Кардинал Канталамеса: щоб Церква не стала захаращеним замком
Заключна цьогорічна адвентова проповідь Проповідника Папського дому була присвячена ролі жінки в історії спасіння та жіночому вимірові Церкви.
Навколо слів святого Павла з Послання до Галатів «народився від жінки» була зосереджена третя і заключна проповідь, яку кардинал Раньєро Канталамесса, Проповідник Папського дому, виголосив для Святішого Отця та Римської Курії у межах приготування до Христового Різдва. В світлі Божого слова та спадщини Отців Церкви, його роздуми були присвячені ролі Пречистої Діви Марії в Церкві. Про це повідомляє українська редакція «VaticanNews».
Один із нас
Отець Раньєро підкреслив, що в Біблії слова «народився від жінки» вказують на приналежність до людського становища, що включає слабкість і смертність. Вистачить забрати ці слова із тексту, й відразу «побачимо їхню важливість». Адже ким був би Христос без них, як не «небесною безтілесною з’явою». Пречиста Діва, натомість, є Тією, яка назавжди «закріпила» Божого Сина до людства й до історії. В цьому всесвіті Вона єдина може звернутися до Ісуса словами Небесного Отця: «Ти — Син мій, я Тебе породила».
Жінка, що представляє Церкву
Поглиблюючи значення слів «народися від жінки», проповідник зауважив, що святий Іриней розглядає їх у світлі слів із Книги Буття: «Покладу ворожнечу між тобою та жінкою», сказаних Богом до спокусника в раю. Марія являється як та, що «підсумовує Єву, матір всіх живих». Йдеться про всю біблійну традицію, що розпочинається від «доньки Сіону», яка є «уособленням ізраїльського народу» та завершується «жінкою, зодягненою в сонце», про яку йдеться в Одкровенні, що представляє Церкву.
«Жінко», — саме так Ісус звертається до Своєї Матері в Кані Галилейській і під хрестом. За словами кардинала Канталамеси, «в думці святого Івана неможливо не помітити зв’язку між двома жінками»: між символічною жінкою, якою є Церква, та реальною, тобто, Дівою Марією. У цьому контексті він присвятив кілька слів темі гідності жінки, зазначивши, що «протягом останнього періоду було багато зроблено для збільшення жіночої присутності в сфері прийняття рішень у Церкві, та ще, мабуть, багато потрібно зробити».
Народжувати Христа в наш час
Водночас, проповідник наголосив на церковному вимірові слів святого Павла, зауваживши, що якщо «найповнішому сенсі жінка в Писанні вказує на Церкву, то ствердження про те, що Ісус народився від жінки включає, що Він сьогодні повинен народжуватися з Церкви». А тому ми повинні зробити «все можливе» для того, щоб Церква не перетворилася в «складний і захаращений замок», який стає на заваді тому, щоби Христове послання «виходило з неї вільним і радісним».
«Ми добре знаємо, які „роздільні стіни“ можуть затримати послання. Ними є, насамперед, стіни, що розділяють різні християнські Церкви між собою, далі — надмір бюрократії, залишки церемоніалів, які сьогодні вже не мають сенсу», — сказав кардинал Канталамеса, наголошуючи, що невпинно наближається той час, «коли збагнемо, що всі ці пристосування вже не більше не відповідають актуальним вимогам, більше того, є перешкодами». І тоді, за його словами, потрібно «наважитися обвалити їх та повернути будівлю до її простоти та прямолінійності її початків».
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ