Папа: Сповідник повинен бути братом, батьком й утішителем
Три вислови, що характеризують таїнство Сповіді — віддатися Любові, дозволити Любові перемінити себе та відповісти на Любов — були в центрі уваги зустрічі Святішого Отця з учасниками ватиканського курсу про сповідництво.
«Я б хотів зупинитися з вами на трьох висловах, які добре пояснюють сенс Святого Таїнства Примирення, бо піти до сповіді — це не піти до хімчистки, щоби вивести пляму, але щось інше», — сказав Папа Франциск, розпочинаючи свої роздуми, якими він поділився з учасниками ХХХІ курсу про сповідництво, організованого Апостольською Пенітенціарією, приймаючи їх у п’ятницю, 12 березня 2021 року.
Хоч заняття відбуватися онлайн, зібравши учасників з різних кінців світу, ті, які проживають у Римі, а це, серед іншого, також і студенти з різних країн, мали нагоду взяти участь у традиційній на завершення курсу аудієнції зі Святішим Отцем. Аудієнція, як звичайно, збіглася із започаткованою 2014 року ініціативою «24 години для Господа», що припадає у п’ятницю-суботу перед четвертою неділею Великого Посту та є особливою нагодою для сповіді та адорації.
![]()
Віддатися любові
Першим із трьох висловів, який «пояснює це таїнство», за словами Папи, є «віддатися Любові». За його словами, без любові сповідь не є такою, якою її хоче бачити Ісус. Віддатися любові означає «здійснити акт віри», яка ніколи не може бути применшеною до «переліку понять чи серії стверджень для вірування», але «виражається у стосунках».
«Віра — це зустріч з Милосердям, із самим Богом, Який є Милосердям, бо ім’я Бога — Милосердя, вона є врученням себе в обійми цієї милосердної та великодушної Любові, якої ми дуже потребуємо, але якій, іноді, боїмося віддатися», — сказав Наступник святого Петра, додавши, що досвід вчить нас, що якщо не віддаємося Божій любові, то потрапляємо «в обійми» світської ментальності, що веде до смутку й самотності. Отож, першим кроком до доброї Сповіді є «акт віри», віддання себе, з яким каяник віддається Милосердю, ознакою чого є «біль з приводу власних гріхів».
Дозволити Любові перемінити себе
Другим висловом, на якому зупинився Святіший Отець є те, що Сповідь означає «дозволити Любові перемінити себе». Як відомо, не закон є тим, що спасає, бо людина не змінюється через суворі приписи, але через «захоплення безкорисливо дарованою Любов’ю, яку відчуває». Йдеться про Любов, яка «повністю виявилася у Христі Ісуса та в Його смерті на хресті за нас». Коли каяник під час сакраментальної розмови зустрічає промінь цієї «приймаючої Любові», то дозволяє, аби вона перемінила його, починаючи під «перетворення кам’яного серця в тілесне»
«Добрий сповідник завжди покликаний помічати чудо переміни, зауважувати діяння Благодаті в серцях каяників, сприяючи якнайбільше цій перетворюючій дії», — сказав Папа, зауваживши, що ознакою такого перетворення є цілісність визнання своїх гріхів: все вручається Любові, аби все було прощеним.
![]()
Відповісти на любов
Врешті, вручити себе Любові, дозволити Любові себе перемінити, має як необхідний наслідок «відповідати цій Любові». За словами Наступника святого Петра, християнин повинен пам’ятати про слова святого Якова: «Покажи мені свою віру без діл, а я моїми ділами покажу тобі свою віру». Справжнє бажання навернутися стає конкретним у «відповіді на отриману та прийняту Божу любов», що виявляється у «переміні життя та в ділах милосердя, які слідують за цим».
«Якщо правдою є те, що ми ніколи не зможемо повністю відповісти на божественну Любов, беручи до уваги нездоланну відмінність між Творцем і створіннями, так само правдивим є те, що Бог вказує нам на доступну любов, в якій слід жити цієї недосяжною відповідністю: любов до ближнього», — мовив Папа, підкреслюючи, що добрий сповідник завжди вказуватиме на незамінність любові до ближнього як на «щоденний тренувальний зал, аби вправлятися в любові до Бога», а ознакою бажання відповісти на Любов є «постанова не повторювати гріх».
Прощені грішники
Підсумовуючи, Святіший Отець закликав завжди пам’ятати про те, що «кожен із нас є прощеним грішником», поставленим на служіння іншим, аби вони могли «зустрітися з тією Любов’ю, яка захопила та перемінила наше життя», а якщо хтось не почувається таким, то краще хай не сповідає… Усвідомлення себе прощеним грішником допомагає приймати каяника в мирі, з батьківським наставленням, не ставлячи неслушних запитань і не перетворюючи сповідь у тортури.
«Бути милосердним не означає бути поблажливим, зовсім ні. Це означає бути братом, батьком, утішителем», — наголосив, водночас, Папа, побажавши сповідникам і тим, які приступають до них з покаянням, «плідної Чотиридесятниці навернення».
За матеріалами VaticanNewsПресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ
СИНОД ЄПИСКОПІВ Української Греко-Католицької Церкви



