Блаженніший Святослав: «Символ віри»: хто такий Святий Дух?
У 41-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ роздумав над восьмим членом «Символу віри»: «І в Духа Святого, Господа животворящого, що від Отця ісходить, що з Отцем і Сином рівнопоклоняємий і рівнославимий, що говорив через пророків». Нижче пропонуємо текстову версію катехизи.
Слава Ісусу Христу!
Дорогі брати і сестри, продовжуємо нашу мандрівку членами нікейсько-царгородського «Символу віри», який передає нам основні правди віри апостолів і Передання святої Вселенської Церкви. Сьогодні запрошую вас роздумати над восьмим членом «Символу віри», який каже: «[Вірую] І в Духа Святого, Господа животворящого, що від Отця ісходить, що з Отцем і Сином рівнопоклоняємий і рівнославимий, що говорив через пророків».
Святий Дух є третьою особою Пресвятої Тройці
Цей восьмий член «Символу віри» скеровує нашу увагу до третьої особи Пресвятої Тройці — Святого Духа. Спитаймо себе: ким є Святий Дух? На це запитання потрібно дати просту, але чітку відповідь, що Дух Святий є третьою особою Пресвятої Тройці. Дух Святий є Богом, Божественною особою. Якраз саме Царгородський Вселенський Собор (381 рік) урочисто ствердив і проголосив віру апостолів у божество Святого Духа. Тому ми в нашому звичному славослов’ї промовляємо: «Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові». А «Символ віри» каже нам, що Він є з Отцем і Сином рівнославимий, тобто Йому належить та сама слава, та сама честь і те саме поклоніння, які ми чинимо і Отцю, і Синові.
Святий Дух є Утішителем
Дух Святий є Утішителем, якого Христос посилає нам і якого зіслав у п’ятдесятий день після свого воскресіння на апостолів. П’ятдесятниця була днем, моментом повного виливання, як каже пророк Йоіл, «на всяке тіло Божественного, Божого Духа» (див. Ді. 2, 17–18). Божий Дух вводить людину у спілкування із Сином і Святим Духом. Божий Дух визволяє людину з її гріховного самозакритття, ізоляції та самотності і вводить її у спілкування із Пресвятою Тройцею.
Святий Дух є подателем життя
Важливо усвідомити, що Дух Святий є подателем життя, животворний. Бо все, що живе, усе, що дихає, усе, що має у собі цю життєву силу, отримує її, живе і розвивається завдяки благодаті Святого Духа. Дух Святий, як третя Божа особа, передає людині і всьому створінню божественну благодать, тю життєдайну Божу силу, яка підтримує в бутті та існуванні все, що живе та існує.
Звідки походить Святий Дух?
Ми повинні сьогодні з’ясувати ще одне важливе запитання: звідки, від кого походить той Дух Святий, який нам подається? «Символ віри» каже, що єдиним джерелом Святого Духа, єдиноначаллям Пресвятої Тройці є особа Бога Отця. Дух Святий ісходить від Отця, але подається нам через Сина. Для того щоб підкреслити божество Сина Божого у спорах з аріанами, Латинська Церква навіть додала окремий вислів, «філіокве», що Божий Син від Отця подає нам Святого Духа. Цей Дух приходить до нас від Отця і Сина.
Святий Дух освячує людину
Дух Святий є освячувальною силою. Він надає людині певних прикмет, рис, які належать лише одному святому Богові. Благодать Святого Духа уподібнює людину до Бога, — людину, яка була створена на образ Божий і повинна була відновлювати, здобувати подобу Божу.
Дух Святий нас освячує. Він приносить людині певні риси, прикмети, які уподібнюють її до святості самого Бога. Тими прикметами ми часто називаємо дари Святого Духа. Які ж є дари Святого Духа? Мудрість, розум, знання, рада, кріпость, побожність і боязнь Божа, або острах Господній.
Без Святого Духа нема духовного життя
Немає духовного життя без Святого Духа. Пам’ятаймо про це. Інколи ми думаємо, що духовне — це нематеріальне, те, що суперечить тілесності, видимому світові. Насправді це не так. Духовним є те, що помазане, сповнене Святим Духом. Він приходить, щоб нам, людям, які є істотами, що живуть у видимому, тілесному світі, дати ознаки духовного життя, божественну святість, обожествити нас. Людина створена, щоб бути храмом Святого Духа.
Що таке хула на Святого Духа, яка не проститься людині?
Дух Святий є теж даром божественної любові. Ісус Христос застерігає нас від однієї дуже великої трагедії, яка може спіткати людину, — гріха супроти Святого Духа. Каже Христос: «Усякий гріх прощається, скільки б люди не хулили Сина Чоловічого, проститься їм. Але гріх проти Духа Святого, хула на Духа Святого не проститься ні в тому віці, ні в майбутньому» (Мт. 12, 31–32).
Що означають ці Христові слова перестороги людини стосовно Святого Духа, третьої особи Пресвятої Тройці? Дух Святий подається нам як дар божественної любові, але людина може своєю відмовою не прийняти цього дару, своїми гріхами, злом обмежити дію Святого Духа у своєму житті або остаточно вигнати благодать Святого Духа зі свого життя та серця.
Христова Церква навчає, що існують такі вчинки, які можна назвати гріхами проти Святого Духа. Катехизм нашої Церкви перелічує шість гріхів проти Святого Духа: надмірна надія на Боже милосердя, безнадійність на Боже милосердя, спротив пізнанню правд християнської віри, завидування ближньому на Божу благодать, закаменілість щодо гріхів і спасенних упімнень, нерозкаяність аж до смерті.
Для того щоб уникнути небезпек допущення таких гріхів, плекаймо в собі молитву, яка є ознакою присутності в нас Святого Духа. Ця третя Божа особа не є бездіяльною і безмовною. Апостол Павло каже, що Бог Отець влив у наші серця через свого Сина Духа усиновлення, який кличе з нашого нутра, кажучи до Отця: «Авва, Отче». Тому ми разом молимося до Святого Духа: «Царю Небесний, Утішителю, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, скарбе дібр і життя подателю, прийди, і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші».
Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви