«Свято народження нашої надії»: проповідь Блаженнішого Святослава у свято Різдва Пресвятої Богородиці
Cвяткуючи це свято, прибігаймо до Діви Марії, яка стерла голову предвічному змієві, що спокусив наших прародичів у раю, яка перемогла смерть і яка була вільною від гріха від самого зачаття в неплідному лоні праведної Анни. Народження Богородиці із завмерлого лона Анни є пророцтвом Воскресіння Христового, Його виходу у прославленому тілі із запечатаного гробу, у тому тілі, яке дала Йому Марія. Такими словами звернувся до вірних під час проповіді у Патріаршому соборі Воскресіння Христового в м. Києві 21 вересня 2022 року, у празник Різдва Пресвятої Богородиці Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав.
«Сьогодні розв’язується неплідність нашої природи»
(Стихира Вечірні свята на «Господи, взиваю»)
Високопреподобні та всечесні отці!
Преподобні брати і сестри в монашестві!Любі парафіяни Патріаршого собору!
Дорогі наші брати і сестри в різних куточках України і світу,
зокрема на окупованих територіях, які моляться разом із нами за допомогою живої трансляції!
Дорогі в Христі брати і сестри!
Слава Ісусу Христу!
Сьогодні Христова Церква святкує велике свято — Різдво Пресвятої Богородиці, день народження Божої Матері! У нашій літургійній традиції цим святом розпочинається новий літургійний рік, а Успінням Богородиці завершується річне коло дванадцяти свят у році.
Неплідні подружжя у поворотні моменти історії
Свята Церква, величаючи Божу Матір, своїм співом начебто озвучує Боже слово Старого Завіту в його символах і пророцтвах, — Боже слово, яке прославляє народження між нами Пречистої Діви Марії. Серед усіх символів, знаків, провіщень і пророцтв запрошую вас приглянутися тільки до одного: історія спасіння, яку Господь Бог веде до народження Пречистої Діви Марії, є історією неплідного подружжя.
Микола Рибенчук, Різдво Пресвятої Богородиці
Неплідність людської природи особливо підкреслюється тоді, коли настають поворотні моменти в історії людства. Пригадаймо лише безплідне подружжя Авраама і Сари та особливий дар життя Ісаака. А завершує Старий Завіт історія неплідного подружжя пророка Захарії та Єлисавети народженням за Божим втручанням від неплідної жінки предтечі Івана Хрестителя, останнього з пророків. «Між народженими з жінок нема нікого більшого понад Івана» (Лк. 7, 28), — так про нього каже сам Спаситель.
Сьогодні неплідне подружжя Йоакима та Анни радіє, бо Господь Бог дарував їм благословення і надію. Проте це була надія не тільки для них, для їхньої долі та родини, а й для всіх людей, бо в цьому народженні відкривається нова ера людства.
Сьогодні розв’язується неплідність людства
Чому саме доля безплідного подружжя стає моментом найсильнішого воплочення Божого слова, зокрема в його пророчому вимірі? Це відбувається для того, щоб вказати на кілька речей: історія рухається вперед не завдяки людині, а внаслідок надзвичайного втручання самого Бога; плідність є особливою рисою Бога, відображається в людині і є образом Божим; через гріх втрачається плідність людської природи, бо він нищить життя.
Через гріх людина потрапляє в простір смерті. Можемо коротко сказати: гріх убиває! Він закриває людині здатність досягати джерела життя, яким є Господь Бог і таким чином робить людську природу безплідною. Людина докладає багато зусиль, але зіштовхується із власним безсиллям, що завдає їй великого болю. Це, можливо, переживають люди, які очікують народження дитини, нового життя, але відчувають певне обмеження та неміч.
Ось там, де людина усвідомлює власну неміч, де панує царство смерті через гріх, завдяки надприродному Божому впливу починається нове життя. Серед царства гріха і смерті народжується світло свободи нового життя, нового періоду в історії людства.
Лев Скоп, Різдво Пресвятої Богородиці
Тому таким важливим для всіх нас є це свято, бо сьогодні розв’язується неплідність не тільки Йоакима і Анни, а й нашої природи, — розв’язується неплідність людства. Сьогодні народжується Та, що стане дверима, через які увійде у світ Господь Бог. Це про Неї говорить пророк Ісая: «Ось, діва матиме в утробі й породить сина, і дадуть йому ім’я Еммануїл, що значить: З нами Бог» (Мт. 1, 23). Сьогодні починається час надії!
Ми працюємо, але Бог плодоносить у нас
Дорогі в Христі брати і сестри, як часто ми у своєму житті, зокрема духовному, відчуваємо власні обмеження! Кажемо, що хотіли якнайкраще, а вийшло, як завжди. Ми відчуваємо безплідність нашої духовної природи без особливого впливу дії Божественної благодаті.
Тому в це свято Пречиста Діва Маріє каже нам: ви маєте надію! Не розчаровуйтеся, не опускайте рук, коли вам щось не вдається! Якщо хочете бути плідними у своїх зусиллях, зокрема щодо духовного життя, намагайтеся бути насамперед вільними від гріха, який приносить смерть, і сповнюйтеся даром Святого Духа — життя і плідності подателя!
Давня традиція нашої Церкви каже: коли розпочинаєш якусь справу, насамперед іди до сповіді, шукай Божої сили, яка б виявилася в тобі і розв’язала безплідність твоєї природи. Тоді можна сказати: ми працюємо, але Бог плодоносить у нас, через нас і поширює довкола нас простір життя, свободи та надії.
Сила Божественної благодаті для поширення простору життя
Цього року ми святкуємо Різдво Богородиці в час війни. Ми бачимо, що цей час є простором смерті, в обличчя якої ми всі щодня вдивляємося. Ми докладаємо всіх зусиль, щоб цьому протистояти, ведемо борню із гріхом і смертю. Це невтомна і невидима брань — так говорять учителі нашої Церкви.
Чого ми потребуємо, щоб бути плідними в цій боротьбі; щоб, долаючи, царство смерті, яке приносить на нашу землю окупант, ми поширювали простір життя; щоб розв’язалася безплідність нашої природи в умовах війни? Ми потребуємо сили Божественної благодаті, плідної сили Святого Духа, що подається нам через молитву і посередництво Пресвятої Богородиці, яка сьогодні, можливо, вкотре в історії людських сердець народжується між нами.
Тому, святкуючи це свято, прибігаймо до Діви Марії, яка стерла голову предвічному змієві, що спокусив наших прародичів у раю, яка перемогла смерть і яка була вільною від гріха від самого зачаття в неплідному лоні праведної Анни. Народження Богородиці із завмерлого лона Анни є пророцтвом Воскресіння Христового, Його виходу у прославленому тілі із запечатаного гробу, у тому тілі, яке дала Йому Марія.
Лідія Якобчук, Різдво Пресвятої Богородиці
Свято народження нашої надії
Тішмося цим святом, бо воно для нас є святом народження нашої надії в умовах війни! Це свято народження нового дійства, нової сили, нової дійсності для всіх нас! Ми повинні не просто знати про це свято, а його святкувати, тобто дозволити, щоб ця подія, яку сьогодні спогадуємо, стала частиною нашого життя, розв’язала неплідність особистих зусиль.
Ми сьогодні кажемо: Пречиста Діво Маріє, вітаємо Тебе між нами! Будь зі своїми дітьми в час воєнного лихоліття! Дай нам світло надії серед темряви людського страждання, яке принесла нам сучасна історична хвиля! Пресвята Богородице, спаси нас! Амінь.
Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви