«Давнє служіння»: катехит як інституційне служіння в Церкві
Папа Франциск надав служінню катехитів статус інституційного служіння в Церкві, що передбачатиме належне приготування та спеціальний літургійний обряд для поставлення. За словами Папи Франциска, все, про що йдеться в його Motu proprio з цієї нагоди, на основі власного партикулярного права можуть перейняти Синоди та Асамблеї ієрархів Східних Католицьких Церков.
«Antiquum ministerium» (Давнє служіння), — так називається Апостольський лист Motu proprio Папи Франциска, оприлюднений у вівторок, 11 травня 2021 року, яким Святіший Отець встановлює мирянське служіння катехита, називаючи це рішення нагальним для євангелізації в сучасному світі. За його словами, перед обличчям нав’язливої «глобалізованої культури» необхідно «визнати присутність мирян і мирянок, які силою свого хрищення почуваються покликаними співпрацювати в служінні катехизації». У документі підкреслюється важливість «справжньої зустрічі з молодими поколіннями», а також необхідність «креативних методологій і засобів, які вчинять звіщення Євангелія послідовним із місіонерським перетворенням Церкви».
Незамінне служіння
«Служіння катехита у Церкві є дуже давнім», — цими словами, які й надали назву Апостольському листу, Святіший Отець нагадує про те, що це нове служіння, у дійсності, має давнє коріння, що сягає Нового Завіту. В «зародкових формах» про нього говориться у вступі до Євангелії від Луки та в посланнях святого Павла. Зрештою, «вся історія євангелізації протягом цим двох тисячоріч з великою очевидністю показує, наскільки ефективною була місія катехитів», чимало з яких навіть віддали своє життя, дбаючи про передавання віри. Від Другого Ватиканського Собору зростало усвідомлення того, що «завдання катехита є надзвичайно важливими», а навіть і необхідними для розвитку християнської спільноти. Також і сьогодні чимало здібних катехитів здійснюють «незамінну місію в передаванні та поглиблюванні віри».
Перетворювати суспільство
Нічого не відбираючи від «властивої місії єпископа, першого катехита в своїй дієцезії», та не зазіхаючи на «особливу відповідальність батьків» за християнське формування своїх дітей, Папа заохочує цінувати мирян, які беруть участь у місії катехизації, прямуючи до багатьох братів і сестер, які «очікують пізнання краси, добра та істини християнської віри». Пастирям же належить визнавати «мирянські служіння, спроможні долучитися до перетворення суспільства шляхом проникнення християнських цінностей у соціальний, політичний та економічний світ».
Запобігти клерикалізмові
За словами Святішого Отця, катехит, як свідок віри, супутник і педагог, покликаний віддаватися душпастирському служінню передавання віри, починаючи від першого звіщення до приготування до святих таїнств християнського втаємничення, і аж до постійного формування у вірі. Це стане можливим лише «завдяки молитві, навчанню та безпосередній участі в житті громади», щоби тотожність катехита розвивалася в дусі «послідовності та відповідальності». Прийняття мирянського служіння катехита є «особливим наголошенням місіонерського зобов’язання, притаманного кожному охрищеному». І це служіння повинно здійснюватися «у повністю мирський спосіб, не впадаючи в будь-яке вираження клерикалізації».
Церковний вимір і покликання
У документі наголошується на тому, що мирянське служіння катехита має також вимір покликання та є «постійним служінням у місцевій Церкві», що вимагає «належного розпізнавання з боку єпископа». Поставлення у це служіння відбуватиметься через спеціальний літургійний обряд, який незадовго оприлюднить Конгрегація Божественного культу та дисципліни святих таїнств. Катехитами повинні бути чоловіки та жінки, що відзначаються «глибокою вірою та загальнолюдською зрілістю», брати активну участь в житті спільноти, бути здатними до «гостинності, великодушності та до життя в братерській спільності», мати належний вишкіл з біблійної, богословської, душпастирської та педагогічної точки зору, здобути попередній досвід катехизування, вірно співпрацювати зі священиками та дияконами, надихаючись «справжнім апостольським ентузіазмом».
Святіший Отець закликає Єпископські Конференції активно впроваджувати це інституційне служіння, визначивши на місцях програми вишколу та нормативні критерії для його надання, відповідно до того, про що йдеться в цьому Апостольському листі. За його словами, все, про що в ньому йдеться, на основі власного партикулярного права можуть перейняти Синоди та Асамблеї ієрархів Східних Католицьких Церков.
За матеріалами VaticanNewsПресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ