Папа: лицемірство може зруйнувати найбільш священні речі
Чому Церква пропонує на дорозі Адвенту супровід святого Івана Предтечі? Думками про це Папа Франциск ділився перед молитвою «Ангел Господній» у другу неділю цього літургійного періоду.
«Наверніться, бо царство небесне близько», — цей заклик святого Івана Хрестителя звучить у другу неділю Адвенту, літургійного періоду, яким Церква латинського обряду готується до урочистості Господнього Різдва. В цю неділю Церква вказує на постать святого Івана Предтечі, що вів аскетичне життя та закликав до навернення. У своєму недільному повчанні, виголошеному 4 грудня 2022 року перед проказуванням молитви «Ангел Господній», Папа Франциск заохотив слухачів замислитися, чому Церква пропонує нам цього «суворого та радикального чоловіка», який може навіть викликати страх, як «головного товариша в подорожі» назустріч Різдву. У чому полягає секрет Предтечі? Про це зазначає українська редакція «VaticanNews».
Алергія на дволикість
«У дійсності, Хреститель більше, ніж суворим мужем, є алергічним на дволикість», — сказав Святіший Отець, зауваживши, що коли до нього наближалися фарисеї та садукеї, його реакція була дуже різкою. За словами Папи, дехто з них міг приходити, спонукуваний цікавістю, або ж опортунізмом, адже Іван ставав дуже популярним. Але оскільки самовпевнено почувалися, ніби з ними все гаразд, «серед дволикості та самонавіювання, не могли прийняти шанс благодаті, нагоду розпочати нове життя».
Найбільша небезпека
Тому Предтеча закликає: «Принесіть плоди гідні покаяння». Як підкреслив Святіший Отець, це заклик, який продиктований любов’ю, подібно до батька, який бачачи, як дитина руйнує своє життя, закликає опам’ятатися. «У дійсності, лицемірство — це найбільша небезпека, бо може зруйнувати навіть найбільш священні речі», — зауважив Папа, зазначивши, що саме через це Іван, а пізніше й Ісус, були дуже суворими щодо лицемірів, «маючи на меті потрясти їх». Натомість ті, хто почувався грішним, приходили, визнавали свої гріхи та хрестилися, бо «щоби прийняти Бога, важливою є не хвальба, а покора», тобто, «потрібно зійти з п’єдесталу та зануритися у воду покаяння».
Час зірвати маски
За словами Святішого Отця, своєю «алергічною реакцією» на лицемірство Предтеча і нас спонукає замислитися над тим, чи ми іноді не поводимося так, як фарисеї. Може дивимося на інших згори, вважаючи себе кращими? Думаємо, що тримаємо все в своїх руках і нікого не потребуємо? «Адвент — це період благодаті, щоби скинути наші маски, бо кожен їх має, та стати в чергу разом з покірними; визволитися від наших претензій на те, щоби вважати себе самодостатніми, щоби піти та висповідатися зі своїх гріхів, отих прихованих, і прийняти Боже прощення, щоби попросити вибачення у того, кого ми скривдили», — сказав Папа, підкреслюючи, що саме так «починається нове життя». Й дорога лише одна — дорога покори. Це означає «очиститися від почуття вищості, формалізму та лицемірства», щоби побачити в інших людях братів і сестер, а в Ісусі — Спасителя, «Який приходить до нас таких, якими ми є».
Врешті, Святіший Отець закликав пам’ятати про ще одну річ: з Ісусом завжди існує можливість розпочати заново, бо «Він чекає на нас і ніколи не втомлюється нами». Тож потрібно сприймати як звернений до нас «сповнений любові заклик Івана повертатися до Бога», щоби не провести Адвент «як прості дні з календаря», бо йдеться про «період благодаті». «Нехай же Марія, смиренна Слугиня Господня, допоможе нам зустрічати Ісуса та ближніх на дорозі покори», — побажав Папа.
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ