Владика Богдан Дзюрах: Пресвята Богородиця — Неопалима купина

5 червня 2022

Продовжуючи свої щоденні травневі роздуми про постать Пресвятої Богородиці, зображену на іконах, владика Богдан Дзюрах зупиняється на доволі незнаній іконі Неопалима купина. Апостольський екзарх для українців візантійського обряду у Німеччині та країнах Скандинавії наголошує, що вона переносить наші думки у Старий Завіт до досвіду виходу ізраїльського народу із Єгипту.

Владика Богдан Дзюрах: Пресвята Богородиця — Неопалима купина

Пресвята Богородиця — Неопалима купина: «Глянув Мойсей, аж ось вогнем палає кущ, а не згоряє… Побачив Господь, що він наближався подивитись, та й кликнув до нього з-посеред куща: „Мойсею, Мойсею!“ І відповів той: „Я тут!“ І сказав: „Не наближайся сюди! Скинь взуття з твоїх ніг: місце бо, що на ньому стоїш — земля свята.“ А далі: „Я — Бог батька твого, Бог Авраама, Бог Ісаака, Бог Якова.“ І закрив Мойсей лице своє, боявся бо дивитися на Бога» (Вих. 3, 1–6).

Цей тип ікони — унікальний і дуже багатий на богословський зміст. Передовсім сама назва пригадує з’явлення Бога Мойсеєві в кущі, що не згоряв. Цей кущ Отці Церкви пояснювали як символ Богородиці, яка, будучи людиною, прийняла в своє лоно Божого Сина, стала Богоматір’ю, і при тому «вогонь божества не спалили Її». Так ця ікона, використовуючи старозавітний біблійний образ, пояснює новозавітну правду про непорочне зачаття і дівиче народження Богородицею Сина Божого, тобто Її богоматеринство.

Інша характерна прикмета цієї ікони — драбина, яку Пречиста Діва тримає у своїй правиці. Ця драбина пригадує видіння старозавітного патріярха Якова, який у сні бачив драбину, що опиралася на землю, а вершком сягала неба (Бут. 28, 10–17). По цій драбині Ангели сходили з неба до землі і підносилися з землі до неба. В літургійний текстах нашої Церкви Богородиця сама названа «драбиною, що Бог зійшов нею», як рівно ж — «неопалимою купиною».

Постать Богородиці з Дитям Ісусом на руках, зображена у восьмикутній зірці, яка в іконографії завжди символізує Божу всюдиприсутність. Бог явиться Богом святим, Який своєю присутністю і дією освячує створіння. В чотирьох червоних променях цієї зірки зображені символи Євангелистів: юнак-ангел (символ Євангелія від Матея), лев (Євангелист Марко), віл (Євангелист Лука) і орел (Євангелист Йоан), які пригадують видіння престолу Божого, який спочивав на чотирьох херувимах, описане пророком Єзекиїлом (Єз. 10).

Бог явить себе не як Хтось відчужений і далекий, але як Бог історії, Бог роду і народу, до якого має привілей належати Мойсей, тому й називає себе «Богом Авраама, Ісаака, Якова». Що більше, Бог є кимось дуже близьким і особисто до Мойсея: «Я — Бог батька твого»… Так, в неопалимій купині поєднується воднораз святість і інакшість Бога, а водночас — Його близькість і прихильність до людини.

Ця близькість Бога до людини, хоч викликає тривогу і сум’яття, — як це часто бувало при подібних зустрічах, описаних в Священному Писанні, — воднораз пробуджує в людині довір’я і надію, бо об’являє Божий план спасіння, порятунку. Так було при зустрічі Мойсея з Богом в неопалимій купині і ця зустріч започаткувала визволення Ізраїлю з єгипетської неволі. Так було рівно ж при зустрічі Пречистої Діви Марії з Божим Посланцем Архангелом Гавриїлом у Благовіщенні, і ця зустріч започаткувала визволення всього людського роду з диявольської неволі. Богородиця стала живою Неопалимою купиною, в якій і через яку Бог явився людям і став їхнім Спасителем і Господом.

Перед цією іконою віруючі люди з давніх-давен молилися про захист від пожежі, від вогню, від ураження блискавкою і в часах воєнного лихоліття. А ще — історію нашого народу нераз порівнюють з неопалимою купиною: народ, звертаючись до Бога, поклоняючись Йому у вірі і служачи Йому в любові, не раз зазнавав великих випробувань, які вогнем переслідувань і утисків огортали його національне буття. І все ж сила Божа довершувала на нас велике чудо: народ жив і підіймався із руїн. Так було вже не раз в історії, так буде і цього разу. Хоч ми огорнені вогнем війни і ненависті нашого безжалісного ворога, сила Святого Духа, яку ми безнастанно призиваємо в молитві і яка діє в наших захисниках, подолає усі його потуги і визволить народ до оновленого буття у Христі Ісусі — за молитвами і заступництвом Пресвятої Богородиці — Неопалимої купини.

† Богдан Дзюрах,
апостольський екзарх у Німеччині та Скандинавії

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae