Папа: Бог не відсторонений спостерігач, а залучається в життя людини
Проповідуючи в Неділю Божого, слова Папа Франциск наголосив на тому, що Боже слово відслонює нам справжнє обличчя Бога, Який є Богом-з-нами, та спонукає нас виходити до наших ближніх.
У центрі життя святого Божого люду та мандрівки віри стоїмо не ми з нашими словами, але Бог зі Своїм словом. Із цього наголошення Папа Франциск розпочав свою проповідь, яку 23 січня 2022 року виголосив під час Святої Меси в базиліці Святого Петра у Ватикані з нагоди Неділі Божого слова. У світлі євангельської розповіді про те, як Ісус навчав у синагозі в Назареті, він поділився думками про те, що Боже слово об’являє нам Бога та що Боже слово веде нас до людини. Про це інформує українська редакція «VaticanNews».
![]()
Справжнє обличчя Бога
Щодо першого, то Святіший Отець зазначив, що слова Ісуса, сказані на початку Його місії, що Він прийшов принести визволення вбогим і утисненим, відслонюють нам обличчя Бога, Який піклується про нас, Якому не байдужа наша доля.
«Він не є володарем, забарикадованим у небесах, — що за обурливий образ Бога, — Він не є таким, але Отцем, Який слідкує за нашими кроками. Він не є холодним відстороненим і незрушним спостерігачем, Богом-математиком, але Богом-з-нами, Який захоплюється, пристрасним Богом, Який переймається нашим життям та залучається в нього настільки, що плаче нашими сльозами. Він не є нейтральним і байдужим Богом, але Духом, Який любить людину, Який захищає нас, дає нам поради, приймає нашу сторону, бере участь в нашому болі», — сказав проповідник, підкреслюючи, що Ісус звіщає Бога, Який є близьким і бажає заопікуватися нами всіма, і робить це Своїм словом.
З цього випливає заохочення замислитися над тим, який образ Бога носимо в собі та звіщаємо: згаданий визвольний, а чи образ суворого судді? Чи наша віра породжує надію і радість, а чи огорнена страхом? Як зазначив Святіший Отець, щоб навернутися до справжнього Бога, Ісус вказує нам, що відправною точкою є Боже слово, яке розповідає нам історію любові Бога до нас, визволяючи від страху та упереджень.
![]()
Слово, яке перемінює нас
Переходячи до другого аспекту, Папа мовив, що коли відкриваємо, що Бог є співчутливою любов’ю, то перемагаємо «спокусу зачинитися у сакральній релігійності, що применшується до зовнішнього культу, що не торкається життя та не перемінює його», бо це є «прихованим ідолопоклонством». Боже слово спонукає виходити із замкнутості в собі назустріч ближнім «з однією лише лагідною силою визвольної Божої любові». В назаретській синагозі Ісус навчає, що не прийшов вручити нам список правил, провести якусь релігійну церемонію, але «зійшов на дороги світу, щоби зустрітися з пораненим людством, приголубити обличчя, переорані стражданням, оздоровити знесилені серця, звільнити нас від оков, які ув’язнюють душу».
«Браття і сестри, Боже слово перемінює нас. І чинить це, пронизуючи душу немов меч. Бо, якщо з одного боку, воно втішає нас, відслонюючи Боже обличчя, з іншого — провокує та розворушує, ставлячи нас перед нашими протиріччями», — сказав Святіший Отець, пояснюючи, що воно підважує наші виправдання та спонукає виходити назовні, не ховатися за нагромадженням проблем, мовляв, «а що я можу зробити». Бо Слово, ставши тілом, «хоче втілюватися також і в нас».
Ісус, як зауважив проповідник, каже, що «сьогодні сповнилося це Писання». І Боже слово прагне втілюватися «сьогодні, в тому часі, в якому ми живемо, а не в ідеальному майбутньому». А тому ми повинні запитувати себе, чи хочемо наслідувати Ісуса, ставати служителями визволення та втішення для інших.
![]()
Завдання для кожного з нас
Під час цього богослужіння відбулося поставлення вісьмох мирян і мирянок у читці та стількох же мирян і мирянок в катехити. Згадуючи про це наприкінці своїх роздумів, Папа зазначив, що вони покликані до «важливого завдання служити Ісусовому Євангелію». Однак, додав він, «це є також місією кожного з нас — бути вірогідними вістунами, пророками Божого слова в світі».
Поставлення читців і катехитів
Після проповіді та хвилини мовчання, призначеної для роздумів, розпочався обрад поставлення читців, які отримали спеціальне благословення від Святішого Отця та Біблію з його рук. Далі відбулося поставлення катехитів яким Папа вручив розп’яття. Нагадаємо, що йдеться про інституційне постійне служіння мирян, яке Папа Франциск установив у Церкві в травні минулого року, завданням яких є співпрацювати з рукоположеними служителями в різних формах апостольського служіння.
![]()
СИНОД ЄПИСКОПІВ Української Греко-Католицької Церкви



