Окупацію або припинення вогню не можна назвати миром, — архиєпископ Вісвальдас Кульбокас
Апостольський нунцій в Україні, архиєпископ Вісвальдас Кульбокас в інтерв’ю «National Catholic Register» пояснив, які виникають проблеми з трактуванням поняття встановлення миру в Україні.

На запитання журналіста-ватиканіста Андреа Ґальярдуччі про заклик Папи Лева XIV до справедливого та тривалого миру в Україні, він зазначив, що прикметник «справедливий» має щонайменше два аспекти. Про це повідомляє католицький суспільно-релігійний інтернет-часопис «CREDO».
«Самого слова „мир“ вже мало б бути достатньо, але, на жаль, у нинішній ситуації поняттям миру часто маніпулюють і вживають його неправильно та звужено, ніби припинення вогню або окупація — це і є мир», — сказав архиєпикоп Кульбокас.
Натомість поняття «справедливий мир» означає справжній, а не поверхневий мир.
«Не той мир, який приховує окупацію. Це означає реальну справедливість, тобто перевагу закону над егоїзмом та особистими інтересами. Якщо такої справедливості немає, на якій підставі маємо будувати мир? Дуже скоро хтось знову почне захоче стверджувати право сильнішого. Там, де немає закону, залишається велика спокуса зруйнувати щойно побудований мир», — наголосив нунцій.
«Слід працювати над примиренням народів та сердець. Однією з передумов примирення є передусім примирення у повсякденному житті, тому що по-людськи важко примиритися з агресором, поки він продовжує на тебе нападати. Як мінімум, агресор повинен припинити агресію і визнати право іншого на існування».
Нунцій також зауважує, що в Україні є «велике екзистенційне занепокоєння».
«Я помітив це, читаючи коментарі українських делегацій після різних переговорів, які відбулися у травні і на початку червня. Делегації наголошують на підтвердженні свого права на існування та виживання. Якщо будувати такий „мир“, у якому народові відмовлено у праві на існування, то це вже не буде справедливий мир».
«Я не хочу вдаватися у військові чи політичні коментарі, — продовжує архиєпископ. — Я хочу зазначити, що між Росією та Україною було підписано угоди щодо відповідних кордонів. І є фундаментальний міжнародний принцип: поважати іншого. Ця [російська] агресія означає відмову поважати українські кордони. І я питаю: на підставі якого принципу хтось дозволяє собі вирішувати, що його інтереси мають перевагу над інтересами іншої країни та міжнародної спільноти?»
Для того, щоби пояснити виданню National Catholic Register як живуть українці у мовах війни, нунцій Кульбокас розповів про історію одного лікаря.
«Є лікар, який працює шість днів на тиждень у лікарні, а на сьомий день він йде захищати свій район від дронів. Атаки дронів у 2025 році відбуваються щодня. Цьогоріч у нас ще не було більше, ніж 10 днів і ночей підряд без бомбардувань. А звичайні люди, як цей лікар, відчувають потребу захищатися власноруч; вони відчувають відповідальність захищати свої домівки».
За словами архиєпископа, є такі місця, як Херсон, де за чотири роки не минало й години без вибуху. «Це триває безперервно і призводить до значної фізичної та психологічної втоми».
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ