«У Діві Марії Бог об’являє, яким від початку був Його задум про людину», — єпископ Тарас Сеньків
У день свята Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії святою Анною, 9 грудня 2025 року, у катедральному храмі Успіння Пресвятої Богородиці в Стрию владика Тарас, єпарх Стрийський, звернувся до вірних із проповіддю під час Архиєрейської Божественної Літургії. У своєму слові архиєрей окреслив духовні акценти свята, звернув увагу на богословське значення події Непорочного Зачаття та закликав вірних до уважного осмислення Божої присутності у щоденному житті.

З цієї проповіді єпископа Тараса Сеньківа ви дізнаєтеся:
- яким чином Непорочне Зачаття Діви Марії відкриває початок нової епохи спасення людства?
- чому Марія була охоронена від первородного гріха і як це пов’язано з її покликанням до Богоматеринства?
- у чому полягає богословське значення ангельського привітання під час Благовіщення?
- як Діва Марія стає образом оновленого людства та яким чином її досвід відображає шлях спасіння?
- що означає віра в Непорочне зачаття для розуміння Божого задуму про людину?
- чому наслідування Марії розглядається як найкоротший шлях до спасіння у Христі?
Ікона "Молитва святої Анни".
Початок історії відкуплення в Непорочній
Благословенною є мить зачаття Діви Марії святою Анною. В особі Непорочної з дивовижною ніжністю зустрілося божественне і людське, та започаткувалося здійснення історії нашого відкуплення. Від того історичного моменту, який ми сьогодні з радістю святкуємо, настає нова епоха людства, час Церкви, який є часом нашого спасіння.
Богоматеринство як привілей благодаті
Унікальним покликанням до Богоматеринства, Непорочна Діва дала початок та стала дверима, через які людству було дароване відкуплення. Як Матір Спасителя та задля заслуг Його хресної жертви, Діва Марія була охоронена від спадкового прокляття первородного гріха, і її не торкнулася жодна провина. Неповторний привілей такої благодаті Діва Марія отримала ще до народження, коли Її життя зародилося в лоні святої Анни.
Коли під час Благовіщення архангел Гавриїл промовив до Діви Марії: «Радуйся, благодатна, Господь з тобою», то ствердив, що вона «сповнена Божої милості». Ангельське вітання відкриває таємницю Непорочності Діви Марії: як Кивот воплоченого Божого Слова, Вона є неповторним випадком оправдання людської природи та особистого освячення в історії спасіння.
Святі Йоаким та Анна, батьки Пресвятої Богородиці.
Відновлення первісної величі людини в Марії
В особі Діви Марії Бог вводить у світ людину, у якій відновлюється велич людства згідно з Його первинного плану. В ній не було нічого що б суперечило Божі волі, істині та любові. Від неї Божий Син прийняв людську непорочну природу та вступив у історію світу. Але Вона сама, як людина, не була звільнена від страждань, які успадкував світ через гріхи. Своїм життям Богородиця стала образом людства, яке прямує за Христом дорогою спасіння до досконалої величі та краси Божого творіння.
Бог від віків постановив, щоб Пречиста була новою Євою у справі відкуплення людства. Сповнена первозданною красою Божественної любові Пречиста мала своєю покорою подолати безумство Прародичів, та посеред людства витворила простір в якому «історія його падіння» зміниться на «історію його спасіння».
Дар як прослава Божого милосердя
Віра в Непорочне зачаття Діви Марії є прославленням Божого Милосердя, яке у Пречистій проявилося особливим чином щоб стати знаменням для всього людства. Для цього Господь не передбачав жодних заслуг людини, і до вибрання Марії не привели існуючі людські якості. Господь ще від віків призначив Її на матір Ісуса, свого Сина та Спасителя світу, та надав їй особливий привілей: в зачатті захоронив Її від «первородного» гріха та від будь-якої скверни і пороку.

Непорочність як об’явлення Божого задуму про людину
Віра в це не є абстрактним міркуванням, але вказує на щось, що має буди притаманним усім нам. У Діві Марії Бог об’являє, яким від початку був Його задум про людину та що означає її спасіння.
Усі люди своє оправдання отримують через Таїнство Хрещення. Та Богородиця, хоч і стоїть як людина з нами в одному ряду, найдосконалішим чином прийняла відкуплення і є першою з поміж усіх спасенних. Її безумовна послушність Божому слову відповідає первісному Божому задуму, згідно якого Вона, як Матір Ісуса, покликана стати знаряддям у здійсненні відкуплення людства. Марія усім своїм буттям посвятилася Богові, і в цьому полягає теж наш найкоротший шлях до спасіння у Христі.
Святість і її спотворене сприйняття
Всі ми покликані наслідувати нашу Небесну Матір. Однак святість часто не приваблює нас, бо виглядає радше нудною і позбавляє наше життя якогось драматичного виміру автономного буття. Однак протилежністю до святості є зло, яке завжди отруює людину, її принижує та нищить у ній все благородне.
Непорочне зачаття Діви Марії стверджує: людина, яка повністю віддається в Божі руки, не стає маріонеткою, тупою і конформістською істотою, та не втрачає своєї свободи. Тільки тоді, коли вона повністю віддається в Божі руки, то зможе знайти свою справжню гідність і творчу свободу, та почати пізнавати велич свого Творця, як мету власного існування.

Боже передвизначення за Павлом
Звістка яку приймає Діва Марія від Ангела про своє покликання, стає також виразом таємничого Божого плану для кожної людини. Про це каже святий Павло: «Він вибрав нас у Христі перед заснуванням світу, щоб ми були святі і бездоганні в любові перед Ним» (Еф. 1,4).
«Тих, кого він заздалегідь вибрав, він також заздалегідь призначив, щоб вони прийняли образ його Сина, щоб він був первородним серед багатьох братів; тих, кого він заздалегідь призначив, він також покликав; тих, кого він покликав, він також виправдав, а тих, кого він виправдав, він також привів до своєї слави» (Рим. 8, 29–30).
Непорочне Зачаття Діви Марії є найвірогіднішим свідчення цього Божого діяння в історії кожної людини, і в цьому спочиває власна суть нинішнього свята. Амінь. Слава Ісусу Христу!
† Тарас Сеньків,
єпископ Стрийської єпархії
СИНОД ЄПИСКОПІВ Української Греко-Католицької Церкви





