В УГКЦ набрала чинності Інструкція про присутність церковних структур, інституцій, духовенства, богопосвячених осіб у мережі Інтернет
Ця Інструкція має на меті окреслити відповідні норми, які допомагатимуть церковним структурам та інституціям, духовенству, богопосвяченим особам УГКЦ проголошувати Боже слово та християнські цінності в суспільстві. Інструкцію затверджено на трирічний випробувальний термін із 3 серпня 2020 року Постановою № 2 85-ї сесії Синоду Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ.
Загалом документ містить конкретні вказівки щодо правил ведення приватних та інституційних профілів у соціальних мережах духовенством і мирянами. У тексті також пояснено, що вона подає відповідні вказівки для ефективного використання інтернету.
Інструкція складається зі вступу, кінцевих положень та семи розділів: «Мережа „Інтернет“ — інструмент для євангелізації суспільства», «Функції соціальних медіа», «Принципи ведення інституційних профілів», «Принципи ведення індивідуальних облікових записів і профілів», «Етикет у соціальних мережах», «Діяльність у групах в соціальних мережах» та «Поведінка в соціальних медіа під час виборчих кампаній».
У документі наголошено, що «він повинен допомогти користувачам мережі уникнути потрапляння в пастку легковажного ставлення до віртуального світу». «Окрім духовенства і богопосвячених осіб, значна частина положень цієї Інструкції має обов’язковий характер і для мирян, які працюють у церковних структурах, інституціях або перебувають в інших правових чи фактичних відносинах із ними відповідно до їх уряду чи функцій, а також для членів сім’ї священника, адже вони беруть участь у місії Церкви Христової в сучасному світі», — йдеться в Інструкції.
Також для того, щоби групи в соціальних мережах були середовищами поширення віри, зазначно в документі, необхідно, аби вони мали передусім пасторальну, євангелізаційну і формаційну цілі.
У документі також йдеться про правила етикету в соціальних мережах. «Хоч особистий профіль — це „приватна територія“, є речі, які, за досвідом експертів, негативно впливають на сприйняття образу людини в соцмережі. Ось чого робити не слід: відзначати у власних дописах людей і публікувати аудіо-, фото- та відеоматеріали за їхньою участю без їхньої згоди; не слід відправляти одне приватне повідомлення відразу в усі соцмережі; перш ніж знайомити людей у соцмережі, необхідно отримати від них попередню згоду на таке знайомство; не можна виносити на обговорення в соціальній мережі особистий конфлікт з іншими духовними особами, ієрархією, парафіянами тощо», — переконані автори.
Відповідно до Інструкції, заборонено духовенству здійснювати як пряму, так і непряму агітацію за кандидата, партію чи політичний блок. «Непряма агітація — це згадування імені особи чи назви політичної сили не в безпосередньому зв’язку з виборами, але в такому контексті, який має схилити адресата повідомлення віддати свій голос за цю особу чи партію під час виборів (подяка за пожертву, похвала за проведену акцію тощо)», — пояснено в документі. А також не рекомендовано духовенству брати участь у політичних ток-шоу, хіба за дозволом місцевого єрарха, ба більше, пропагувати їх на своєму обліковому записі.
У документі зазначено, що порушення окремих норм передбачає відповідні карні санкції.
«У 30-денний термін з дня набрання чинності цієї Інструкції священнослужителі, богопосвячені особи, церковні структури й інституції повинні адаптувати всі профілі в соціальних мережах до вимог цього нормативного документа», — наголошено в документі.
За матеріалами Департаменту інформації УГКЦПресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ