П’ятнадцять думок Блаженнішого Святослава про справжній і здоровий відпочинок

5 серпня 2020

Блаженніший Святослав, Отець і Глава УГКЦ, ділиться думками та рекомендаціями щодо справжнього відпочинку, що особливо актуального під час відпусток у літню пору. Також Глава Церкви порушує таке важливе питання, як святкування святого дня. Отож, пропонуємо вашій увазі основні думки Предстоятеля УГКЦ.

П’ятнадцять думок Блаженнішого Святослава про справжній і здоровий відпочинок
  • Справжній відпочинок покликаний відновити наші сили. Здоровий відпочинок не має на меті виснажити наші психічні, духовні й фізичні сили чи кишені. Він має на меті нас відновити.

  • У ньому віднаходимо гармонію. Той, хто правильно відпочиває, повинен знайти гармонію не тільки між працею і відпочинком, а й між молитвою та іншими видами своєї діяльності.

  • Образ Творця, який відпочиває, проєктується на людину. Питання праці й відпочинку — одне з важливих питань Божого об’явлення. Від початку створення світу ми чуємо, що Господь Бог сьомого дня спочив. У такий спосіб і ми одержуємо завдання сьомого дня відпочивати. Бог нас закликає наслідувати Його ритм праці та відпочинку.

  • Бог є господарем над своїм творінням. Духовне й релігійне значення відпочинку, яке ми віднаходимо в Божому об’явленні, насамперед показує нам, що Бог є господарем. Він має владу над тим, що чинить.

  • Під час здорового відпочинку людина досвідчує свободу. Людина, яка покликана наслідувати Бога, покликана до свободи. Під час відпочинку людина набуває досвіду свободи.

  • Дуже необхідною є гігієна праці та відпочинку. Наша діяльність стає частиною мого «я» і моєї ідентифікації. Природно, коли ми змінюємо місце праці або одержуємо іншу посаду, то інколи переживаємо певні труднощі з дистанціюванням себе від тої професії, яку виконуємо. Саме тому гігієна праці та відпочинку дуже потрібна для того, щоб сучасна людина вміла правильно вибудовувати ставлення до своєї щоденної праці.

  • Важливо не стати рабом як праці, так і насолоди. У результаті круговерту життя усвідомлюємо, що перетворилися на рабів наших справ. Недобра й інша крайність, коли людина з рабства обов’язків переходить у рабство насолоди. Так вона шкодить своєму здоров’ю, втрачає свободу і набуває нового узалежнення. Ба більше, сучасна індустрія розваг робить людину в’язнем «колеса»: впродовж тижня витискають мої сили, щоб я заробив гроші, а у час відпустки я їх витрачаю. У підсумку я лишаюся ні з чим: без грошей, сил, енергії.

  • Вміння правильно підібрати вид відпочинку — це вияв мудрості. «Бо мудрою є та людина, яка вміє запанувати над собою. Мудрою є та людина, яка вміє тішитися, правильно насолоджуватися плодом своєї праці. Нерозумною є та людина, яка не вміє правильно користати з плодів своєї праці і не вміє відпочивати».

  • Справжній відпочинок не має нічого спільного з лінивством. Лінивство виснажує і висушує душу. Воно забирає енергію та силу людини і ще більше ускладнює її повернення до праці. Якщо ми правильно відпочиваємо, то до закінчення відпочинку наповнюємося енергією.

  • Джерело всіх наших духовних, фізичних і психічних сил — Господь Бог. Правильний відпочинок завжди буде відпочинком із Богом. Саме здатність черпати з вічного джерела життя, тобто Господа Бога, дасть можливість повністю відновити сили й повернутися до активної щоденної праці.

  • Святкувати святий день — означає віддати його Богові та ближньому. Шість днів на тиждень людина забирає собі, бо виконує справи, від яких залежить її добробут, оскільки людина живе з праці своїх рук. Сьомий день потрібно віддати Богові, як знак, що остаточно ми живемо не лише з праці власних рук, а тому, що Бог нам це життя посилає.

  • Бог — вічне джерело життя. Сьомий день, який жертвуємо Богові, показує нам правильне розуміння основних фундаментів нашого життя. Він показує нам вічне джерело, від якого залежить наш добробут, здоров’я, наше сучасне та майбутнє. Саме тому так важливо знаходити час для того, щоб його посвятити Богові.

  • Під час відпочинку важливо брати участь у Святій Літургії. Християни, святкуючи святий день, повинні бути на Божественній Літургії. Коли людина цього свідомо й добровільно не робить, тоді грішить. У такий спосіб вона спотворює зміст цього дня і неправильно його переживає.

  • Святкувати святий день так, як дозволяють обставини. Коли людина не має об’єктивної можливості через певні перешкоди взяти участі в Божественній Літургії, наприклад у країні її перебування немає церкви або вона живе в умовах пандемії коронавірусу, коли існують суворі карантинні обмеження, то очевидно, що тоді потрібно святкувати святий день так, як дозволяють обставини.

  • Чинити добрі діла потрібно й у святий день. Ми повинні поборювати спокусу в неділю важко працювати, але чинити добрі діла потрібно й у святий день. Тому коли хтось відвідує своїх батьків тільки в неділю і бачить, що мама й тато потребують допомоги з важкою працею, то краще відвідайте їх упродовж тижня. Але якщо є об’єктивні обставини, які цього вам не дозволяють, тоді слухайте своє сумління і допоможіть їм.
За матеріалами Департаменту інформації УГКЦ
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae