Кардинал Курт Кох про екуменічні зусилля сьогодні: «Багато хто навіть не знає Католицької Церкви»
В інтерв’ю протестантському журналу «Idea» кардинал Курт Кох, префект Дикастерії сприяння єдності християн, представляє своє бачення екуменізму.
Джерелом багатьох непорозумінь щодо Католицької Церкви часто є те, що «люди не знають Католицької Церкви і живуть упередженнями. Ось чому так важливо вести діалог». На цьому наголосив кардинал Курт Кох, префект Дикастерії сприяння єдності християн, в інтерв’ю німецькомовному протестантському агентству «Idea», яке зустрілося з кардиналом в кулуарах 10-го Екуменічного конфесійного конгресу Міжнародної конференції конфесійних спільнот Євангельської Церкви Німеччини, що проходив у Хофгесімарі і був присвячений Нікейському Символу віри. Про це розповідає Андреа Гальярдуччі для інтернет-видання «ACI Stampa».
Вшанування Марії у Католицькій Церкві
Інтерв’ю було опубліковане за тиждень до Тижня молитов за єдність християн, і являє собою погляд на ідею екуменізму, висунуту кардиналом Кохом, який також описав практичні приклади діалогу. Наприклад, коли він розповів про своє минуле військового капелана, і він був в одній кімнаті з протестантським колегою, який під час вечірньої молитви також ставив перед собою фотографію своєї дружини.
«Тоді, — розповідає кардинал, — я сказав: „Я не одружений, але якби був одружений, то ніколи б не поклонявся своїй дружині“. Він відповів: „Ти збожеволів? Я не обожнюю свою дружину. Але я маю її образ переді мною, і тоді вона присутня переді мною“. А я відповів: „Це саме те, що ми робимо зі святими і Марією“».
Кардинал Кох додав: «Джерелом багатьох непорозумінь є те, що люди навіть не знають Католицької Церкви і живуть упередженнями. Ось чому так важливо вести діалог».
Журнал також запитав кардинала, чи поклоняються Марії в Католицькій Церкві. Ні, відповів кардинал, бо «поклонятися можна тільки Богові», а католики «шанують Марію», і це «фундаментальна різниця». Кардинал також посилається на марійні трактати лідерів протестантської Реформації Мартіна Лютера, Джона Кальвіна та Ульріха Цвінглі і просить їх читати Святе Письмо, зазначаючи, що в «Магніфікаті» Марія співає про те, що всі покоління будуть прославляти Її, що змушує кардинала вигукнути: «Я не розумію, чому можна сказати, що почитання Марії не має нічого спільного зі Святим Письмом».
Якою є мета екуменічних зусиль?
Звертаючись до екуменічного діалогу, кардинал Кох також зупинився на постаті Папи Римського, яка також вже передбачена в Святому Письмі, у Євангелії від Матея 16, 18, де Ісус обіцяє Петру: «На цьому камені я збудую мою Церкву».
Далі кардинал підкреслив, що виклик екуменізму випливає з того, що «ми не маємо справжнього консенсусу щодо того, якою є мета екуменізму. Це пов’язано з тим, що кожна Церква має власне уявлення про те, що таке бути Церквою і власне уявлення про єдність, а тому прагне прийняти власне конфесійне бачення єдності як мети екуменізму. Тому ми повинні вести інтенсивний діалог на теми: Що таке Церква? Хто є Церква? Де є Церква?»
Практичний і богословський екуменізми
Католицька Церква, відповідає Кох, вважає, що «єдність слід шукати у спільній вірі, спільному відправленні Таїнств і визнанні санів». Це «чесний діалог». Як ми бачимо успадкування віри в традиції? Що ми маємо спільного? Що нас все ще роз’єднує? Коли йдеться про те, що нас роз’єднує, ми повинні бачити, як ми можемо це подолати.
Нещодавно Євангелічна Церква Німеччини та Німецька Єпископська Конференція опублікували документ «Більше видимості в єдності та більше примирення в різноманітності». Кардинал Кох визнає, що для католиків і протестантів важливо «шукати спільний голос щодо фундаментальних етичних питань. Чим більш різнорідними є голоси християнських Церков в Європі, тим слабшим стає свідчення віри».
Однак, додає він, практичний екуменізм не може бути «альтернативою екуменізму богословському, який полягає в роботі над відмінностями в розумінні віри».
Екуменізм крові
Кардинал також говорить про екуменізм мучеників. «Ми, християни, — стверджує він, — сьогодні є найбільш переслідуваною релігійною спільнотою: 80 % всіх людей, переслідуваних з релігійних причин, є християнами. Сьогодні ми маємо більше переслідувань проти християн, ніж у перші століття після Христа. Це переслідування є екуменічним. Тому що християн переслідують не за те, що вони лютерани, реформати, католики чи православні, а за те, що вони християни. Нас об’єднують християни, які віддали своє життя за віру в Христа».
Саме тема екуменізму крові, близька Папі Франциску, на думку Коха, є дійсно ключовою в екуменічному діалозі.
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ