Владика Василій Івасюк: «Як розуміють Різдво Христове сучасні християни?»
«І тут виникає запитання: «Як розуміють Різдво Христове сучасні християни?». Відвідувати храм тільки на Різдво, Пасху чи принагідно, тоді Євангеліє виглядає парадом. Оскільки, кожна наступна неділя є продовженням попередньої, тоді втрачається послідовність і розуміння євангельських подій», — з такими словами звернувся до вірних єпарх Коломийський владика Василь Івасюк у Неділю по Різдві Христовому.
«Еммануїл, що значить: З нами Бог»
(Мт. 1, 23)
Христос народився! Славімо Його!
І). Дорогі брати і сестри. Різдво Христове в Україні є проголошеним і церковним, і державним святом. Наші домівки і площі освітлюють гірлянди та сяють різними вогнями і чути колядки. Одна історія розповідає про парад військових, котрі прямо з пораду йшли на фронт захищати Батьківщину. На вулицях рядами стояли натовпи людей, вигукуючи привітальні і патріотичні гасла військовим. Один молодий воїн спостерігав за юрбою і спитався в армійського ветерана: «Чому ці люди так радіють і так гарно нас вітають?». Ветеран відповів: «Ми йдемо на війну, а ті, що кричать залишаються вдома».
Війна для тих, що залишилися вдома, закінчувалася військовим парадом. І тут виникає запитання: «Як розуміють Різдво Христове сучасні християни?». Відвідувати храм тільки на Різдво, Пасху чи принагідно, тоді Євангеліє виглядає парадом. Оскільки, кожна наступна неділя є продовженням попередньої, тоді втрачається послідовність і розуміння євангельських подій.
Найстрашнішим є те, що людина може втратити віру і приходити до храму традиційно. Різдво Христове допомагає осмислити своє становище — де саме перебуває людина тепер. Рівночасно потрібно дослідити стан своєї віри. Віра може нагадувати надломлену очеретину, яка ось-ось поламається або нагадати тліючий ґніт, який ось-ось загасне від легенького подуву вітру.
Наш текст із Святого Писання так привертає увагу до всіх присутніх на військовому параді, як нині Господь привертає нашу увагу до новонародженого Ісуса Христа. Бог Отець через ангелів звіщає пастухам у час Різдва: «Не бійтесь, (…). Сьогодні народився вам (…) Спаситель, він же Христос Господь. І ось вам знак. Ви знайдете дитя сповите, що лежатиме в яслах» (Лк. 2, 10–12).
Мудреці зі Сходу спитали могутнього царя Ірода: «Де цар юдейський, що оце народився? Бо ми бачили його зорю на сході й прийшли йому поклонитись» (Мт. 2, 2). Мудреці у Вифлеємі: «знайшли Увійшли до хати й побачили дитятко з Марією, (…) поклонились йому; потім відкрили свої скарби й піднесли йому дари: золото, ладан і миро» (Мт. 2, 11). Іван Предтеча сказав: «Ось Агнець Божий, який гріх світу забирає» (Ів. 1, 29). Віруючі пастухи, мудреці та пророк Іван бачать, свідчать і вказують на Дитятко Ісус, який є Спасителем, Царем і Ягнятком. Сам Бог «хоче, щоб усі люди спаслися і прийшли до розуміння правди» (І Тим. 2, 4). Бог так полюбив світ, що дав Сина Свого Єдинородного, щоб кожен віруючий не загинув, але мав життя вічне.
ІІ). Різдво Христове — це прощення і милосердя. Ісус народжується у Вифлеємі і йому прийшли поклонитися віруючі євреї, а також віруючі люди з інших народів. Віруючі пастухи спішать поклонитися народженому Спасителеві, бо вони потребують спасіння. Рівно ж віруючі мудреці прибувають зі Сходу, бо вони також потребують прощення. Вони розуміють, що немає іншого Спасителя і немає іншого Царя. Сьогодні і ми зібрані в нашому храмі, бо також потребуємо прощення і спасіння. Хоча нині співаємо веселі колядки, але нагадуємо людей, які залишаються вдома, а на війну за нас йде Ісус з Вифлеєму.
Якщо би Господь застосував до людей Боже правосуддя, тоді ми з усіма людськими заслугами миттєво були б стерті з лиця землі. Однак, Господь через свого пророка Єзекиїла промовляє: «я не бажаю смерти грішника; бажаю, щоб він відвернувся від своєї поведінки і жив» (Єз. 33, 11). Знаємо, що заплата за гріх — смерть. Син Божий віддає себе на покарання смертю на хресті, тільки щоби врятувати людей. Він любить людей і складає єдину досконалу жертву за всі наші провини, підтверджуючи її світлим воскресінням на третій день після поховання.
Любов Яцків. Поклоніння волхвів
Він справедливо віддає народам за його привітання в день Різдва Христового. Пастухи, які поклонялися Ісусові в яслах та принесли в дарі ягнята, отримали справедливість Божу — виправдання, прощення гріхів, мир з Богом і воскресіння. Мудреці зі Сходу, які поклонялися Ісусові у Вифлеємі і засвідчили свою любов щедрими дарами, отримали справедливість Божу — виправдання, прощення гріхів і мир з Богом. Сьогодні ми поклоняємося Христові, народженому у Вифлеємі і отримуємо справедливість Божу — прощення усіх наших гріхів і життя вічне у Божому Царстві.
Війну з гріхом, дияволом і смертю виграв Христос, а справедливість дарує нам. Його тіло було поранене від бичування і тернового вінця, від цвяхів на хресті, а людей Він зодягнув у свою праведність. Його тіло було прибите до хреста, і Його невинна кров обмивала всі ваші гріхи. Його правдиве тіло і кров причащає кожного бажаючого у Святій Вечері. Він дає справедливість вам і всім, хто надіється на Нього.
Він, звісно, не нав’язує Себе нікому і це яскраво підтверджує хід світової історії. Господь у цьому відношенні, найбільший демократ. Він не кричить і на вулицях не чути Його голосу. Перша книга царів каже, що Господь знаходиться не у сильних вітрах, ані в потужних землетрусах і не у вогні, а в тихесенькому і лагідненькому вітерці (пор. І Книга Царів (19, 11–12). Христос, народжений у Вифлеємі — лагідний і любить кожного з вас та хоче бути з людьми повсякчас. Ісая пророкує, як Ісус буде ставитися до вас: «Він не буде кричати (…). Надломленої очеретини не доломить; (…) оповістить ретельно правду» (Іс. 42, 2–3).
Іван Дашко. Рождество Христове
ІІІ). Запитаймо себе, яка нині наша віра? Хочеться не мати сумнівів і так вірою переставляти гори! «Все чого проситимете у молитві з вірою, одержите» (Мт. 21, 21–22). У кого віра надломленої очеретини чи тліючого ґноту, радійте сьогодні віруючі в Ісуса з Вифлеєму, бо Він не прийшов ломити і гасити тліючі ґноти.
Господь Ісус не втомиться зцілювати надломлену очеретину і роздмухувати до яскравого полум’я тліючий ґніт. Христос любить, а ви мусите довіритися Йому і тоді зміцниться наша віра. Господь хоче, аби ваша віра була завжди живою і діяльною, тому в Його Церкві проповідується Євангеліє щонеділі і щодня.
Пресвята Євхаристія пригорне вас до серця Ісусового і знову й знову буде прощати ваші гріхи та зміцнюватиме вашу віру. Навіть коли ваша віра буде надломленою очеретиною або тліючим ґнотом, ви будете виправдані і залишитеся дітьми Божими. Бо заради Немовлятка у Вифлеємі ми стали дітьми Божими.
Нехай Пресвята Богородиця, Мати Божа Неустанної Помочі, прославлена в Коломийській іконі «Це Мати твоя» стане матір’ю наших воїнів і волонтерів, дітей і молоді та чоловіків у Новому 2021 році.
Господи благослови Україну, наш народ і нововисвяченого диякона Миколу Мотрука, бо для цього Христос народився. Славімо Його! Амінь.
Благословення Господнє на вас!
єпарх Коломийський
10 січня 2021 року,
у Неділю по Різдві Христовому,
с. Сопів (Коломийський район, Івано-Франківська область)