Паоло Руффіні: Церква не може не комунікувати
Кожна Дикастерія Римської Курії відзначається не лише своєю сферою компетенцій, але й історією, цілями та стилем праці. Про одну з наймолодших — Дикастерію в справах комунікацій — в інтерв’ю з її очільником паном Паоло Руффіні.
«Перш, ніж говорити про кроки, що були зроблені завдяки реформі, і ті, які ще потрібно зробити, можливо, нам слід зробити крок назад; а то й більше, ніж один. Аби зрозуміти, чому існує ця Дикастерія, яке її завдання, мусимо перемотати стрічку назад, розпочати від початку, від того чому для Церкви комунікація є місією», — наголосив Паоло Руффіні, Префект ватиканської Дикастерії у справах комунікації, відповідаючи на перше запитання журналіста щодо досягнень, здобутих від 2015 року, тобто від моменту, коли Папа Франциск своїм Motu Proprio «L’attuale contesto comunicativo» ініціював глобальну реформу ватиканських медіа.
Паоло Руффіні
Історія Дикастерії в справах комунікації
Історія Дикастерії у справах комунікації є теперішньою, однак, вона сягає значно давніших часів. Цій молодій інституції у червні цього року виповниться лише 6 років, проте, необхідно пригадати, що вона побудована на основі різних ватиканських медіа, які вже десятиліттями, — чи століттями, якщо виокремити ватиканську друкарню, — успішно виконували притаманні їм місії, даючи підтримку Святішому Отцеві у виконуванні його Вчительського Уряду та інформуючи світову громадськість про події, пов’язані із Церквою, Ватиканом та Главою Католицької Церкви.
Процес реформування ватиканський медіа, започаткований Папою Франциском, триває, беручи до уваги «комунікаційний контекст», який постійно змінюється. Як підкреслив Префект Дикастерії, кожна реформа — це шлях, який не розпочинається з нуля. Також і реформа Дикастерії в справах комунікації ґрунтується на багатому минулому, на діяльності, яка існувала ще у далекому минулому, адже Церква не може не комунікувати, бо ж, власне, у цьому й полягає її головне завдання.
Друк "L'Osservatore Romano"
Пригадуючи історію ватиканських структур, які у 2015 рокі ввійшли у склад об’єднаної Дикастерії у справах комунікації, Паоло Руффіні підкреслив, що ватиканській друкарні вже виповнилось 434 роки, 160 — газеті «L’Osservatore Romano», 95 — ватиканському видавництву, 90 — Радіо Ватикану, 82 — Прес-Центру Святого Престолу, 38 — ватиканському теле-центру, 26 — ватиканському інтернет-офісу, тощо… Отож, нова Дикастерія народилась з ідеєю, аби об’єднати вже існуючі медійні дійсності Святого Престолу та відповісти на нові виклики, які ставить перед нами сучасний світ.
Підсумок п’ятирічної діяльності
«Якщо ми озирнемось назад, зауважуємо багато кроків, які ми зробили. Якщо дивимось вперед, то розуміємо, яка далека дорога нас ще чекає. І ми усвідомлюємо, що так буде завжди. Сьогодні ми живемо у світі, якого ще п’ять років тому не існувало. Наші діти вже звикли до цього швидкого часу; де зміни не тільки є постійними, але й дуже швидкими. І це кидає нам виклик. Ми не можемо зупинятись», — підкреслив очільник молодої ватиканської Дикастерії, зазначаючи, що реформа ніколи не буде довершеною, адже час і його вимоги постійно змінюються і ставлять перед нами нові завдання.
Підбиваючи підсумки п’ятирічної діяльності, Паоло Руффіні, перш усього, вказав на зріст усвідомолення буття одним цілим та виокремив здобутки, що осягнені за час всієї історії ватиканських медіа: «Сьогодні Дикастерія в справах комунікації є багатомедійною дійсністю, яка поширює програми Ватиканського Радіо 41 мовою (…) Існує портал новин 43 мовами, який поширює не лише новини, але супроводжує вірних у молитві». Крім цього, він підкреслив важливість розвитку впродовж останніх років соціальних мереж, для прикладу, у Фейсбуці Дикастерія має понад 5 мільйонів користувачів, які на 26 мовних аккаунтах слідкують за новинами та діяльністю Святого Престолу та Вселенського Архиєрея.
Інформаційний департамент
Розвивається також й діяльність на каналі YouTube, адже лише за 2020 рік зафіксовано 101 мільйон переглядів відео, завантажених Дикастерією. Крім цього, зафіксовано понад 1 мільярд переглядів у мережі Twitter за останній рік. Окремо слід наголосити на праці редакції веб-сторінки vatican.va, яка зберігає навчання Церкви та папські послання, ватиканського телецентру, який крім поширення подій, пов’язаних із Папою, виготовляє документальні фільми про історію Церкви, ватиканського видавництва, яке за останній рік видало 165 книг, редакції щоденної газети «L’Osservatore Romano», що публікується сімома мовами, ватиканського фото-центру фотографії та ватиканської друкарні. Як також всієї технологічної інфраструктури, яка уможливлює працю та поширення інформації за допомогою сучасних засобів.
«Перед нами поставлено завдання зробити так, щоб кожен з нас, хто працює в Дикастерії, відчував, що він є частиною більшої команди, відчував свою роль як важливу, але не єдину, як необхідну, але не ексклюзивну, частину більшого задуму. (…) Тепер нам належить запропонувати найкращі послуги всім, хто користає із нашої праці для надання, у свою чергу, інформації різними мовами у своїх країнах», — додав Префект Дикастерії.
Найважливіші та найбільш значущі кроки
А ділячись найважливішими та найбільш значущими кроками, які були зроблені Дикастерією впродовж останніх років, Паоло Руфіні виокремив те, що Ватиканське радіо перенесло свою прекрасну історію в цифровий всесвіт Vatican News. «L’Osservatore Romano» нещодавно переїхало до тієї ж будівлі, де знаходяться редакції Ватиканського радіо, аби уніфікувати працю та зробити її більш скоординованою. Телецентр Ватикану, який тепер називається Vatican Media, розвинув свою систему комунікації, здійснюючи відео-зйомки, які залишаться в історії Церкви та світу. Ватиканське видавництво розпочало також друк on demand та різними мовами, реалізувало різні електронні книги, тощо.
«Кроків було зроблено багато. Останніми з черги стали графічна реформа „L’Osservatore Romano“ та додаток, за допомогою якого можна читати газету на смартфоні. А теж веб-радіо, що має на меті стати виразником наміру Ватиканського Радіо бути сучасним багатомовним радіо. Те, про що ми дуже дбаємо, — це зміцнювати зв’язок із помісними Церквами. А це змусило нас зробити доступним для кожної дієцезії, кожної парафії, кожного чернечого інституту у світі widget, телематичний інструмент, що дозволяє розміщувати всю нашу пропозицію на своїх веб-сайтах. В дійсності, наше служіння має сенс саме тому, що воно є інструментом комунікації, обміну та інформації, що ґрунтується на пошуку, як завжди підкреслює Папа, „істини, добра та справедливості“», — додав він.
В редакції Vatican News
Місія Дикастерії
Найважливішими завданнями Дикастерії є поширювати вчення Папи та інформувати про діяльність Апостольської Столиці та Церкви у світі. Для того, аби здійснювати цю місію, використовуються значні професійні, культурні, лінгвістичні а технологічні ресурсу. Тому далі ватиканський журналіст попросив Паоло Руффіні розповісти детальніше про використання ресурсів для здійснення завдань очолюваної ним ватиканської інституції. За його словами, у Дикастерії в справах комунікації працює багато людей, на сьогодні 565, — мирян, священиків та богопосвячених осіб — які належать до різних культурних середовищ, походять із різних країн, спілкуються різними мовами, володіють різними професійними навиками, однак, всіх їх об’єднує та сама ціль, та сама віра, те саме хрищення.
Фінансування місії Дикастерії
Говорячи про кошти, Префект Паоло Руффіні зазначив, що річні видатки на місію очолюваної ним Дикастерії в період 2014–2020 років зменшились на 4,4 мільйони євро: від 33,9 мільйонів євро у 2014 році до 29,5 у 2020 році. «Дикастерія в справах комунікації, навіть якщо й не завжди у сприятливому для збору коштів контексті, завжди анґажувалась у пошуки коштів серед приватних спонсорів, аби мати можливість продовжувати осучаснення своєї видавничої та технологічної системи, зменшуючи залучення ресурсів Святого Престолу. Добродії, які дотепер жертвували суми на користь Дикастерії у справах комунікації, пов’язали свої внески з реалізацією конкретних заздалегідь визначених проектів з можливістю оперативної перевірки їх фактичного виконання», — підкреслив він, додаючи, що пожертви, які вдалося зібрати завдяки fundraising, дозволили провести в період 2015–2020 років ряд важливих для місії Дикастерії осучачнень, які, зокрема в період lockdown, дозволили продовжувати комунікативне служіння ще з більшою силою.
В студії Радіо Ватикану
Комунікація на практиці
У своєму посланні на Всесвітній день суспільних комунікацій 2021 року Папа Франциск запросив до того, аби «комунікувати, зустрічаючи людей там, де вони перебувають, такими, якими вони є». «Як у цій перспективі працює ваша Дикастерія?», — таким було наступне запитання до Префекта Паоло Руффіні. «Папа часто каже, що віра передається на діалекті. Розмовляти мовою того, хто слухає, може видаватись другорядним. Це, звичайно, не є річ, яка кидається у вічі. Це скромна праця, але фундаментальна. Думаю, що в цій нашій комунікації стількома мовами (у наполегливій спробі стати „всім для всіх“) криється відповідь на запитання. Власне так, з нашими обмеженнями, нашими недосконалостями, з допомогою Бога, наших сестер та братів, ми намагаємось відповісти на покликання побачити, засвідчити, об’єднати те, що розділене, йдучи туди, куди ніхто не йде. Ми повинні робити це зі смиренням, без марнославства, з простотою, з терпеливістю того, хто сіє», — мовив Префект Дикастерії у справах комунікації.
За матеріалами VaticanNewsПресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ