Владика Богдан Дзюрах про розбійника на хресті: «У приниженій, зневаженій Людині розбійник бачить Бога»

4 жовтня 2022

Духовним роздумам про розбійника на хресті, що був спасенний Ісусом Христом, присвячені чергові роздуми владики Богдана Дзюраха, апостольського екзарха для українців візантійського обряду у Німеччині та країнах Скандинавії.

Владика Богдан Дзюрах про розбійника на хресті: «У приниженій, зневаженій Людині розбійник бачить Бога»

«Крім того, є віра доброго розбійника: віра ледь окреслена, але достатня, щоб забезпечити йому спасіння: „Сьогодні будеш зі мною в раю“. Вирішальним є оте „зі мною“. Так, саме це його спасає. Звичайно, добрий розбійник перебуває на хресті, як і Ісус, але перш за все він на хресті з Ісусом, і, на відміну від іншого розбійника та всіх, хто над ними знущається, він не просить Ісуса зійти з хреста, або дозволити йому зійти з хреста. Натомість він каже: „Згадай мене, коли прийдеш у своє Царство“. Він бачить Його на хресті, спотвореного, невпізнаного, і тим не менше він ввіряє себе Йому як царю, справді, як Царю. Добрий розбійник вірить тому, що написано на таблиці над головою Ісуса: „Цар Юдейський“: Він у це вірить, довіряє. Тому він уже, відразу, перебуває в Божому „сьогодні“, в раю, тому що саме на цьому полягає рай: бути з Ісусом, бути з Богом» (Папа-емерит Венедикт XVI).

Дехто називає доброго розбійника єдиним Святим в історії, якого канонізував безпосередньо Ісус. При чому цей страдник виявляє багато прикмет, які дають підставу називати його «добрим»: він визнає свою провину, кажучи, що зазнає кари, гідної своїх учинків, іншими словами — він кається за свої злочини; при цьому він годиться на покарання, яке було йому визначене; третє, що характеризує цього розбійника з позитивного боку, це його здатність співчувати іншим, адже він не злословить Ісуса, як це робить той, що був розп’ятий ліворуч від Спасителя, а визнає Його невинність.

І найголовніше, чого навчає нас постава цього розкаянного розбійника, це — його віра, про яку згадує Святіший Отець Венедикт XVI: віра тим більша, що він пізнає в Розп’ятому Царя, Спасителя не тоді, коли Той здійснює чуда, викликає захоплення і подив у глядачів, — ні, Він вбачає Спасителя у Тому, в кого немає ані виду, ані величі, ані краси. І все ж, у цій приниженій, зневаженій Людині розбійник бачить Бога. Це — справді велика і геройська віра!

Як же нам потрібно цих двох дарів: у всіх обставинах життя, — а особливо тоді, коли ми почуваємо себе розп’ятими на наших хрестах, — бути з Ісусом, страждати з Ним, єднатися із Ним, скеровувати погляд серця в Його бік. А другий дар — дар повної беззастережної довіри, вміння поручати себе у Божі руки, будучи впевненими, що перебувати з Богом — запорука життя, навіть якщо ми мусимо перейти долину смерті.

Тоді звертаймося з Ісусом з повною довірою до Бога: «Отче, в Твої руки віддаю дух мій!» та просімо Його самого як нашого єдиного Спасителя і Господа: «Ісусе, згадай про мене, як прийдеш у Твоє Царство!»

† Богдан Дзюрах,
апостольський екзарх у Німеччині та Скандинавії

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae