«Не закопати талант»: єпископ Василь Івасюк про небезпеку лінивства і силу молитви
Владика Василь Івасюк, єпископ Коломийської єпархії УГКЦ, у своєму пастирському слові, виголошеному в 16-ту неділю після Зіслання Святого Духа, роздумує над притчею про таланти. Єпископ наголошує на небезпеці лінивства, яке веде людину до втрати Божих дарів і віддаляє від Царства Небесного. У проповіді він закликає вірних мудро використовувати отримані таланти, плекати любов до ближніх і через молитву та покаяння наближати мир для України.

З цієї проповіді єпископа Василя Івасюка ви довідаєтеся:
- який зміст притчі про таланти та яке значення має поведінка кожного зі слуг?
- чому страх і лінивство ведуть людину до втрати Божих дарів?
- як можна пояснити духовну природу лінивства та його зв’язок із гріхом гордості?
- які наслідки лінивства для людини і чому воно порівнюється з підступним злодієм?
- яку роль у житті людини має любов і чому її втрата означає втрату інших дарів?
- чому перемога України над війною пов’язана з молитвою, покаянням і поверненням до Бога?

Вступ. Всесвітліші і всечесні отці! Дорогі брати і сестри. Вітаю всіх вас християнським привітом «Слава Ісусу Христу!». У 16 неділю чуємо притчу про таланти і маємо дуже важливу місію — освячення хреста та місця під будівництво нового храму.
І). Притча про таланти починається: «І Царство Небесне буде […] мов той чоловік, що, пускаючись у дорогу, прикликав своїх слуг і передав їм своє майно» (Мт. 25, 14). Євангеліє описує образ Бога, котрий роздає таланти. Отримавши таланти, людям потрібно навчитися мудро користуватися цим дарами і примножувати їх. Господар роздає таланти слугам, враховуючи їх здібності і від’їжджає. Слуги мають приймати власні рішення, куди вкладати ці багатства. Один слуга отримав п’ять талантів і заробив ще інших п’ять талантів. Другий слуга отримав два таланти і доробився ще двох талантів. Третій слуга отримав один талант, перелякався і закопав його. Він каже господареві: «Пане, знав я тебе, що ти жорстокий чоловік. (…). Тому зо страху я пішов і закопав талант твій у землю. Ось він — маєш твоє» (Мт. 25, 24–25). Господар вирішує долю лінивого слуги і приказує забрати в нього той один талант та віддати тому, хто має десять. Нікчемний слуга боявся працювати над собою, часто відпочивав, беріг своє здоров`я і тому був вкинутий туди, де є «плач і скрегіт зубів» (Мт. 25, 30).
1.1). Страх і лінивство ведуть людину до втрати всього, що отримала. Хто не росте, той маліє. «Хто зі Мною не збирає — той розкидає», — каже Христос (Мт.12:30). Несправедливими видаються слова: «Візьміть, отже, талант від нього й дайте тому, хто має десять» (Мт. 25, 28). Таке рішення господаря заохочує лінивих людей до активної і творчої праці, тобто сміливо відкривати власну справу.
Господь дає людям свою таланти і так ділиться повнотою своєї радості зі своїми слугами. «Ти був вірний у малому, поставлю тебе над великим. Увійди в радість пана твого» (Мт. 25, 21). Господь Бог відкритий до кожної людини і хоче бачити їх радісними у вічності. Отримавши професію — талант через навчання і страждання, людина має вирости до фахівця своєї справи, а в кінці життя з Божою ласкою відкрити двері Царства Небесного.

ІІ). «Душа лінивого жадає, та нічогісінько не має. (…) Кожна праця приносить користь» (Прип. 13, 4; 14, 23). Ця притча розкриває стосунки Бога і людини. Господь обдарував кожну людину якимсь талантом. У цій притчі бачимо двох працьовитих людей, котрі доробилися подвійного прибутку, а один лінивий слуга закопав свій талант — професію. І в цьому місці звернімо увагу на один з головних гріхів — лінивство. Людина знехтувала своїм покликанням — професією і закопала талант. З цього прикладу бачимо, що лінивство завжди загрожує життю людини, ближнього і людству своєю бездіяльністю.
Автором лінивства — диявол. Він спокушає людину отримувати задоволення не від праці, а від лінивого відпочинку і не виконувати того, що велить Бог. Призначення людини — доглядати за райським садом, а диявол пропонує людям бути рівним Господеві і це призводить до гріха гордості. Гордість виганяє людей з Царства Божого, бо вони відкинули заповіді любові. Тому лінива людина дбає тільки про себе і руйнує Божі плани. «Всі шукають чогось власного, а не Христа Ісуса» (Флп. 2, 21).
Лінивий слуга отримав один талант і не захотів працювати. Причиною могло бути розчарування, депресія, втрата роботи, страх, звичка до лінощів. Апостол Павло каже, що я роблю зло, якого не хочу, хоча призначений робити добро (пор. (Рим.7, 19–23). Лінива людина чудово розуміє, що потрібно робити, але не знаходить сили всередині себе, щоб це виконати. У ній завжди ведуть боротьбу дві сили: Божа і гріх. Сила гріха змусила чоловіка закопати талант. Тихий голос совісті підказував йому, що це погано. Так стається в житті кожної лінивої людини.

2.1). Лінивство руйнує душу і долю людини та приводить її в пекло. Лінивство — це підступний злодій. Ось що говорить про це Писання: «Аж доки, лінюху, ти будеш вилежуватись, коли ти зо сну свого встанеш? Ще трохи поспати, подрімати ще трохи, руки трохи зложити, щоб полежати, і прийде, немов волоцюга, твоя незаможність, і злидні твої, як озброєний муж! …» (Пр. 6, 9–11).
Ледарі — це страшні егоїсти, думають тільки про себе та служать лише своєму комфорту й задоволенню. Один чоловік займався бізнесом. Він лінувався правильно організувати працю, бо дуже любив грати в азартні ігри. На ділові зустрічі не мав часу і тому став банкротом. Він підставив багатьох людей, а проблеми були його через власне лінивство.
Данте у «Божественній комедії» зобразив пекло, як вирву з концентричними колами, які спускаються вниз. На п’ятому колі автор зобразив місце для ледарів. Звичайно, це фантазія автора, але суть від цього не змінюється, лінивство є важким гріхом.
2.2). Лінивого слугу викинуто в темряву кромішню; там буде плач і скрегіт зубів. Хто чинить зло, піддається жахливому покаранню і також той, хто не робить добра. Отже, поки є час, стараймося про наше спасіння й успішно використовуймо свої таланти. Якщо тут будемо лінивими і житимемо безтурботно, то там ніхто не виявить нам співчуття, хоча б ми пролили ріки сліз. Одягнений чоловік в брудну одежу на весіллі звинуватив самого себе і не отримав ніякої користі. Хто мав один талант, повернув ввірені йому гроші і, проте, був засуджений. Благали також і діви, приступали і стукали в двері, але все було даремно і марно. Всіх чекало пекло.
ІІІ). Невпинно зберігайте любов. Тому, хто має, буде мати ще більше. А в того, хто не має, заберуть і те, що має. Хто має любов, отримає також інші дари. А хто не має любові, втратить і те, що у нього є. Тому необхідно у всьому, що ви робите зберігати любов. Істинна любов в тому, щоб любити свого ближнього і свого ворога заради Бога. А хто не робить цього, втрачає все добре, що має; він позбавляється отриманого таланту і, за словами Господа, буде викинутий в темряву кромішню. Темрява кромішня приходить як покарання для того, хто з волі своєї впав у темряву внутрішню через власні гріхи. Той, хто з охотою віддавався в цьому житті темряві насолод, то в тому житті він буде приречений на страждання.
А чим закінчив той, хто закопав талант? Його доля була жахливою — і лише тому, що дозволив лінивству вбити себе. Лінивство — це завжди вибір людини або працювати або лінивство запанує над нею.

3.1). Зупинити війну може тільки щира молитва до Господа. Люди прийшли у цей світ без нічого, а б’ються за все. Підуть звідси без нічого, а будуть відповідати за все. В людей ще не прийшов час на Бога. У них завжди термінові справи, турботи, немає часу. На всі справи є час, а тільки в Бога люди лінуються просити миру. Люди почали віддалятися від Бога, тоді на це місце приходить сатана. І всі ці біди, які проходять на рівні держави чи в особистому житті — все стається по одній причині, прийшов сатана. Він — наклепник, обмовник і брехун та прийшов розділити, вбити і погубити. Це його робота. І цю велику владу дали йому люди, бо вибрали зло і відійшли далеко від Бога. А коли люди повертаються до Бога, тоді стихають війни, матері перестають плакати і приходять перемоги. Тому потрібно впокорюватися перед Господом і повертатися до Нього, щоби перед ворогом не впасти на коліна. Мир можливий тільки через покаяння.
Висновки. Здібність людини є важливішою від багатства. Мудрість важливіша від знання, бо вміє правильно використовувати їх. Не закопати Богом подарований талант — професію, а мудро і сміливо використати й отримати радість зі свого покликання.
Господь суворо засуджує лінивого слугу: «А слугу лінивого вкиньте до зовнішньої темряви, там буде плач і скрегіт зубів!».
Нехай Пресвята Богородиця Мати Божа Неустанної Помочі, Яка прославляється в Коломийській іконі «Це Мати твоя» допоможе і потішить матерів, дружин військових та їх дітей, витерши сльози з їхній очей.
Господи, зглянься на молитви блаженного Миколая Чарнецького та поблагослови Україну, щоб закінчити кровопролитну війну.
Благословення Господнє на вас!
єпископ Коломийської єпархії
28 вересня 2025 року
СИНОД ЄПИСКОПІВ Української Греко-Католицької Церкви





