У Римі відбулася презентація унікального етнокалендаря «КОЛО»
Презентацію приурочили сто тридцятим роковинам від дня народження глави Української Греко-Католицької Церкви кардинала Йосифа Сліпого (17 лютого 1892–7 вересня 1984), будівничого собору та Українського католицького університету.
Ідея проєкту етнокалендаря «КОЛО» зародилася більше трьох років тому, однак останні світлини до нього були зроблені ще п’ятнадцятого червня минулого року; у вересні того ж року вдалося завершити роботу над текстом, а ще знадобилося кілька місяців для перекладу на англійську та італійську, для графічного дизайну. Героями світлин календаря стали члени парафіяльної спільноти прокатедрального собору Святої Софії в Римі. Про це повідомляє пресслужба релігійного товариства «Cвята Софія».
Команда, яка працювала над втіленням в життя даного етнографічного продукту, вирішила провести презентацію лише зараз, цими вихідними (14 травня — для друзів, меценатів, жертводавців, 15 травня — для парафіяльної спільноти), адже, як відомо, через російське вторгнення в Україну територія собору стала одним із центрів збору гуманітарної допомоги в Римі.
Варто зазначити, проєкт вдалося втілити в життя завдяки співпраці релігійного товариства «Cвята Софія», фотостудії «Hanchuk photography», етномайстерні «VERETENO», видавництва «AРТОС», при фінасовій пі тримці Апостольського екзархату для українців-католиків в Італії, Єпископської конференції Італії, італійської католицької фундації «Мігрантес», аби показати італійському народові невелику частину української культури та традицій. Обкладинку етнокалендаря прикрашає зображення українок, що стали в танок. Під час зйомок цієї світлини героїні рухалися живим колом під мотиви пісні «Шум» гурту Go-A. Календар вдалося віддрукувати лише нещодавно, фактично під звуки сирен, у Львові і текст в ньому доступний трьома мовами — італійською, українською та англійською. Авторами проєкту стали о. Марко Семеген, президент релігійного товариства «Cвята Софія», Леся Романів, Наталя Лазор, Юрій Ганчук.
Участь в презентації взяв владика Діонісій Ляхович, апостольський екзарх в Італії, владика Йосиф Мілян, єпископ-помічник Київської архиєпархії УГКЦ, владика Іриней Білик, єпископ-емерит, канонік Папської базиліки Санта Марія Маджоре, монсеньйор П’єр Паоло Феліколо, Директор Відділу «Мігрантес» Римської Дієцезії, п. Андрій Юраш, Надзвичайний і Повноважний Посол України у Ватикані.
«Цей календар показує не лише дні тижня і дати, він демонструє щоденний побут українців», — зазначив Михайло Думінський, один з організаторів презентації. Під час реалізації продукту було використано приватну колекцію українського національного вбрання, яку зібрала Леся Романів, котра й курувала сам процес його реалізації. «Коли ми писали текст до календаря в Україні вже була війна, але ніхто не чекав, що вторгнення буде таким масштабним», — зазначила вона. І пояснила: «Його мета — розповісти та показати традиційний одяг українців кінця XIX- початку XX століття, а, головне, — побут, традиції, обряди та звичаї українського народу». «Ми сьогодні, як ніколи, горді тим, що є українцями, адже наш народ свідчить те, що означає патріотизм, любов до свободи. Для цього проєкту ми обрали українців, які щодня свідчать про Україну, а це близько шістдесяти осіб, найменшій — півтора року, а найстаршому — сімдесят. Усі вони прості, але дуже особливі, коли вдягають українській стрій, якому більше сотні років», — сказала вона під час виступу.
Про процес фотозйомки розповів Юрій Ганчук, фотограф проєкту: «Кожен із нас, будучи далеко від дому через різні обставини, знаходить в нашому соборі те, чого нам бракує в щоденному житті — український дух. За основу ми взяли ідею кардинала Йосифа — „зібрати розсіяних“, як приклад для наслідування. Роботу над проєктом ми розпочали з думками про популяризацію традицій і культурних надбань України. Ще зі студентської лави я надихався багатством нашої культури і вже тоді поставив мету докластися до пропагування культурного надбання мого народу. Цей календар — синергія тексту, візуалізації і дизайну, актуальність яких підкреслила нахабна війна росії проти України». Він зазначив, за увесь час роботи вдалося напрацювати понад 1 млн мегабайтів інформації, а це 38974 світлини. З цього масиву фотографій було обрано тринадцять найбільш промовистих, а сам процес фотозйомок відбувався в межах Риму. «Ми прагнули максимально відтворити простір, який би відображав українські мотиви, тому ми шукали Україну в Римі і складали її, неначе пазл», — пояснив фотограф.
На думку Михайла Перуна, директора видавництва «АРТОС», одним із основних завдань календаря «КОЛО» — відкрити християнську, етнографічну культуру українців з різних географічних регіонів України, адже, нажаль, вона не в повному обсязі представлена в світі. «Українська культура, своїм символізмом і походженням, бере участь в світовій культурі. Сьогодні ми повинні показати наші національні багатства», — сказав він. «Ми живемо в Італії і прагнемо ширити нашу культуру в більш зрозумілий спосіб, візуальний і через розповіді про найбільш цікаві свята», — наголосив о. Марко Семеген.
Презентації етнокалендаря «КОЛО» відбувалися під музичний супровід арфи у виконанні Іванни Митроган зі Львова, а також показом українського традиційного одягу із колекції, які були використані під час зйомок. Етнокалендар «КОЛО» можна придбати в крамниці собору Святої Софії УГКЦ.
На презентації були присутні також й італійські мас-медіа, які активно поширюють інформацію про український етнокалендар, який доступний італійською мовою.
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ