«Перед обличчям отримання правдивого Тіла та правдивої Крові Христа, всі наші страхи є помилковими та нерозумними», — владика Тарас Сеньків

4 травня 2024

«Настільки безмірною має бути Божа любов, щоб ми взагалі могли творити Церкву. Зрада, втеча, відмова з нашого боку ніколи не є достатньою причиною для того, щоб він зрадив, відмовився від нас або залишив нас. Лише тому ми можемо наближатися до Євхаристії, що такий стосунок з людиною творить сам Христос». На цьому наголосив владика Тарас Сеньків, єпископ Стрийської єпархії, у Великий четвер, 2 квітня 2024 року.

«Перед обличчям отримання правдивого Тіла та правдивої Крові Христа, всі наші страхи є помилковими та нерозумними», — владика Тарас Сеньків

З цієї проповіді владики Тараса Сеньківа ви довідаєтеся:

  • якими подіями позначений Великий четвер та яке їхнє значення?
  • що значить Ісусовий жест умивання ніг апостолам?
  • яким чином у Церкві постало Таїнство Пресвятої Євхаристії?
  • яке значення має входження Ісуса у ніч?
  • яку переміну здійснив Ісус на хресті?

Уляна Томкевич, Тайна вечеряУляна Томкевич, Тайна вечеря

Сьогоднішня Свята Літургія впроваджує нас у серце пасхальної таємниці, виводить на дорогу страстей, смерті та воскресіння Спасителя. Страсний четвер є своєрідним часовим згустком, у якому поміщається вся суть Христового послання, висловлена у таїнственних символах обмивання ніг, установлення Євхаристії та новозавітного священства. У ньому ми переходимо від пізнання Ісуса до зростання у любові до нього, а від любові — на шлях уподібнення, бо Тайну Пасхи не можливо вичерпати, і ми можемо до неї лише наблизитися.

Умивання ніг апостолам: глибинне значення

Історичну мить Ісус відкриває пророчо-символічним актом обмивання ніг своїм учням, і робить це особливо урочистою, майже літургійною формою. Його конкретні жести розкривають те, що Послання до Филип’ян подає як зміст таємниці Христа. Ісус скидає одежу своєї слави, оперізується «рушником» людства і стає слугою. Омиваючи брудні ноги учнів він дозволяє їм брати участь у божественному бенкеті, на який їх запрошує. Замість культового і зовнішнього очищення, яке фактично залишає людину такою, якою вона була, встановлюється нова купіль. «Ви вже чисті тим словом, яке я вам говорив», — сказав Ісус своїм учням, і продовжує омивати нас своїм словом. Кожен раз, коли ми приймемо слова Ісуса молитвою та вірою, вони розвинуть у нас свою очисну силу.

Ніч, коли його видали

«Господь Ісус тієї самої ночі, коли його видали», у ніч зради, у ніч, коли його не зрозуміли, у ніч, коли його покинули всі учні. Якщо є година, найменш придатна для такого великого дару, даного нам Христом, то це саме ця година Тайної Вечері. На ній Ісус діє і вимовляє те, що становить суть Євхаристії: жест і слова. Тієї ночі, коли його зрадили, коли його покинули, коли Петро відмовився від нього. У тій темряві, яка оповила зрадженого Бога, Ісус дає дар Нового завіту. Дає в ту мить, коли він вже порушується. Його порушують всі, хто був йому найближчим.

Настільки безмірною має бути Божа любов, щоб ми взагалі могли творити Церкву. Зрада, втеча, відмова з нашого боку ніколи не є достатньою причиною для того, щоб він зрадив, відмовився від нас або залишив нас. Лише тому ми можемо наближатися до Євхаристії, що такий стосунок з людиною творить сам Христос. З боку Бога кожна Євхаристія є абсолютно новим Завітом, Заповітом, який відкриває восьмий день. Відкриває бажання Христа прийти у славі й обійняти нас раз, остаточно і назавжди.

Ми належимо Богові, тому що він цього хоче

Цей заповіт новозавітної священичої влади Церква отримала безпосередньо від Христа. Його початком є вечеря Нового Завіту. Тоді Церква отримала від нього і передала нам, своїм священикам, щоб ми звершували Таїнство Жертви Ісуса в його імені. Прийняла вчинок, жест, слова, які вийшли від самого Господа! Євхаристія — це не те, що Церква дала сама собі чи хтось може привласнити. Нікому не дано права вирішувати про форму та спосіб звершення Літургії. Це довірено Церкві. Ми отримали від Господа і маємо передати. Не нашу думку, а Традицію, якою Церква передає всю повноту таємниці Божої любові.

На Тайній Вечері єдиним праведником був Христос. Але він дає усім присутнім хліб зі словами: «Це моє тіло що за вас ламається». Ми теж, грішні, але всі споживаємо одну їжу, одне життя, життя Ісуса. Бо хочемо воскреснути з ним! Його тіло і кров — це все його життя. Ми належимо йому, тому що він цього хоче. Перед обличчям отримання правдивого тіла та правдивої крові Христа всі інші наші страхи є помилковими та нерозумними. Адже за нас пролито кров і убито тіло Христа, ми вже відкуплені, тільки треба своїм життя це відкуплення обійняти як спасіння.

Софія Білик, Моління про чашуСофія Білик, Моління про чашу

Ісус входить у ніч

Але Великий Четвер — це не тільки день встановлення Тайни священства і Пресвятої Євхаристії, сяйво якої пронизує все наше священиче буття і втягує в себе. До Великого четверга відноситься також темна ніч Ісуса на Оливній горі. Його частиною є самотність і залишеність Ісуса, який з молитвою йде до смерті. Це також включає в себе зраду Юди, ув’язнення Ісуса, а теж зречення Петра, звинувачення перед синедріоном і передачу язичнику Пилату.

Ісус виходить у ніч. Ніч — це ситуація, коли відсутні стосунки, символ нерозуміння, приховування правди. Це простір, у якому може розвиватися зло, яке ховається перед світлом. Ісус є світлом та істиною. Він входить у ніч, яка, зрештою, є символом смерті, остаточної втрати взаємності та життя, щоб перемогти її, та розпочати новий день Бога в історії людства.

Перехід і любов

Ісус знав, що прийшла його година переходу із цього світу до Отця. Він полюбив своїх у світі, і виявив цю любов до крайності. Настала «година» Ісуса, до якої від початку була спрямована вся його діяльність. Два слова: перехід та любов, взаємно пояснюються. Обидва описують Пасху Ісуса: хрест і воскресіння, розп’яття як піднесення, як «перехід» до слави Божої, як «перехід» із цього світу до Отця.

Кость Маркович, Розп'яття ГосподнєКость Маркович, Розп'яття Господнє

Перехід — це перетворення. Воно обіймає собою всю людину. На хресті, у своїй самовіддачі, Ісус ніби розчиняється і перетворюється на новий спосіб буття, в якому тепер навіки перебуває з Отцем, і водночас з людьми. Само розп’яття, акт убивства, перетворюється на акт самовіддачі з любові до крайності. Вираз «до кінця» відсилає до останніх слів Ісуса на хресті: «все доведено до своєї мети», «звершилося». Через його любов хрест стає основою перетворення існування людини в буття, яке має участь у Божій славі. Це переміна стосується всіх, а особливо нас, священників. Вона затягує нас змінюючою силою Божої любові настільки, що наше життя стає «переходом». Так ми отримуємо, та робимо інших, учасниками відкуплення і причасниками вічної любові, стану, до якого ми рухаємося всім своїм існуванням. Амінь.

† Тарас Сеньків,
єпарх Стрийський

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae