та інше Папа Франциск говорив під час традиційної прес-конференції на борту літака.

Папа: Церква повинна бути близькою і співчутливою, а не політизованою

Папа Франциск завершив свою 34-ту Апостольську подорож. В середу, 15 вересня 2021 року, приблизно о 15:20 місцевого часу, літак італійської авіакомпанії «Alitalia», що здійснив спецрейс із столиці Словаччини Братислави до Риму, приземлився в міжнародному аеропорту Чампіно. Вірний своєму звичаєві, повертаючись до Ватикану, Святіший Отець відвідав велику Папську базиліку Пресвятої Марії, щоби молитвою перед чудотворною іконою Пресвятої Богородиці Спасіння римського люду подякувати Небесній Матері за супровід під час цього паломництва. Хоч переліт був короткотривалим, зайнявши всього 100 хвилин, Святіший Отець присвятив півгодини на традиційне під час повернення з Апостольської подорожі спілкування із журналістами.

Єднання навколо цінностей, а не ідеологічна колонізація

Перші запитання, як заведено, пославили журналісти з країн, які Папа відвідував. «Чому Ви вирішили взяти участь у Євхаристійному конгресі в Будапешті та яким бачите майбутнє християнства у Європі?» — запитував журналіст з Угорщини, цитуючи слова ісповідника віри кардинала Міндсенті: «Якщо є мільйон угорців, які моляться, я спокійний за майбутнє».


Сказавши кілька слів про те, що віддавна думав про можливість здійснити цей візит, і про це йшлося під час попередніх зустрічей з представниками влади, Святіший Отець зауважив, що угорці багаті цінностями, його, зокрема, вразила «екуменічна чутливість». «Загалом, Європа повинна, і я завжди про це кажу, повернутися до мрій своїх батьків-засновників. Європейський Союз не є союзом задля того, щоб щось робити, в основі ЄС лежить дух, про який мріяли Шуман, Аденауер, Де Ґаспері», — сказав Глава Католицької Церкви, вказуючи на небезпеку звести все лише до управлінського бюро, замість того, щоб шукати коріння Європи та нести його далі. «Це правда, що деякі інтереси, які, можливо, не є європейськими, стараються використовувати Європейський Союз задля ідеологічних колонізацій, і це не є добре», — додав він.

Сумніви щодо вакцинації від коронавірусу

Журналіст зі Словаччини попросив Папу поділитися думками про те, як досягти порозуміння навколо теми вакцинації, яку він називає актом любові, але навколо якої існують поділи між самими ж вірними. Відповідаючи, Папа зазначив, що це його трохи дивує і нагадав, що людство має «історію дружби з вакцинами», завдяки яким вдалося подолати різні недуги. На його думку, причиною теперішнього напруження є непевність, пов’язана з розмаїттям вакцин, чутками про неефективність, недостатні дослідження, тощо. «Навіть і в Колегії Кардиналів є деякі негаціоністи, й один з них, бідолаха, госпіталізований з вірусом», — сказав він, що не знаходить пояснення цього. У Ватикані ж усі щеплені, крім невеликої групи, й триває вивчення способів, як їм допомогти.


Загроза демографічної зими

Запитання іспанського журналіста про зустріч з Прем’єр-міністром Угорщини Орбаном, беручи до уваги його відмінне ставлення до деяких питань, таких як міграція, стало нагодою поділитися думками про загрози «демографічної зими» в Європі. Святіший Отець зазначив, що під час зустрічі з представниками влади, де були президент, прем’єр-міністр і віце-прем’єр-міністр, першою темою, яка розглядалася, була екологія. «Далі я запитав про середній вік, бо я стурбований демографічною зимою», — сказав він, зауваживши, що Президент при цій нагоді представив програми на підтримку молодих сімей. Про міграцію, натомість, не йшлося. В основному, за його словами, говорив президент, інші учасники зустрічі уточнювали деякі дані.

Аборт — це вбивство, а Євхаристія вимагає пастирського підходу

Запитання журналіста зі США стосувалося гарячого в цій країні питання про дискусію між єпископами про допуск до причастя політиків, які підтримують проабортне законодавство. «Що Ви порадите єпископам? І чи Вам, як єпископові, протягом цих років доводилося комусь прилюдно відмовити у причасті?» — запитував він.

Папа відповів, що йому ніколи не трапилося такого, й він не знає, чи приступав до нього хтось у такому стані. Згадавши про випадок, який трапився під час відвідин геріатричної установи, де на запитання про те, хто хоче до причастя, руку піднесла одна бабуся, а після того, як отримала причастя, сказала: «Дякую, я єврейка…», Святіший Отець перейшов до суті теми. Він знову нагадав, що Єхаристія не є «премією для досконалих, подарунком», але «присутністю Ісуса в Церкві та спільноті». І ті, які «не перебувають у спільності», як ця єврейська пані, не можуть причащатися, «але Господь захотів преміювати її через моє незнання».


Другим аспектом справи є аборт, «яким є чимось більшим, як проблема, він є вбивством». Той, хто робить аборт, той убиває. Вистачить взяти підручник з ембріології, де побачимо, що на третьому тижні, коли мама ще може не усвідомити, що носить дитину під серцем, вже сформовані всі органи. І «це людське життя повинно бути пошанованим». «Тому, хто не може цього зрозуміти, поставлю таке запитання: чи справедливо вбивати людське життя, щоб вирішити проблему? Чи справедливо наймати вбивцю, щоб вбити людське життя?» — сказав Святіший Отець, пояснюючи, що саме через це Церква є настільки суворою в цьому питанні, бо погодитися з цим означало би погодитися зі щоденним убивством.

«А тепер повертаємося до тієї особи, яка не перебуває у спільноті і не може причащатися. Це не є покаранням, бо вона — поза спільнотою», — мовив Папа, підкреслюючи, що йдеться не про богословську проблему, а душпастирську, як ми, єпископи, керуємося цим принципом. Бо коли поглянути на історію, то побачимо, що кожного разу, коли «єпископи розв’язували справу не як пастирі, то ступали на політичну сторону». Вистачить згадати про Варфоломіївську ніч, полювання на відьом, тощо. «Що має чинити пастир? Бути пастирем, не виступати з осудом. Бути пастирем, бо він є також пастирем для екскомунікованого», — сказав Папа, зазначивши, що він не знає добре деталей ситуації в США, але справжній пастир на місці «знає, що має чинити в кожному моменті». Коли ж відходить від «пастирськості Церкви», то «стає політиком».

Подружжя — тільки між чоловіком і жінкою

Італійський журналіст попросив Папу Франциска прокоментувати резолюцію Європейського парламенту, що закликає країни-члени визнати гомосексуальні подружжя та відповідні стосунки батьківства. «Я вже ясно про це говорив: подружжя — це таїнство, і Церква не має влади змінювати святі таїнства, вони є такими, як встановив Господь», — відповів Святіший Отець, зазначивши, що в згаданому випадку йдеться про закони, які стараються вирішувати становище багатьох людей іншої сексуальної орієнтації. І важливо, щоб це відбувалося, «не накидаючи речі, які зі своєї природи для Церкви не підходять». Якщо гомосексуальна пара хоче жити разом, чи будь-які інші люди хочуть жити разом, то держава має можливість у цивільній сфері надати їм певні гарантії щодо спадщини, охорони здоров’я, тощо, але «подружжя є подружжям». «Це не означає осуджувати людей, які є такими, вони — наші брати і сестри, яких ми повинні супроводити. Але з подружжям як святою тайною все зрозуміло», — сказав Папа, додаючи, що ствердження про те, що Господь є добрим і хоче спасіння всіх, не означає «змушувати Церкву відрікатися від своїх істин» про те, що подружжя можливе тільки між чоловіком і жінкою. «Чимало осіб із гомосексуальною схильністю приступають до сповіді, приступають до священика з проханням про пораду, й Церква допомагає їм прямувати життям, але таїнство подружжя — це інша річ», — підсумував Святіший Отець.


За матеріалами VaticanNews
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae