Папа: прийняти Богородицю — це не просто набожність, а вимога віри
Проповідуючи в урочистість Пресвятої Богородиці Марії, Папа Франциск вказав на роль Богородиці як жінки, яка перебуває у «серці часу», наголошуючи на тому, що Церква потребує Її, щоб відкривати свій жіночий вимір.
«Коли прийшла повнота часу, Бог послав свого Сина, народженого від жінки», — ці слова з послання святого Павла до Галатів стали відправною точкою для роздумів, якими Папа Франциск поділився, проповідуючи під час Святої Меси з нагоди урочистості Пресвятої Богородиці Марії, яку він у понеділок, 1 січня 2024 року, очолив у базиліці Святого Петра у Ватикані. Про це розповідає українська редакція «VaticanNews».
Вершина часу й новий початок
Зауваживши, що ці слова «освітлюють початок нового року», Святіший Отець нагадав, що в давнину час вимірювали шляхом наповнення та спорожнення посудин. Тож слова про повноту часу можемо прочитати так: коли амфора історії наповнилася, Божа благодать вилилася через край: Бог став людиною і зробив це у лоні жінки. «Вона — дорога, яку обрав Бог; Вона є точкою прибуття багатьох людей і поколінь, які „краплина за краплиною“ готували прихід Господа у світ. Таким чином, Мати стоїть у самому серці часу: Богу було завгодно перевернути історію через Неї, через жінку. Цим словом Святе Письмо повертає нас до витоків, до Буття, і вказує на те, що Мати з Дитям знаменує собою нове творіння, новий початок. Тому на початку часу спасіння стоїть Божа Мати, Свята Божа Мати і наша Свята Мати», — підкреслив проповідник.
Завіт навіки
Тож, за словами Єпископа Риму, прекрасним є те, що рік розпочинається, призиваючи Її, з радістю проголошуючи, як в часи Ефеського собору, Святою Божою Матір’ю. Адже слова «Божа Матір» є вираженням «радісної впевненості в тому, що Господь, ніжне Немовля на руках мами, назавжди поєдналося з нашою людською природою, настільки, що вже перестала бути тільки нашою та стала Його природою». «Божа Мати: лише кілька слів, щоби висловити вічний завіть Бога з нами. Божа Мати: це догма віри, але також „догма надії“ — Бог у людині, а людина в Богові назавжди», — сказав Святіший Отець.
Дорога до зустрічі з Богом
Далі Папа вказав на те, що в тексті святого Павла є ще одне «послання». Коли настала повнота часу, Бог послав не лише Сина, народженого від жінки, але й «послав у наші серця Духа свого Сина, який кличе: „Авва, Отче!“». За словами проповідника, також і в цьому аспекті Богородиця є головною дійовою особою, адже Святий Дух зійшов на Неї у Благовіщенні, а на початках Церкви — на апостолів, що збиралися на молитву з Нею. „Материнство Марії — це дорога, щоб зустрітися з Божою батьківською ніжністю, найкоротший, найпряміший, найпростіший шлях до того, що є Божим стилем: близькість, співчуття та лагідність. Мати веде нас до початку і суті віри, яка не є теорією чи зобов’язанням, а безмірним даром, який робить нас любими дітьми, оселею любові Отця. Тому прийняти Матір у своє життя — це не рішення набожності, а вимога віри“, — сказав Святіший Отець, цитуючи свого попередника святого Павла VI, який повчав: „Якщо хочемо бути християнами, ми повинні бути маріянами“.
Погляд у пошуках миру
За словами Наступника святого Петра, Церква потребує Марії, щоби «наново відкрити власне жіноче обличчя», для того, щоби дедалі більше уподібнюватися до Неї, що є «Дівою і Матір’ю», щоб створювати належний простір для жінок, щоб бути життєдайною «через душпастирство, побудоване на піклуванні, терпеливості та материнській сміливості». «Але також і світ потребує звернути свій погляд на матерів і жінок, щоб віднайти мир, вирватися зі спіралі насильства і ненависті та щоб знову мати людяні погляди і зрячі серця. І кожне суспільство потребує прийняти дар жінки, кожної жінки: шанувати її, берегти її, цінувати її, знаючи, що той, хто ранить бодай одну жінку, зневажає Бога, народженого від жінки», — зазначив Папа.
Матір сповнення
Підсумовуючи, Святіший Отець підкреслив, що так само, як вирішальною у повноті часу, Марія, жінка, є вирішальною для життя кожного з нас. Як Матір, Вона найкраще знає нагальні потреби дітей, на що вказує ще один «початок», тобто, перше чудо Ісуса, коли на весіллі в Кані Марія помічає, що закінчилося вино і звертається до Нього. І тут знову бачимо наповнені посудини…
«Браття й сестри, всі ми маємо недоліки, відчуваємо самотність, порожнечу, яка волає про те, щоб бути заповненою. Кожен знає про свої. Хто може заповнити їх, як не Марія, Мати повноти? Коли ми маємо спокусу замкнутися в собі, йдімо до Неї; коли не можемо розплутати життєві вузли, шукаймо притулку в Ній. Наш час, позбавлений миру, потребує Матері, Яка наново збере людський рід. Вдивляймося в Марію, щоб ставати будівничими єдності, і робімо це за допомогою Її креативності як Матері, що дбає про своїх дітей: збирає їх і втішає, вислуховує їхні скорботи і втирає їхні сльози», — заохотив проповідник, закликавши ввірити Божій Матері новий рік, посвятити Їй свої життя. «Нехай же цей рік буде сповнений Господньою розрадою, нехай же цей рік буде сповнений материнською ніжністю Марії, Пресвятої Божої Матері», — побажав він, запросивши всіх тричі проголосити на повний голос: «Свята Божа Мати».
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ