«Материнство передбачає дарування себе, тоді як сурогатне материнство — посідання», — владика Богдан Дзюрах

24 грудня 2019

У четвер, 19 грудня 2019 року, Секретар Синоду Єпископів УГКЦ владика Богдан Дзюрах від імені Отця і Глави Української Греко-Католицької Церкви Блаженнішого Святослава взяв участь у перших Установчих зборах новоутвореної Громадської організації «Україна-2050», під час яких привітав усіх учасників засідання та виголосив наукову доповідь щодо моральної оцінки сучасної проблематики т. зв. сурогатного материнства.

«Материнство передбачає дарування себе, тоді як сурогатне материнство — посідання», — владика Богдан Дзюрах

Насамперед, варто зазначити, що свою доповідь владика Богдан основував на попередньому дослідженні докторки біоетики та викладачки Українського католицького університету та «Школи біоетики» Марії Яреми.

Що таке «сурогатне материнство»?

На початку представлення зазначеної тематики доповідач навів визначення «сурогатного материнства», а саме: «Під поняттям сурогатного або „замінного“ материнства, згідно з визначенням Конгрегації у справах віровчення, поданим в інструкції „Donum vitae“, мається на увазі подвійний феномен: 1) коли жінка виношує дитину, зачату двома особами-донорами; 2) коли жінка виношує дитину, зачату з її яйцеклітини та сімені чоловіка, який не є її подругом. В обох випадках передбачено, що ця жінка, тобто сурогатна матір, не претендує на соціальну роль матері дитини, народженої нею, але віддає її на виховання подругам- „замовникам“».


«Київ перетворився на столицю репродуктивного туризму Європи»

Відтак Секретар Синоду вказав на актуальність цієї проблематики для Української Держави, яка сьогодні стала «цільовим пунктом багатьох громадян Західної Європи» для отримання власної дитини. «Сурогатне материнство заборонене і переслідується законом в таких західноєвропейських країнах, як Франція, Німеччина, Італія, Іспанія. Натомість, в Україні з 2013 року дозволено ці практики, що перетворило нашу державу на цільовий пункт багатьох громадян Західної Європи, які в такий спосіб намагаються задовольнити своє бажання мати дитину, використовуючи українських молодих одружених жінок як сурогатних матерів. Київ перетворився на столицю репродуктивного туризму Європи, маючи станом ще на 2014 рік аж 18 (вісімнадцять!) центрів, які пропонують такого роду „послуги“. Попередній уряд на чолі з Володимиром Гройсманом виявляв зацікавлення у співпраці з Церквами та релігійними організаціями в подоланні цього вкрай руйнівного для інституту сім’ї та негативного для гідності людської особи явища. Зокрема, під час зустрічі з Всеукраїнською Радою Церков і релігійних організацій у травні цього року тодішній прем’єр-міністр висловив своє несхвалення цього явища та готовність до глибшого вивчення шляхів його подолання».

Жодні обставини та наслідки, хоч би й евентуально виявилися добрими, не можуть виправдати практику сурогатного материнства

Завершуючи свою промову, Секретар Синоду Єпископів УГКЦ владика Богдан Дзюрах підсумував: «Для оцінки моральності людських вчинків Католицька Церква пропонує три критерії чи „джерела“: предмет вчинку, мету та обставини дії. У світлі вчення Католицької Церкви практика сурогатного материнства є моральним злом. Її предмет, мета та засоби досягнення є морально неприйнятними. Альтруїстичне сурогатне материнство не може мати іншої моральної оцінки, бо навіть якщо намір сурогатної матері є добрим, то недобрими є засоби та сам предмет. Комерційне підґрунтя сурогатного материнства з моральної точки зору заслуговує на ще жорсткішу оцінку, адже додається моральне зло купівлі-продажу функцій тіла та самої особи новонародженої дитини. Жодні обставини та наслідки, хоч би й евентуально виявилися добрими, не можуть виправдати практику сурогатного материнства».

У свою чергу, Президент «Україна-2050» п. Євген Чолій підкреслив, що окрім морально-етичних наслідків, проблематика сурогатного материнства має рівно ж юридично-правні імплікації, то ж заслуговує на докладне вивчення і аналіз. Окрім цього, за словами очільника громадської організації, якщо Україна прагне до інтеграції в європейську спільноту, а там таке явище обґрунтовано вважається шкідливим, а тому неприпустимим, заборона його в Україні на законодавчому рівні становитиме елемент наближення до європейської спільноти.

Ознайомитися із дослідженням Марії Яреми «Сурогатне материнство: етичні аспекти» можна тут.

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae