Владика Василь Івасюк у празник Богоявлення: «Правдивий прихід Спасителя до світу — це Боже милосердя над людьми»
Нині великий празник хрещення Ісуса Христа в Йордані. Його ще називають Хрещенням, Богоявленням або Просвіщенням. Хрещенням, тому що безгрішний Ісус приймає хрещення на покаяння у водах Йорданських від Івана. Богоявленням, бо сам Христос являє Себе світу, як Спаситель, і про Нього свідчить з неба голос Бога Отця та Дух Святий у вигляді голуба. Просвіщенням, тому що Бог — вічне Світло, яке просвічує розум і серця людей Словом Божим.
«Це син мій любий, що його я вподобав»
(Мт. 3, 17).
Вступ. В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа! Христос Рождається! Нині великий празник хрещення Ісуса Христа в Йордані. Його ще називають Хрещенням, Богоявленням або Просвіщенням. Хрещенням, тому що безгрішний Ісус приймає хрещення на покаяння у водах Йорданських від Івана. Богоявленням, бо сам Христос являє Себе світу, як Спаситель, і про Нього свідчить з неба голос Бога Отця та Дух Святий у вигляді голуба. Просвіщенням, тому що Бог — вічне Світло, яке просвічує розум і серця людей Словом Божим.
І). Богоявлення — це прославлення Бога у Пресвятій Трійці. Нині Христос приходить у світ для суспільного служіння. У тридцять років Спаситель приймає хрещення. Це сталося тому, що саме вік тридцять років давав людині право виступати публічно і можливість навчати. Христос до цього часу жив у Назареті, «сповнюючися мудрістю, і Божа благодать була на ньому» (Лк. 2, 40), «зростав мудрістю, літами й ласкою в Бога та людей» (Лк. 2, 52). А «мати його зберігала всі ці слова у своїм серці» (Лк. 2, 51).
Хрещенням в ріці Йордан Ісус Христос розпочинає суспільне служіння — проповідувати Слово Боже. Пророк і Предтеча Іван Хреститель свідчить про це так: «Ось Агнець Божий, який світу гріх забирає» (Ів. 1, 29). Тому хрещення Господа на Йордані — це привселюдна покута невинного Сина Божого і сповнення всякої правди на Ньому. Тому Месія просить пророка Івана здійснити над Ним хрещення: «Залиши це тепер, так бо личить нам здійснити всяку правду» (Мт. 3, 15). Це саме та правда, про яку з роду в рід за багато століть до Різдва Христового сповіщали пророки у Старому Завіті і терпляче на неї чекали всі праведники. Правдивий прихід Спасителя до світу — це Боже милосердя над людьми. Господь розпочав своє відкрите служіння таємницею хрещення, яка нерозривно зв’язана з водою. Господь саме через хрещення взяв на Себе гріхи світу і явив йому Пресвяту Трійцю. Син Божий хрестився в Йордані, Дух Святий зійшов на Нього у вигляді голуба, а Бог Отець промовив з небес: «Це син мій любий, що його я вподобав» (Мт. 3, 17).
ІІ). Вода Йорданська. З перших сторінок Святого Письма ми дізнаємося про воду, що дає життя землі і всьому творінню, котре населяє її. Воді дається сила обмивання, очищення й оновлення. Господь почав покутувати за людей на землі, увійшовши в течії Йорданських вод, у яких багато людей каялися й омивали свої гріхи та хрестилися через проповідь Івана Предтечі. Саме тому Христос у всьому подібний до людей, крім гріха, приходить на річку Йордан. Він не шукає особистого обмивання, але приходить очистити воду і потопити в ній гріх землі. За часів Ноя води всесвітнього потопу винищили все гріховне, на яке вже не міг дивитися Небесний Суддя, так само Йорданська вода отримала від Христа нову силу і благодать та потопила гріхи людські, їх гіркоту і руйнівні наслідки. У часі хрещення Ісуса у водах Йорданських, Христос бере сьогодні на свої пречисті плечі хрест. Взявши на свої рамена цю важку ношу з минулими і майбутніми гріхами всього людства, Спаситель звільняє людей від гріхів і дарує свободу кожній душі християнській. Своїм хрещенням Христос повернув воді первісну чистоту, силу життя і благодать. Ось чому у свято Богоявлення освячуємо воду молитвами, щоб через її прийняття отримати благодать у вічне життя.
Хрещення Господа нашого Ісуса Христа має дуже велике значення в історії спасіння, бо з цього моменту набирає чинності Новий завіт між Богом і людьми. Господь переміг гріх, а від людини вимагається вірити в науку Євангелія. Видимим знаком нашого вступу в новий союз з Богом є хрещення Ісуса в Йордані. Господь дає людині все, а від людини потрібні тільки віра і хрещення. Христос говорив: «Хто увірує і охриститься, той буде спасенний, а хто не увірує, той буде осуджений» (Мр. 16, 16).
Майже два тисячоліття тому Господь відкрився світові та кожному віруючому серцю. Його божественний поклик, звернений до нас постійно, в усіх обставинах нашого життя: у хвилини радості, жалоби і журби. Він з нами завжди: «Отож я з вами по всі дні аж до кінця віку» (Мт. 28, 20). Давайте наблизимось до Нього, усвідомимо свої гріхи, очистимо свою душу постом, молитвою, покаянням, почуттям, розумом і серцем, щоб представити себе Богові правдивими і гідними. Без покаяння немає поступу до Бога і вічності.
2.1). Приклад: Велика сила хрещення. У часи імператора Юліана Відступника жив один актор, на ім’я Генезій. Він займався тим, що висміював християнство і Церкву. Юліан Відступник ненавидів християнство. Він боровся з Богом вогнем, мечем, обмовами і глумливими насмішками. «Одного разу Генезій в присутності імператора і натовпу людей глумився над християнською вірою і з жартом скочив в чан з водою зі словами: „Хрещається раб Божий в ім’я Отця і Сина і Святого Духа!“. В натовпі почувся регіт. Актор вийшов із води і закричав: „Я — християнин!“. Регіт продовжувався, і комедіант зробив знак, щоби народ замовчав, і звернувшись в ту сторону, де сидів імператор, голосно сказав: «Імператоре, я — християнин, це правдиві слова, це єдино правдиві слова, які я сказав за багато років свого життя. Родичі мої були християнами і хотіли виховати у своїй вірі. З дитинства я ненавидів Христа, ненавидів Його як свого ворога. Я знущався над своїми родичами, я перекривляв їх, коли вони молились, я доносив на них, коли вони ходили в церкву. Я став вести блудне життя і цим передчасно звів до могили батька і маму. Не з потреби, а з ненависті до християнства я став вуличним клоуном й актором для того, щоби глумитися над християнською вірою перед натовпами народу. Це мені приносило сатанинську радість, бо здавалось, що плюю на Христа і б’ю Його по обличчі, коли натовп реготав.
Одного разу я побачив у сні своїх родичів. Вони плакали над моїм грішним життям, але я навіть у сні сміявся над їхніми сльозами. Тепер звершилось чудо. Коли я сказав «Хрещається раб Божий», тоді раптом побачив гріхи свої, написані на великому сувої паперу і вогненна рука з неба розірвала цей список. Я побачив демонічних чорних духів, котрі оточили мене. Коли я хрестився, тоді світло небесне зійшло на мене і демони пропали. Імператоре, я — християнин, покайся і ти, і Бог простить тебе так, як Він простив мене!». Натовп заціпеніло дивився, а імператор прийшов в такий страшний гнів, що велів спалити цього колишнього гумориста живим, котрий опісля став мучеником.
ІІІ). Хрещення дитини. В часі хрещення людина приймає благодать Духа Святого, котра дорожча за всі скарби світу і ми повинні берегти її. Папа Франциск каже: «Хрестити дитину — це акт справедливості щодо неї. Чому? Бо в хрещенні ми даємо їй скарб, даємо їй запоруку Святого Духа. Дитина виходить із хрещення з силою Святого Духа в собі, того Духа, який захищатиме її, допомагатиме їй протягом всього життя. Ось чому важливо хрестити дітей, аби вони виростали зі силою Святого Духа. Сьогодні хочу повчити вас. Ви принесіть своїх дітей, аби вони повернулися зі Святим Духом у собі. Тож дбайте про те, щоб вони зростали в світлі, з силою Святого Духа через катехизацію, навчання і добрий особистий приклад вдома. Пам’ятайте, що малі діти не звикли до святого місця, до святкового одягу, в який одягнені, до температури, тож можуть почуватися незручно і почати плакати. Не переймайтеся, дозвольте дітям плакати й кричати під час хрещення. Коли твоя дитина плаче й кричить, бо їй спекотне, то зніміть щось з неї, а якщо плаче голодна, то негайно погодуйте її. Це прекрасна проповідь, коли в церкві плаче дитина».
Дійсно, благодать хрещення — це велика відповідальність, яку несе християнин. Коли преподобний Макарій Великий питався померлого: «Хто знаходиться на самому дні пекла?». Йому відповіли: «Не ідолопоклонники, а ті християни, котрі прийняли присягу на вірність Церкві і відмовились від неї. Вони знаходяться на самому низу пекла, яке називається тартаром».
ІV). Екологія — це присутність Ісуса Христа посеред людей доброї волі і чистої природи. Вийшовши з річки Йордан, Ісус Христос пішов на пустиню і почав жорстоку боротьбу з темними силами. Ось так і Церква в імені Бога веде боротьбу за збереження чистоти води, повітря, землі і лісів та всього тваринного світу. На Богослужіннях чуємо слова про світло, воду, земні стихії, які здаються для нас буденними і звичайними. Сучасні люди примудряються жахливо понівечити і покалічити землю, так як тепер бачимо трагічну вирубку Карпатських лісів, забруднення гірської річки Прут, знищення родючих чорноземів неправильним господарюванням, бездумне мисливство і т. д. Нині Господь приходить нагадати нам про первісну чистоту природи: води, повітря, землі, а особливо про чисту душу людини, створену на образ і подобу Божу. Бог створив все добрим. Книга Буття каже: «І побачив Бог усе, що сотворив: і воно було дуже добре» (Бт. 1, 31). Сама людина створена здоровою і навколишнє середовище було подароване нам чистим. Нині люди зробили воду отруйною, повітря із домішками поганого запаху, землю з втраченою родючістю і знищені ліси. Завдання теперішнього покоління нічого не забруднити і передати наступним поколінням все чистим і здоровим. Іншими словами, земля має продовжувати родити хліб, а вода має бути чистою і прозорою, бо це здоров’я людини. Саме тому Церква завжди бореться за збереження Божого дару — навколишнього середовища.
Нині Господь освячує воду своїм дотиком у Йордані. Насправді, Він освятив її ще на світанку існування всесвіту, які Біблія називає шістьма днями створення світу. Ви прокидаєтеся раненько на світанку і бачите сонце, яке сходить. Вам це нагадує цих шість, в яких Бог творив світ. Ранок — це свіже повітря, чиста вода і людина відчуває себе молодшою, енергійнішою, свіжішою, тобто хочеться жити і щось робити. Тому саме заведено у монастирях прокидатися ранком і на молитві зустрічати схід сонця. Господь повертає людей до нашого світанку, нагадуючи про первісну чистоту, відкритість, яка нагадувала нам прозорість води на річці Йордан. Спаситель приходить відновити святість людини і сім’ї у первісному стані та покликати їх назад до Едему. І тут важливі відносини між чоловіком і жінкою. Їхнє подружжя повинно бути таким чистим, як первісна природа, тобто святим і непорочним. І це є екологія душі кожної сім’ї. Тому найперше потрібно очистити свою душу від гріха, зміцнитися прийняттям святих тайн. Першою тайною, котра відкриває двері Церкви є хрещення. Хрещення звільняє від усіх гріхів, очищує душу і вводить людину за Христом до світлого, справжнього і вічного життя, яке і називаємо Царством Небесним. Царство — це двері спасіння, які відкрив Ісус людям своїм хрещенням в Йордані.
Висновки. Господь дав нам велику радість і можливість бути дітьми Божими. З Богоявленням починається новий заповіт Бога і людини. Докладіть всіх зусиль до його виконання і тоді отримаєте від Господа обіцяний вінець життя вічного.
Дякую Богові за дар життя, благодать хрещення та несучи свій хрест пам’ятаймо про три речі: «Три речі в житті ненадійні: влада, удача і багатство. Три речі руйнують людину: спиртне, гордість і злість. Три речі найважче сказати: я люблю тебе, пробач і допоможи мені…».
У цей світлий празник Богоявлення Господнього хтось хоче сьогодні на море, другі бажають машину і дім, а ми в Коломиї (Буковелі) бажаємо, щоб зникло все горе і сльози у краю моїм.
Пресвята Богородице, Мати Божа Неустанної Помочі, допоможи народу України в імені охрещеного в Йордані Ісуса зберегти мир в державі і життя українських воїнів.
Господи, благослови людям, улюбленим Богом синам і дочкам, зберегти і передати наступним поколінням чистими воду, повітря і землю.
Благословення Господнє на вас!
† Василь Івасюк,
єпарх Коломийський
19 січня 2020 року Божого,
у день празника Богоявлення Господа і Спаса нашого Ісуса Христа,
м. Коломия