Папа Франциск: Бог є всемогутнім у любові, а не в інший спосіб

9 квітня 2020

Загальну аудієнцію, що відбулася в середині Страсного Тижня, Святіший Отець присвятив пошукам відповіді на запитання, в чому проявляється могутність Бога?

Папа Франциск: Бог є всемогутнім у любові, а не в інший спосіб

«Протягом цих тижнів тривоги, викликаної пандемією, що спричиняє страждання у світі, серед різних запитань, які ставимо собі, можуть виникнути й запитання про Бога: що Він робить перед обличчям нашого болю? Де Він, коли все йде не так, як повинно? Чому Він швидко не вирішить проблеми?» — ці запитання стали відправною точкою роздумів, якими Папа Франциск поділився під час загальної аудієнції в середу, 8 квітня 2020 року, яка відбувалася у формі відеоконференції з робочого кабінету в Апостольському палаці.

У світлі Страстей

За словами Святішого Отця, в пошуках відповідей на ці запитання нам допоможе розповідь про Ісусові Страсті. Також і там виникає чимало запитань. Люди, які з тріумфом зустрічали Ісуса при в’їзді до Єрусалиму, запитували чи це той, який врешті визволить їх від ворогів? Бо очікували могутнього Месію з мечем, а Ісус прибув смиренний і лагідний, закликаючи до навернення. Тож саме ті, які вихваляли, кричали згодом: «Розіпни!». Ті ж, які йшли за Ісусом, розгублені й налякані, покинули Його: вони думали, що якщо доля Ісуса саме така, Він не може бути Месією, бо Бог — сильний і непереможний. Однак, коли Ісус помер на хресті, римський сотник, бачивши його страждання, ствердив: «Насправді цей чоловік був Сином Божим». Він, всупереч тому, що кажуть інші, каже що там «насправді» присутній Бог.

Істинне обличчя Бога

Як зауважив Папа, коли ми шукаємо відповідь на запитання про Боже обличчя, ми, зазвичай, проектуємо на Бога в максимальному ступені те, якими є ми самі, свій успіх, своє розуміння справедливості, тощо. Однак, «Євангелія каже нам, що Бог не такий», і ми «не могли пізнати Його нашими силами». Тому Він став близьким до нас, вийшов нам назустріч, «і саме у Пасці об’явився повністю». Як? На хресті…


«Там вивчаємо риси Божого обличчя. Не забуваймо, браття і сестри, — закликав Святіший Отець, — що хрест — це Божа катедра. Нам буде корисно споглядати в тиші на розп’яття, щоб побачити, Ким є наш Господь: це Той, Який на нікого не показує пальцем, навіть на тих, які Його розпинають, але навстіж розкриває Свої обійми для всіх; Який не придавлює нас Своєю славою, але дає здерти із Себе одяг задля нас; Який любить нас не на словах, але мовчки віддає нам життя; Він не примушує, але визволяє нас; Він не ставиться до нас як до чужинців, але бере на Себе наші гріхи. А для того, щоб визволитися від упереджень щодо Бога, споглядаймо на розп’яття. А тоді відкриваймо Євангелію», — сказав Наступник святого Перта, зазначаючи, що в цей період, коли не можемо ходити до церкви через карантинні заходи, можемо звершувати «велику домашню літургію» саме беручи ці дві речі: розп’яття та Євангелію.

Бог — Любов, а не ідол

Папа звернув увагу на те, що в Євангелії читаємо, що коли люди хотіли проголосити Ісуса царем після помноження хліба, Він відійшов. Коли демони хотіли об’явити Його Божественну велич, змусив їх мовчати. Чому? Бо Ісус не хоче, щоб люди «плутали істинного Бога, Який є смиренною любов’ю, із фальшивим богом, богом світським, що творить вистави й набивається силою».

«Бог — не ідол. Це Бог, Який став людиною, одним із нас, та виражається як людина, але із силою Свого божества», — наголосив Святіший Отець, підкреслюючи, що урочисте проголошення ідентичності Ісуса відбулося саме на хресті, коли сотник проголосив: «Це дійсно Син Божий». Бо «вже неможливо помилитися», бачимо, що «Бог є всемогутнім у любові, а не в інший спосіб».


Воскресіння — це не ілюзія

Хтось може заперечити, мовляв, навіщо мені такий Бог? Бог слабкий, що помирає? Віддаю перевагу могутньому Богові. Такому Папа нагадує, що «могутність цього світу проминає, натомість, любов залишається». Лише «любов оберігає життя, яке маємо», любов Бога, Який у Пасці «зцілив наш гріх Своїм прощенням», зробивши зі смерті перехід до життя, перемінивши наш страх у довіру, нашу тривогу — в надію.

«Пасха говорить нам про те, що Бог може перемінити все в добро. Що з Ним ми можемо справді уповати на те, що все буде добре. Й це не ілюзія, бо смерть і воскресіння Ісуса — це не ілюзія, а правда! Ось чому в пасхальний ранок нам сказано: „Не бійтеся!“. Тривожні запитання про зло не зникають в одну мить, але знаходять у Воскреслому стійку основу, що дає нам змогу уникнути невдачі», — наголосив Святіший Отець, підсумовуючи:

«Дорогі браття й сестри, Ісус перемінив історію, ставши близьким до нас, і навіть ще досі позначену злом, вчинив її історією спасіння. Він вчинив її історією спасіння. Віддаючи Своє життя на хресті, Ісус переміг також смерть. Із відкритого серця Розп’ятого Божа любов досягає кожного з нас. Ми можемо перемінювати свої історії, наближаючись до Нього, приймаючи спасіння, яке Він нам пропонує».

За матеріалами VaticanNews
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae