Папа: будьмо обережними, щоби не впасти у світську карикатуру Різдва
У 400-ту річницю смерті святого Франциска Сальського Папа Франциск поділився на основі його висловлювань думками про значення знаку Ісусових ясел і про те, в чому полягає святкування Різдва.
Божа любов не є нудотно-солодкою, на що вказують Ісусові ясла, тому не впадаймо у світську карикатуру Різдва, применшеного до споживацького та солодкавого свята. Із такою пересторогою Папа Франциск звернувся до учасників загальної аудієнції, що в середу, 28 грудня 2022 року відбувалася в залі Павла VI у Ватикані. На початку зустрічі він нагадав про те, що цього дня припадає чотирьохсота річниця смерті святого Франциска Сальського, єпископа та Вчителя Церкви. Тож саме з його повчань Святіший Отець почерпнув спонуки для роздумів, анонсувавши вихід у світ Апостольського листа, приуроченого до цієї річниці.
Знак ясел
Папа навів слова святого Франциска, написані в одному з листів до своєї сподвижниці святої Жанни де Шанталь, де він стверджував: «стократно віддаю перевагу тому, щоби бачити дороге мале Дитя в яслах, ніж всіх царів на їхніх престолах». «Ісус, Цар всесвіту, ніколи не сидів на троні: він народився у стайні, — таким бачимо Його зображення, — вповитий пелюшками і покладений у яслах; а наприкінці земного життя помер на хресті та, обвитий полотном, був покладений до гробу», — сказав Наступник святого Петра, звертаючи увагу на те, як святий Лука в розповіді про народженні Ісуса наполягає на знакові ясел. Вони допомагають нам зрозуміти, «якого роду Месією» є Народжений у Вифлеємі, ким є Ісус. «Ісус — це Божий Син, Який спасає нас, ставши людиною, як ми, скинувши із Себе Свою славу та впокорившись. Це таїнство ми конкретно бачимо в центральній точці вертепу, тобто, в Дитяткові, що лежить у яслах», — мовив Святіший Отець, підкреслюючи, що «знак», який Бог дає нам на Різдво.
Божий стиль
За словами Папи, цей знак показує нам Божий «стиль», яким є «близькість, співчуття та лагідність». Саме так Бог «притягає нас до Себе». «Він не бере нас силою, не накидає Свою істину та справедливість. Він не чинить прозелітизм щодо нас, ні. Він хоче привабити нас любов’ю, лагідністю, співчуттям», — сказав Святіший Отець, цитуючи інший лист святого Франциска Сальського, в якому читаємо: «Магніт притягає залізо, а бурштин — солому та сіно. Що ж, чи ми є залізом задля своєї твердості, чи соломою через нашу слабкість, мусимо піддатися притяганню цього небесного малого Дитятка». Тож якими б ми не були, Бог, як зауважив Єпископ Риму, знайшов спосіб, аби нас притягнути до себе — любов. «І це не привласнююча та егоїстична любов, якою, на жаль, дуже часто є людська любов, — додав він. — Його любов — чистий дар, чиста благодать».
Радість у простоті
Черговим аспектом, який виокремив Наступник святого Петра, покликаючись на вертеп і духовну спадщину святого Франциска Сальського, була вбогість. Він писав, що Ісусове народження у вертепі пробуджує в нас багато почуттів, але понад усе вчить нас «досконалого відречення від усіх благ» цього світу. «Саме так, будьмо обережні, щоби не посковзнутися у світську карикатуру Різдва», — закликав Папа, пояснивши, що має на увазі Різдво, яке применшують до споживацького та сентиментального свята. «Ні, Божа любов не є нудотною, що нам показують Ісусові ясла. Любов Бога не є лицемірною добродійністю, що приховує шукання насолоди та зручностей», — сказав він, нагадавши, що «наші старші, які пережили війну та пізнали голод» добре знали, що Різдво — це радість і свято, але «в простоті та поміркованості».
Приймати все, що Бог дає
На завершення Святіший Отець процитував слова святого, сказані за два дні перед смертю: «Бачите Ісуса Немовля у яслах? Він отримує всі кривди від погоди, холод і все те, що допускає Отець. Він не відкидає маленькі втішення, які Йому дає Його Мати, ані не написано ніде, що Він простягав рученята, щоб прикластися до грудей Матері, але залишив усе Її піклуванню та передбачливості; так і ми не повинні нічого хотіти і ніщо не повинні відкидати, переносячи все те, що Бог нам посилає». За словами Святішого Отця, тут знаходимо велике повчання для себе, яке полягає в тому, щоби приймати все, що посилає Бог, але «завжди і лише з любові, бо Бог любить нас і прагне завжди і тільки добра для нас».
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ