Український єпископ з Бразилії про свою родину, Церкву у Бразилії та нову хвилю еміграції

22 липня 2023

23 липня 2023 року вже втретє Католицька Церква відзначає Всесвітній день бабусів, дідусів та людей похилого віку. У цей день Папа Франциск закликає приділити увагу та знайти час для найстарших, які продовжують бути для нас не лише свідками минулого, але й вчителями життя теперішнього. Особливим чином наші бабусі і дідусі в Україні впливали і продовжують впливати на наш релігійний розвиток. Тож нам стало цікаво поспілкуватися із єпископом Української Греко-Католицької Церкви у Бразилії владикою Мироном Мазуром про ті уроки, які він засвоїв від своєї бабусі та як вона супроводжувала його своєю молитвою у духовному зростанні. Ба більше, говоримо про українську громаду в екзотичній Бразилії.

Український єпископ з Бразилії про свою родину, Церкву у Бразилії та нову хвилю еміграції

12 травня 2014 року стало відомо, що Папа Франциск підніс дотеперішню єпархію Святого Івана Христителя УГКЦ у Бразилії з осідком у Куритибі до статусу архиєпархії та митрополичого осідку. Першим архиєпископом і митрополитом призначено дотеперішнього єпарха владику Володимира Ковбича.

Водночас Понтифік створив нову єпархію Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці УГКЦ з осідком у м. Прудентополіс, виокремивши її територію з новоствореної архиєпархії Святого Івана Христителя та підпорядкувавши цьому митрополичому осідку. Першим єпархом новоствореної єпархії призначено владику Мирона Мазура, дотеперішнього єпископа-помічника Куритибської єпархії УГКЦ.

«У цій країні тривалий час існує єпархія Святого Івана Хрестителя з осідком у Куритибі. Бо на Південному Сході Бразилії найбільше зосереджено українців. З огляду на стан цієї єпархії та нові виклики УГКЦ у Бразилії, рішенням Синоду УГКЦ та з благословення Папи Франциска було створено тут митрополію», — пояснив Блаженніший Святослав.

Українці прибули до Бразилії під час великих європейських міграцій при кінці 19 ст. Перші дві великі групи, близько п’яти тисяч родин, прибули з Галичини та Буковини у 1895 та 1896 роках. У 1897–1907 роках прибуло, ще понад тисячу осіб. Причини міграції були соціальні та економічні. Після 1917 та 1941 років приїжджали нові емігранти вже з політичних мотивів. Сьогодні українська громада в Бразилії налічує приблизно п’ятсот тисяч осіб, 96,5 % з яких вже народилися у Бразилії і проживають у штаті Парана.

Історія УГКЦ в Бразилії розпочалася з прибуттям до цієї країни місіонерів-василіян, які приїхали слідом за мігрантами. Усі вони понад 120 років тому вирушили за океан у пошуках кращої долі. Невдовзі приїхали також сестри служебниці. Апостольський екзархат для вірних візантійського обряду в Бразилії 1962 року створив святий папа Іван ХХІІІ, а через 9 років його піднесено до гідності єпархії.

Першим єпископом був владика Йосиф Мартинець, ЧСВВ. Після нього, впродовж майже 30 років, від 1978 до 2006, єпархію очолював владика Єфрем Кривий, ЧСВВ, а від 2006 року правлячим єпископом став владика Володимир Ковбич, ЧСВВ, три роки раніше призначений єпископом-коадютором. У грудні 2005 року повідомлено про призначення владики Мирона Мазура, ЧСВВ, єпископом-помічником Куритибської єпархії.

Пригадуючи сторічну історію присутності УГКЦ на цих землях, варто підкреслити, що у 2012 році у Бразилії відбувся Патріарший Собор УГКЦ та Синод Єпископів УГКЦ.

Сьогодні найбільшою релігійною організацією українців Бразилії є Українська Греко-Католицька Церква. Вона опікується українськими емігрантами вже від 1896 року. Українська Греко-Католицька Церква у Бразилії має 23 парафії, 236 церков, 20 світських священиків та 60 ієромонахів Чину Святого Василія Великого. Про це розповідає владика Мирон Мазур, єпископ Єпархії Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці із осідком у м. Прудентополіс (Бразилія).

Владика Мирон Мазур, єпископ Єпархії Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці із осідком у м. Прудентополіс (Бразилія)Владика Мирон Мазур, єпископ Єпархії Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці із осідком у м. Прудентополіс (Бразилія)

Ваше Преосвященство, вітаємо Вас! Сьогодні ви здійснюєте своє служіння у далекій географічно Єпархії Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці із осідком у бразильському місті Прудентополіс. Звідки походять ваші родинні корені?

Дякую, мені дуже приємно розмовляти з вами. Наскільки я знаю, моє коріння є з Галичини. Не знаю точно звідки, але на паперах, які я міг бачити, було написано, що вони були з Австрії. Тобто це була давня еміграція. Вона відбувалася ще за часів панування Австрії у Галичині.

Тобто, ваші прародичі виїхали з України під час першої еміграції з України до Бразилії?

То була перша хвиля еміграції 1896 року. Це були ще мої прадіди. Одинока особа, з якою я жив і міг розмовляти про Україну, це була моя бабуся, яка приїхала до Бразилії у 6 років. Із нею я мав спілкування про Україну. Розповідала різні речі. Перш за все, вони дуже тужили за своїм краєм, за своїми звичаями. Бразилія була для них цілковито іншою країною, до якої було важко їм пристосуватися. Розповідала про життя. Моя бабуня була дуже побожна, багато співала, нас вчила молитися. Від неї я навчився говорити по-українськи. І це все вона розповідала. Розповідала також про різні історії своїх батьків. Зокрема, про війну, про різні бомби, які падали, про те, як люди ховалися. І головно, про панування. Вони не мали земель і в Бразилії в тих часах обіцяли дати багато землі. І тому вони виїжджали і їхали до Бразилії.

Чи пригадуєте Ви сьогодні ті пісні, яких вона вас навчала?

Більшість церковних пісень, яких ми навчилися, це якраз ті звичайні, які співають по наших церквах. Це від неї я навчився. У цей час вони були старшого віку і їхнє здоров’я не було аж таке добре, тому вони вже не працювали. Сідали собі на сходах і співали. «Під твій Покров», «Ісусе дорогий», «Витай між нами», «Ген до неба», різні пісні марійські, до Сотворителя. Це справді були дуже різні пісні.

Для багатьох людей перше знайомство із християнство відбувається саме через бабусів та дідусів. Саме вони вчать своїх онуків перших молитов, перших правд віри, перших кроків у християнському житті. Часто їх побожній приклад стає визначальним для подальшого життя онуків. Чи можна стверджувати про те, що і ваша бабуся вплинула на ваше покликання?

Я думаю, що це дуже вплинуло на мене. Вона ніколи не говорила чітко і ясно: «йди!» Бо я був ще дитиною. Вона померла, коли мені було 15 років. Але вона заохочувала. До прикладу, я хотів вчитися, а на селі, де я мешкав, була тільки початкова школа. Щоб могти далі вчитися, я мусив вступити до колегії отців василіян у Прудентополісі. І вона мене дуже заохочувала, щоб я вступив.

Також з малого віку я говорив про те, що хочу стати священником. Проте, я думаю, що найбільшою заохотою для священничого служіння була для мене її побожність. Вона дуже любила молитися, шанувала священників, родина брала активну участь у відправах, хоч ті відправи відбувалися тільки раз в місяць на селі у церковці, але завжди ми йшли до церкви. Тому вона вплинула більше прикладом, молитвою і любов’ю до Бога.

Ви вже дещо згадали про релігійне життя у період Вашого дитинства у Бразилії. Яким воно було у той час?

Були зустрічі у церковцях. У нас в Бразилії є такий звичай: де немає літургійної відправи у неділю, люди самі відправляли Молебен до Матері Божої, Молебен до Серця Христового, акафісти. Також в нас дуже є поширене, — від малого я це бачив, — Апостольство молитви. І старші сходилися на збори, читали під час посту, — раз на тиждень вони сходилися, — щоб читати про Страсті Христові. Відбувалися різні набожества.

Владика Мирон Мазур та владика Ігор Ісіченко під час розмовиВладика Мирон Мазур та владика Ігор Ісіченко під час розмови

Головною темою цього Синоду Єпископів УГКЦ у Перемишлі є «Синодальність і соборність: досвід УГКЦ. Очевидно, що говоримо про цю соборність у всіх місцях поширення українців, тобто також про еміграцію у різних країнах, таких як Бразилія. На Вашу думку, чи можна в контексті цього Синоду, коли ми говоримо про соборність, прикладом цієї соборності назвати цей досвід молитовного життя і зібрання людей заради творення християнської спільноти?

Це є великий приклад! Соборність дуже важлива в Церкві. Те, що говорить Святіший Отець Папа Франциск, щоб всі ми ішли разом. Ніхто не є більший від іншого, всі ми є однакові перед Богом. І кожен має своє покликання і таланти, які він одержав від Бога. І дуже важливо, щоб він приніс і свої дари на службу Господеві у церкву. Важливо, щоб ми всі разом ішли і всі разом будували Христову Церкву.

Звернемо тепер нашу увагу на теперішній стан Української Католицької Церкви у Бразилії. Який сьогодні має вигляд Церква у Бразилії, зокрема у вашій єпархії?

Моя єпархія є доволі новою. Її заснували лише у 2014 році. Ми щойно перебуваємо на початках. Ще немає повної структури. Але Церква у моїй єпархії є живою. Ми маємо відправи, Божественну Літургію, люди беруть участь, співають, хоча не є так, як у вас. У вас є хори і все інше. У нас люди просто і побожно беруть участь, усі співають, моляться.

А скажіть, будь ласка, скільки у вас парафіяльних спільнот, скільки священиків зараз у вашій єпархії?

У моїй єпархії на сьогодні існує 12 парафій. Але ці парафії мають дочірні церкви. І тих дочірніх церков є доволі багато. Насправді у єпархії є понад 150 церков і спільнот. Вони є більші і є менші. Але усі вони збираються і моляться. І священники їх відвідують. Десь є частіше, де є більші спільноти, а в інших не аж так часто, але священники доїжджають і відвідують наших людей.

Чи спостерігається зараз нова хвиля еміграції, чи, все таки, ми говоримо лише про тих людей, які вже тривалий час проживають в Бразилії?

Я не маю такої надії, що до нас прибудуть нові люди. Наша економіка сьогодні не є дуже цікава та приваблива. Бразилія переходить великі політичну і економічну кризи. І також задля того, щоб добратися до нас, потрібно подолати велику відстань. Тому до нас не було і немає в останніх часах хвиль еміграції, як є по Європі.

Під час війни прибуло кілька родин. Але зазвичай вони прибули завдяки старанню протестантської церкви. Це такий доволі обмежений, можна сказати «запатентований» гурток. І ми не маємо до цих людей широкого доступу. Їхня церква їх привезла. Вони живуть окремо і їх налічується десь 70 родин. Окрім того, прибуло 8 людей у Прудентополіс, які приїхали через державу як біженці. Наша спільнота ними займається, їх прийняла. Але ми не маємо аж такої великої надії, що велика хвиля біженців прибуде до Бразилії.

У багатьох місцях за кордоном, куди приїжджала наша діаспора, зазвичай саме наші церкви ставали не лише домами молитви та творення християнської спільноти, але й культурними осередками. Чи так само є в Бразилії?

Я міг би сказати, що завдяки Церкві у нас збереглася мова і культура. Бо у Церкві молилися і далі моляться українською. І біля Церкви також зорганізовані різні гуртки, фольклорні групи і хор, які плекають українську мову і українські звичаї. Тому Церква має велику роль щодо збереження культури у Бразилії.

А чи існують Бразилії українські школи під проводом Церкви чи держави?

Де є більші спільноти, наприклад у Прудентополісі, є т. зв. українська школа. Вона існує для дітей, які готуються до шкільних вікових груп. Там їх також навчають мови.

Владика Мирон Мазур під час розмови із митрополитом Володимиром ВійтишиномВладика Мирон Мазур під час розмови із митрополитом Володимиром Війтишином

Ваше Преосвященство, дещо особисте запитання. Що вам особисто найбільше подобається в Бразилії?

Я там народився, тому мені важко сказати, що найбільше подобається. Мені все подобається. До прикладу, клімат. Я просто більше пристосований до бразильського клімату. Мені у Європі гарно і подобається, але взимку для мене в Європі є надзвичайно депресивно. Дні короткі та сумні. У нас цього немає. У нас ясність, веселість. Бразильський народ є дуже веселий і це мені дуже подобається.

А чим відрізняються між собою бразильці та українці?

Сьогодні наші українці пристосувалися. Вони перебрали від Бразилії спосіб життя. Бразильці дуже емоційні. Будь-що — радіють, будь-що — сумують, плачуть і переживають. І я можу ствердити, що й усі ми, хто є українського походження, вже маємо такий самий психічний спосіб поведінки, як у Бразилії. Є деякі цікаві речі: наприклад, в Європі, якщо мені дадуть певну відповідь, то у Бразилії, мене би це образило. Тут я вже знаю звичаї, багато разів спілкувався і зустрічався із різними людьми. Тому я вже звик до цього. Загалом ми вже набралися багато із способу життя бразильців щодо поведінки.

І наприкінці, як на сьогодні відбувається співпраця з Бразильською єпископською конференцію?

Я можу ствердити, що ми живемо дуже гарно, по-братньому. Ми належимо до Бразильської конференції всебразильського рівня. Але водночас у провінції, де ми живемо, — у Парані на сьогодні є аж 26 єпископів латинського обряду і ми з ними співживемо як брати. Особливо яскраво це відчувається тепер, коли вибухнула війна. У Парані було організовано через Карітас в Бразилії таке прохання, щоб люди давали свої пожертви. Відтак через Карітас Бразильської конференції вони передали це в Україну. Також ближчі сусіди єпископи зібрали свою збірку і доручили мені на руки, щоб ми могли допомогти тим людям, які приїхали до нас у Прудентополіс. Я можу сказати зі щирого серця, що наше співжиття є дуже братнє і дуже гарне. Нема на що скаржитися, вони нас постійно підтримують.

Щиро дякую, Ваше Преосвященство, за цю цікаву та змістовну розмову!

Фото: Олександр Савранський
Розмовляв: о. Іван Вихор
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae