Папа Франциск: Гроші повинні служити, а не панувати
Святіший Отець подякував за служіння експертам Ради Європи, що прибули до Ватикану з метою перевірки заходів протидії відмиванню грошей і фінансуванню тероризму.
Коли економіка втрачає людське обличчя, то вже не послуговуємося грошима, але служимо грошам: йдеться про ідолопоклонство, на яке не можна не реагувати. Такою було одна з думок, якими Папа Франциск поділився із групою експертів Ради Європи, що прибули до Ватикану з метою перевірки законодавства й заходів, покликаних протидіяти відмиванню грошей і фінансуванню тероризму. Приймаючи їх у четвер, 8 жовтня 2020 року, він зазначив, що їхня праця близька його серцю, адже «тісно пов’язана із захистом життя, мирним співжиттям людського роду на землі та фінансами, що не утискатимуть найслабших і потребуючих».
Гроші, забруднені кров’ю
Святіший Отець нагадав, що вважає необхідним «переосмислити наші стосунки з грошима». Адже в деяких випадках складається враження, що гроші панують над людиною, а нагромаджуючи багатства, не завжди замислюється про їхнє походження, про експлуатацію, що може лежати в основі…
«І тоді трапляється, що в деяких сферах, доторкаючись до грошей, руки забруднюються кров’ю, кров’ю братів і сестер. Або ж може трапитися так, що фінанси призначаються на сіяння жаху, на утвердження гегемонії сильнішого, самовладного, того, хто без закидів сумління приносить у жертву життя ближнього, щоби утвердити свою владу», — сказав Глава Католицької Церкви, нагадавши про пропозицію святого Павла VI, аби з коштів, які виділяються на озброєння та військові видатки, створити всесвітній фонд для допомоги найзлиденнішим.
«Я повторив цю пропозицію в енцикліці „Fratelli tutti“, просячи, аби, радше ніж інвестувати в страх, ядерну, хімічну й біологічну загрози, ці ресурси були використані для того, аби остаточно викорінити голод і на розвиток найбідніших країн, щоби їхні мешканці не вдавалися до насильницьких чи підступних вирішень і не були змушені залишати свої країни в пошуках гідного життя», — додав він.
Неолібералізм і соціальна доктрина Церкви
Далі Папа зауважив, що соціальне вчення Церкви наголошує на помилковості «неоліберальної догми», згідно з якою економічний і моральний порядки є чужі й далекі між собою та жодним чином не впливають один на одного. За його словами, поклоніння «стародавньому золотому тельцеві» знайшло нову версію в «фетишизмові гроша та в диктатурі безликої та безсовісної економіки». І тому «фінансові спекуляції з метою легкого заробітку не перестають чинити спустошення». Заходи для протидії відмиванню грошей і запобігання тероризмові, отож, є засобом для моніторингу фінансових потоків, даючи змогу втрутитися там, де проявляються незаконні, а навіть і кримінальні дії.
Гроші: служити, а не керувати
Святіший Отець нагадав, що Ісус вигнав торговців із храму та навчав, що неможливо служити Богові і мамоні. «Коли економіка, в дійсності, втрачає своє людське обличчя, тоді не послуговуємося грошима, але служимо грошам. Це є формою ідолопоклонства, на яку ми не можемо не реагувати, наново пропонуючи раціональний порядок речей, що веде до спільного блага, згідно з яким гроші повинні служити, а не керувати», — наголосив Папа, представивши деякі нещодавні нововведення у ватиканському правопорядку в сфері прозорості та протидії відмиванню грошей і подякувавши гостям за їхнє служіння.
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ