На сесії саміту «Великої сімки» Папа поділився своїми думками щодо застосування ШІ
Під час саміту «Великої сімки», що відбувається в Італії, Папа Франциск виступив на відкритій сесії за участю інших глав держав і урядів, присвяченій викликам, пов’язаним зі штучним інтелектом. Він поділився думками про можливості та виклики, пов’язані з новітніми технологіями, наголошуючи на тому, що людство приречене на майбутнє без надії, якщо позбавити людей можливості приймати рішення щодо свого життя, віддавши його машинам.
«Жодна машина ніколи не повинна обирати, коли йдеться про те, щоб відібрати життя людини», — наголосив Папа Франциск. У п’ятницю, 14 червня 2024 року, він прибув до містечка Борґо-Еньяція в південноіталійському регіоні Апулії, щоб взяти участь у відкритій сесії саміту G7 та виступити з доповіддю, присвяченою штучному інтелектові. Це вперше Папа Римський взяв участь у зустрічі «Великої сімки». Сталося це на запрошення Італії, яка цього року головує в групі. Перед тим, як приєднатися до учасників відкритої сесії, Святіший Отець провів серію двосторонніх зустрічей, між якими була розмова з Президентом України Володимиром Зеленським. Про це зазначає українська редакція «VaticanNews».
Розвивати Божий дар креативного потенціалу
Запрошений виголосити доповідь на тему штучного інтелекту, Папа Франциск наголосив, що говоримо про засіб, який, як і будь-які інструменти, створені людиною, може принести велику користь, так і завдавати шкоду. Він підкреслив, що йдеться не про упередження щодо науково-технічного прогресу, а радше про страх перед можливими викривленнями. «Наука і технології є надзвичайними продуктами творчого потенціалу нас, людей», — наголосив Святіший Отець, саме «завдяки використанню цього творчого потенціалу, який нам дав Бог, з’явився на світ штучний інтелект». Йдеться про «надзвичайно потужний інструмент», який використовується у багатьох сферах людської діяльності: медицині, праці, культурі, комунікаціях, освіті, політиці.
Розрізняти між «обирати» та «приймати рішення»
«Сьогодні є цілком правомірним припустити, що його використання дедалі більше впливатиме на наш спосіб життя, наші суспільні стосунки, а в майбутньому навіть на те, як ми усвідомлюємо нашу ідентичність як людські істоти», — сказав Папа. Таким чином, з одного боку, можливості, які пропонує штучний інтелект, викликають захоплення, а з іншого — страх через наслідки, які він передвіщає. Перш за все, на думку Святішого Отця, необхідно розрізняти машину, яка «може в певних формах і за допомогою цих нових засобів здійснювати алгоритмічний вибір», тобто, «технічний вибір між кількома можливостями», і людину, яка «не тільки вибирає, але в своєму серці здатна вирішувати». «З цієї причини, — наголосив він, — перед обличчям чудо- здібностей машин, які, здається, здатні самостійно вибирати, ми повинні чітко усвідомлювати, що за людиною завжди повинно залишатися право прийняття рішення».
Ні «автономній» летальній зброї
Погляд Святішого Отця скерований, зокрема, і на війни, що тривають у світі: «В умовах такої трагедії, як збройні конфлікти, необхідно терміново переосмислити розробку і використання пристроїв, як от так звана „летальна автономна зброя“, щоб заборонити її застосування, вже починаючи з дієвих і конкретних зусиль щодо впровадження дедалі більшого і значущого контролю з боку людини», — сказав він, наголошуючи на тому, що ніколи не повинно статися, щоб машина вбивала людину, яка її створила. Застереження Папи є пронизливим: «Ми приречемо людство на майбутнє без надії, якщо позбавимо людей здатності приймати рішення щодо себе і свого життя, прирікаючи їх на залежність від вибору машин. Ми повинні, — підкреслив він, — гарантувати і захистити простір осмисленого людського контролю над процесом вибору, який здійснюють програми штучного інтелекту: від цього залежить сама ж людська гідність!»
Прямуючи до «алгоретики»
Як зазначив Святіший Отець, йдеться не просто про науковий прогрес, але про «справжню когнітивно-індустріальну революцію, яка спричиниться до створення нового суспільного устрою, що характеризуватиметься складними епохальними трансформаціями». «Штучний інтелект може сприяти демократизації доступу до знань, експоненціальному поступу наукових досліджень, можливості делегування виснажливої роботи машинам; але, в той же час, він може принести з собою більшу несправедливість між розвиненими і країнами, що розвиваються, між панівними і пригнобленими соціальними класами, ставлячи під загрозу можливість „культури зустрічі“ на користь „культури відкидання“», — сказав він, наголошуючи на необхідність етики. В цьому сенсі Папа прихильно відгукнувся про підписання в Римі в 2020 році, позначеному пандемією, „Rome Call for AI Ethics“ (Римського заклику до етики ШІ) і підтримку тієї форми етичної поміркованості алгоритмів, яка виражена неологізмом „алгоретика“.