Митрополит Борис Ґудзяк: «У якого Христа я вірю? Чи я відкриваюся на його пропозицію?»

23 березня 2021

На запрошення Апостольського адміністратора єпархії Торонто та єпископа Саскатунського владики Браяна Байди митрополит Філадельфійський Борис Ґудзяк проводить великопосні онлайн-реколекції для вірних Української Католицької Церкви в Канаді.

Митрополит Борис Ґудзяк: «У якого Христа я вірю? Чи я відкриваюся на його пропозицію?»

З огляду на те, що реколекції транслюються в інтернеті, до них можуть долучитися усі охочі. Англомовна частина реколекцій під назвою «Брати і сестри Ісуса. Діти Бога-Отця» відбулася 14–16 березня, україномовна відбудеться 21–23 березня o 7 pm EST.

Запрошуємо послухати і долучатися та пропонуємо короткі тези трьох перших сесій.

Cесія 1. Унікальність та радикальність віри

  • Період коронавірусу пришвидшив багато змін і вони стають все швидшими і радикальнішими.

  • Ми, християни, опинилися на маргінесі. У Канаді, США, багатьох європейських країнах 50–70 років тому наша віра і церковне життя були частиною культури. Зараз ми відчуваємо, що нас усувають і вважають диваками. Коронавірус пришвидшує маргіназілацію християнства і ми як Церква не до кінця даємо собі з цим раду. Християни бояться, і це страх підсилився під час карантину, коли закрили храми і церковне життя призупинилося.

  • Чи може стати цей досвід нагодою для зростання у вірі? Чи можемо ми вважати виклики благословенням? Можемо і мусимо. Бо не було часу, коли б Господь не працював у історії. Жити ностальгією небезпечно. Господь зараз працює у нашому житті.

  • Ми, виховані в Українській Греко-Католицькій Церкві, повинні пам’ятати, що переважна більшість нашої Церкви переживала неймовірні переслідування. В другій половині ХХ століття як легальна, видама інституція вона була стерта. Після двох поколінь безустанних переслідувань (1945–1989) здавалося, що вона приречена на зникнення. Після 50 років війни і підпілля від 3000 священників залишилося 300 і то старшого віку. Але зараз наша Церква жива. Тому, якщо ви почуваєтеся самотніми чи що вам доводиться плисти проти течії, то знайте, що ви поділяєте досвід багатьох християн протягом різних століть і зрештою, це був досвід самого Сина Божого.

  • Ми живемо у час, коли суспільство і культура змушують нас глибше усвідомлювати дар і зміст віри, правдиве значення Євангелія. Або наша віра буде житєдайними, живими стосунками з Богом, або її у нас відіймуть Божа пропозиція фантастична — Господь, що створив всесвіт і тримає його у десниці і Який створив неймовірний мікрокосм людини — любить кожного з нас окремо і хоче, щоб ми були з ним.

  • Час Великого Посту — це час, коли ми називаємо свої гріхи і ставимо їх у контексті Божої правди. Він нас створив з любові. Історія спасіння — це історія того як Господь провадить нас додому. Зосередьтеся на Божій опіці над нами: Отець посилає Сина у цей світ, щоб Ісус став нашим братом, щоб ми могли бути його братами і сестрами.

  • Питання, що стоїть перед нами — у якого Христа я вірю? Чи я відкриваюся на його пропозицію? Чи відповідаю? На чому зосереджуюся?

Сесія 2. Ісус Христос: Вповні Бог і вповні людина

  • Як Господь прийшов до рішення послати Сина Господнього до нас є загадкою. Я не знаю чи ви про це коли-небудь задумувалися, але до мене ця думка, це питання часто приходило. Чи не міг Бог це зробити по-іншому? Чи не міг Господь зробити це простішим чином? Чи мав Син Господній страждати?

  • Можливо воно [спасіння] могло б статися по-іншому. Та подумайте — навіть, якщо б Господь об’явився кожному з нас — у сні, у видінні — чи відчули б ми, що Бог нас розуміє? Наші життя, наші муки, етапи нашого розвитку, наш страх перед хворобою та смертю?

  • Ми маємо історію, яку нам розповідають Писання та літургійна традиція Церкви, пояснювана Отцями та Матерями Церкви. Вона нам представляє історію нашого спасіння як людську історію: з конкретним місцем та часом, з тілом, культурою та реальним людством. Господь хоче нам продемонструвати, що Він близько, дуже близько до тебе і до мене.

  • Ісус жив людським життям з усім йому притаманним розвитком. Хлопчик, підліток, підмайстер у теслі, що багато разів ранив пальці на руках, відчуваючи не лише біль від роботи, але й радість від людської креативності, що нею нас наділи Бог. Він ходив на весілля, ходив до синагоги та через людські категорії навчився молитися. Син, котрий був невіддільним від Отця — незлитний, але єдиний у божестві — умалив себе і став людиною, щоб ми могли бути піднесеними до Божого життя.

  • Маємо виклик у нашій вірі — прийняти Ісуса Христа як Бога і як людину. Вповні Бога та вповні людину. Що Господь прийняв нашу людськість через те, що це єдиний спосіб спілкування зі мною та з тобою. Це не проста передача повідомлення. Спілкування — це причастя, тому те, що передається є не лише словами чи інформацією про Бога. І воно стається через втілення Сина. Стається через життя Ісуса і тоді, у дуже глибокий спосіб, через Його смерть.

  • Ісус був немовлям і тим, який зцілює дітей. Ісус був підлітком, який йде з батьками на прощу до Єрусалима. І Він той, який зцілює дітей батьків та навіть підіймає їх з мертвих. Він нас торкається як людина і робить це по-братерськи, як один з нас, вважаючи нас своїми братами і сестрами.

  • Ісус не міг стати ближчим до тебе і до мене ніж ставши реальною людиною у реальному часі та реальному місці. Бо якби він був усюдисущим увесь час, це не було б справжнім людським досвідом.

  • Будь-хто з нас, хто молитовно читає Писання, знає, як Боже Слово оживає у молитві. Це Слово натхненне Святим Духом і воно живе у нас, до нас промовляє. Ісус промовляє до нас через Писання, він промовляє до нас через Святі Таїни. Він живить нас своїми Тілом та Кров’ю. Це є людські відносини та божественні відносини водночас.

  • Ми покликані до єдності з Господом Ісусом. Це особисті стосунки. Особисті не означають лише з моєю індивідуальністю. Це значить, що вони мають якості особи. Це дуже важливо, адже Господь є Трьома Особами і ми створені на образ і подобу Божу, є особами та наші стосунки наділені якостями, які особа має у стосунках.

  • Як ми споріднені? Зрештою, коли ми думаємо і живемо духовно, ми всі є братами та сестрами. Ми є братами та сестрами у Господі, що входить у наш людський рід. І ми, Його Благодаттю та за Його запрошенням, запрошені себе з цим ідентифікуватися, стати його братами та сестрами.

Сесія третя. Батьківство

  • Заохочую вас впродовж Страсного тижня поглянути на розповідь про Страсті, прочитати її та пережити з точки зору Ісуса Сина, який з послуху до Батька проходить через спасительне страждання на Хресті та входить у спасительну смерть.

  • Я заохочую вас зробити цю важку вправу — зрозуміти хто у вашому житті є Юдою, первосвященником Каяфою, цинічним царем Іродом чи амбітним малим Пилатом. Ким були ті, хто «продав» вас? Є велика ймовірність того, що серед тих, хто вас зрадив, змусив страждати та підвів вас є багато людей, яким ви довіряли. Чи були вони батьківськими постаті і через це у вас тепер спотворений образ Отця? Така вправа нам дозволить зрозуміти де нас скривдили і через що ми боїмося довіритися та не можемо бути повністю відкритими до Отця.

  • Я заохочую вас побачити нашу гріховність, а також розпізнати Боже милосердя. Для того, щоб зрозуміти, що ми створені на образ і подобу Божу зі свободою, владою давати життя, з особистістю, зі здатністю перебувати у стосунках як Отець, Син та Дух Святий.

  • Єдиний спосіб відкритися по-справжньому — це відкритися на Боже благословення. Це не лише психологічний процес, це благодать, Божий дар.

  • Гріх — це не лише те, що ми зробили. Це щось, що спотворює те, ким ми є. Він нас відвертає від уваги до стосунків. Великий Піст — це час, коли ми перебудовуємо своє життя для того, щоб уважно подивитися, щоб зрозуміти ким ми є, і віддатися Богові.

  • Хто ми є? Де ми є? Ми справді себе недооцінюємо коли, зі смиренням, не розпізнаємо величі Божої любові, якості Божої любові та особову природу Божої любові. Ісус відкриває нам Отця, і це є серцевиною Ісусової місії. Відкрити нам любов, терпеливість, творчість та милосердя Отця, щоб ми могли зануритися в них та їм радіти. Це не може бути стилем життя, але способом. І не просто способом життя, але те ким ми є. Ісус нас зробив своїми братами і сестрами, і ми стали синами та дочками Отця.

  • Довіряючи Богові ми можемо назвати себе Його дітьми. Ми не можемо це зробити самотужки: нам потрібна благодать, дари Святого Духа. Дари Святого Духа є знаком того, що ти дочка чи син. Ми покликані цим жити і ділитися. Ми не можемо ділитися, якщо ми так не живемо по-справжньому.
Записали Килина Курочка, Галина Василиця і Мар’яна Карапінка для Філадельфійської архиєпархії УГКЦ
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae