Отець Мирон Бендик про Катехизм для молоді: «Йти з Христом – це вибрати щасливу траєкторію свого життя»

27 червня 2021

У стінах Дрогобицької семінарії ректор о. Мирон Бендик захопливо розповідає нам про Катехизм для молоді «Ми йдемо з Христом», який у понеділок для усієї Церкви урочисто проголосить Отець і Глава УГКЦ Блаженніший Святослав. До завершення розмови з одним з його авторів шкодувала про одне – про те, що немає під рукою самої книги, бо з нетерпінням кортіло її розгорнути і спільно з героями вирушити у захопливе паломництво головними святинями нашої Церкви, шукаючи відповіді на такі важливі питання.

Отець Мирон Бендик про Катехизм для молоді: «Йти з Христом – це вибрати щасливу траєкторію свого життя»

Отож, в ексклюзивній розмові для Департаменту інформації УГКЦ розпитуємо в отця-ректора Дрогобицької духовної семінарії, а також одного з творців молодіжного Катехизму про «внутрішню кухню» його написання, потребу, концепцію, досвід восьмилітнього напрацювання, а також про сучасні тенденції та виклики, які стоять перед молоддю.

Слава Ісусу Христу! Отче, насамперед розкажіть, будь ласка, звідки виникла потреба та ідея написати Катехизм для молоді, адже в нашій Церкві вже є Катехизм «Христос – наша Пасха»?

В Церкві завжди триває процес розвитку. Тому вона належить до таких структур, які не задовольняються тим, що вже є готовим зробленим. Дуже добре, коли структура прагне розвитку і творить щось нове. Саме катехитична ідея завжди є актуальна, бо несе в собі перспективи зростання як відповідь на потреби і запити людей. Сама ідея Катехизму виникла з потреби відповідати на питання. Коли люди увірували і охрестилися, то в них виникають практичні питання у християнському житті.

Відповідь на питання – це одна з характерних рис Церкви, яка вирисовується зі самих початків. Ідея катехизації народилася з реальності і відтоді супроводжує Церкву впродовж 2000 років.

Згадуваний вами Катехизм нашої Церкви, який вийшов з початку двохтисячних років мав містити в собі сповідування віри в нашій традиції. Це було супер завдання враховуючи, що прецедентів до цього ми ще не мали. Більше того, Церква щойно починала оговтуватися після підпілля і почала ставити різноманітні творчі завдання, які полягали не у зализуванні ран минулого, а у творенні майбутнього.

Звичайно, що коли ми говоримо про перспективу Церкви, то її майбутнім є наступні покоління. Стратегія Церкви також полягає у тому, щоб мати уявлення про те, чим живуть наші діти та внуки, що для них авторитетне, які акценти у вірі вони ставлять.

Щоб відповісти на запит нового покоління, ми мусіли дуже добре поцікавитися цим поколінням, яке вже виросло за Незалежної України і має трохи більше внутрішньої свободи. Це добре, але це також і передбачає, що молодь нам ставить набагато більше незручних питань. Ідея Катехизму – це відповіді на питання. Це власне і означає і заохочує шукати і давати дуже чесні відповіді на запитання молоді.

Працю над Катехизмом для молоді починали вісім років тому, коли презентували основний Катехизм. Тоді з цією ініціативою виступив Блаженніший Святослав і з моменту його виступу почалися конкретні кроки у напрацюванні. Чесно кажучи, люди, які його напрацьовували, вже були готові відпочити, а тут з’явилася потреба працювати над новим (сміється, - ред.)

У цьому контексті виникла думка, що якщо ми іменуємо це Катехизмом для молоді, то найбільш адекватно доручити його написання самій молоді. Це буде біологічно виправдано. Вони найкраще відчувають свій запит. Це були наші перші думки, щоб сформувати молоду бойову бригаду, яка б з натхнення віри написали те, що потребують почути.

Такими були передумови виникнення самої ідеї написання Катехизму і власне наступним Катехизмом нашої Церкви став Катехизм для молоді «Йти з Христом». Зараз ми вже є на передпрезентаційній стадії.

А чим і чому цей Катехизм буде цікавим для молоді? Чи він передбачає візуалізацію Христової науки? Яка його концепція?

Дуже молодіжний спосіб подачі інформації ліг в основу творення молодіжного Катехизму.

Людина, щоб стати віруючою, має вийти за рамки стереотипів. Віра виводить нас із зони комфорту. В тому сенсі вона надзвичайно співзвучна з тим, як почувається молода людина: прагне себе зреалізувати, хоч їй дана досить занудна суспільна ситуація.

Саме тому у першому розділі Катехизму представляємо віру як розширення горизонтів і як реалізацію потреби у повноті, до чого прагне кожна людина.

Наступний момент – як це зреалізувати? Другий розділ нашого Катехизму відповідає на питання: Як відчути себе особою? Це означає з одного боку відчути свободу і відповідальність. Що означає моя гідність як особи? А з іншого боку відчути свої можливості. Для того, щоб людина могла особистісно почати в житті реагувати. Тому у другій частині ми говоримо про молитву як мистецтво міжособистісного спілкування. Тут треба теж розбивати багато стереотипів: молитви як обов’язку, як традиції, як певних текстів. Важливо говорити про те, що молитва – це коли говорю Богові про те, що наболіло. Тому що правда є такою, що у молитві я починаю слухати і вчуся слухати, трохи прикусити язичок і помовчати.

Це дуже велика аскеза і зусилля, але навчившись цього на молитві, кожна молода людина вчиться мистецтву спілкування з іншими людьми, яке починається зі слухання. В тому є доцільність другої частини, щоб людина відчула себе особою. А в третій частині постають всі моральні питання і показується, що проблеми є для того, щоб їх вирішувати, а не щоб на них нарікати. Там говориться про сімейні, суспільні, навіть економічні проблеми. Саме не як карма якась, а як колосальна можливість увійти в історію не заради себе самого, а зробити щось у поколінні, що залишиться як здобуток на наступні покоління.

Без християнського імпульсу це навряд чи вийде вирішити. Трагедія невіруючої свідомості у тому, що людина після розчарування стає циніком і втрачає віру.

Катехизм створено для того, щоб супроводити молоду людину, яка шукає у своєму житті дуже гарних, глибокий речей і вартує їх.

Отче, ви також згадували, що була ідея залучити молодих людей до творення Катехизму. Чи вдалося її зреалізувати? Розкажіть також, будь ласка, детальніше про команду, яка працювала над Катехизмом? Як відбувалася праця? Як часто зустрічалися?

Спершу ми мали дуже широке коло учасників. Особисто я представляю Катехитичну комісію. Первісно завдання напрацювати Катехизм було поставлено перед Комісією у справах молоді.

Станом на 2013 рік напрацюваннями Молодіжної комісії вже була серія інтерв’ю з молодими людьми. Також була проведена ціла серія співбесід Блаженнішого Святослава з молодими людьми. Ціла серія стенограм розмов. Це нам допомогло вивчити запити молоді. Катехизм має структуру подібну до «дорослого». В кожному розділі є цитата з «дорослого» Катехизму. Якщо комусь захочеться глибше увійти в цю тему, то зможе більш детальну інформацію віднайти у Катехизмі «Христос – наша Пасха».

Таким чином подібні питання ми поклали в основу. Наш Катехизм теж будується на питаннях і багато з них ми вкладаємо в уста наших паломників, які є хоч вигаданими постатями, але дуже симптоматичними. Згодом було зібрано ще чимало думок від різних людей про те, як має вигладати сам Катехизм.

Вони запропонували багато ідей, які потім ми відбирали, дискутували над ними аж поки не вималювалася концептуальна тема. Тому всіма базовими і фундаментальними речима дуже завдячуємо Молодіжній комісії. Вони генерували ідеї, а ми їх збирали до купи і розкладали по поличках.

В такий спосіб ми сформулювали ідею паломництва. Позаяк молодіжні прощі популярні серед молоді. Бо старша бабця там пропаде на п’ятому кілометрі, а в молоді це виходить дуже динамічно (жартує о. Мирон, - ред.) Тому ця ідея лягла в основу самої книги.

Також ми порівнювали ідею нашого Катехизму з YOUCAT, що є Катехизмом для молоді Католицької Церкви. Там складніша ситуація, бо Церква дуже глобальна і написати один Катехизм для молоді в таких різних куточках світу є непросто. Нам було легше, оскільки ми представляємо помісну Церкву. Тому ми постаралися це паломництво спроектувати на нашу землю та історію. Є чотири базових храми, навколо яких відбувається це молодіжне паломництво. Перший – це Софія у Києві, бо звідси починається Київське християнство, тут є його джерела. Наступний етап – собор Святого Юра у Львові, який представляє галицьке християнство, до якого ми всі належимо. А з третього боку, як любить казати наш Блаженніший, що ми не тільки Церква в Україні, а глобальна Церква, тому ми не могли обійти церкву Святої Софії у Римі. Тому третій храм – це Софія Римська. Цей храм репрезентує всю нашу діаспору. Завершується поверненням до джерел, але тепер вже до Патріаршого собору Воскресіння Христового у Києві.

Таким чином паломництво відбувається по нашій історії і географії, там, де живуть наші люди. Це надало динамічності всьому текстові. Він не є занудним, де дзьобають один одного (сміється. – ред.)

Ідея паломництва переплітається з євангельською ідеєю подорожі Христа до Емаусу, коли Христос непомітно до них приєднується. Це ж стається і в нашому Катехизмі. Ця євангельська оповідь є немов би прообразом до подорожі наших учнів тільки на київському рівні. Кожен учасник має свою передісторію.

Ідея паломництва з молодими людьми, які географічно глобальні. Серед героїв є пару римських кадрів, з Казахстану це східна діаспора, також монахиня з Бразилії, бо Бразилія – континент монаших покликань. Є дівчинка, яка є представницею заробітчанок з Риму, має досвід проблеми культурного шоку. Є дівчина з України, вона має проблеми зі здоров’ям. Серед їхньої компанії є такий отець Андрій, який приєднується до цієї групи. Я жартую, що він в них є своєрідний «цап відбувайло», бо мусить на всі питання відповідати. В цьому є така харизма. Звати його Андрій, бо апостол Андрій Первозванний приніс світло Христа на Дніпровські кручі. Цей отець Андрій – це збірний образ священника, який не має в собі жодного клерикалізму чи всезнайства. Вони вирушають у паломництво і кожна наступна тема шукає відповіді на питання цих молодих людей.

Наш Катехизм ілюстрований іконами, або промовистими фотографіями. Це зроблено для того, щоб відкрити для себе все багатство нашої культурної і духовної спадщини.

Він легко береться до рук. Не виглядає на страшну енциклопедію. Є в ньому до 300 сторінок. Всюди підписано звідки походить ікона. За цим стоїть мистецький вимір. Молода людина завжди є допитлива. Тут вона супроводжує живе спілкування, яке відбувається.

У вашій команді мусів бути мистецтвознавець…

Ми у команду запросили людей, які професійно займаються іконами. Є фрески, давні і сучасні ікони.

Окрім різноманітних дискусій була дуже гарна нагода для спілкування, що є велика розкіш. Ми також мали своєрідне «чистилище» у вигляді нашого Богословського відділу (жартує о. Мирон, - ред.)

Не думаю, що мені після смерті на вході до чистилища буде легше (сміється).

Вже будете мати досвід…

Так, так, але це був дуже потрібний і корисний процес. Ми вдячні нашому Богословському відділу за сумлінну і віддану працю.

Останні 2-3 роки були такими «чистилищними» роками. Друзі з Богословського відділу мали дуже невдячне завдання.

Вісім років творчої праці…

Так, це були дуже важливі вісім років нашого життя. Вони не були для нас якимось відбуванням, а можливістю працювати над дуже важливою справою і реалізувати свої можливості.

Чи можливо підрахувати за ці 8 років загальну кількість людей, які працювали над Катехизмом?

Важко сказати. Очевидно, що їх буде пару десятків, а так в основу робочої групи входило близько 20 людей. Це був час палких дискусій, але ми виросли разом з Катехизмом, бо через 8 років наш рівень відносин не погіршився, а може і покращився. Шкода навіть, що праця завершилася, бо ще би щось написали, а вже по всьому.

У понеділок 28 червня буде проголошення і презентація Катехизму. Відповідно, після цього він попаде в руки молоді. Чи маєте рекомендації як його вивчати?

Я вважаю, що тут принципово непотрібно давати рекомендацій. Щоб не виглядало, що ми краще знаємо, як треба. Молода людина має перевагу, що вона може більш творчо до цього підійти. Молодіжна комісія собі уявляє, що ці книжечки можна буде залучати під час прощ. Чи в дискусійних колах використовуючи теми для обговорення. Це вже на приватний розгляд кожного.

Я вважаю, що молодій людині, яка безкорисливо шукає істини книжка завжди допоможе її віднайти. Книга має перевагу, бо вона завжди доступна. Там є спроба дуже чесно говорити про християнство як про реалізацію цього максимуму, що людина може у житті мати. Особисто вважаю, що для кожної людини таке ознайомлення є цінною альтернативою. Дуже важливо молодій особі у момент пошуку і самоствердження не нав’язувати їй якусь думку, а запропонувати альтернативу згідно з вченням Церкви.

Але справді в такі моменти пошуку самоствердження молоді люди часто опиняються за межами Церкви, обираючи різноманітні сектантські, атеїстичні напрямки… Як наш Катехизм може допомогти не загубити правдиву віру і при потребі до неї повернутися?

Нехай прийдуть в ту секту і принесуть зі собою туди Катехизм. Ми не розглядаємо його суто конфесійно. Так він виданий УГКЦ з благословення Синоду Єпископів, але з нього може користати також і молодь, яка не належить конфесійно до нашої Церкви. До певного віку молодь конфесійні нюанси недуже зауважує.

Як священник я вважаю, що коли людина у пошуку потрапляє може не зовсім туди, куди би я їй бажав потрапити, їй важливо не припиняти пошуку. Хай шукає, порівнює і не зупиняється. Бо правда є така, що той, хто шукає, той знаходить, як казав Христос. Коли вона повернеться до Христової Церкви, то це вже буде її набагато свідоміший крок, чим коли все було по конвеєру.

Пошук правди – це дуже істинний крок і він обов’язково приводить до Христа.

Чимало моїх друзів казали, що прийшли до віри завдяки радянській системі, як би це дивно не звучало. Так траплялося з різних причин, хтось задумувався чому так багато часу приділяють Біблії, якщо в ній нема нічого цінного. Хтось не розумів як можна говорити про Бога стільки і так, якщо Його б не було. Бо якщо «баба йожка» не існує, то нам непотрібно цілих факультетів, щоб довести, що її нема.

Катехизм – це книга. Великий відсоток молоді сидить в соціальних мережах. Читати книжку вже не є так модно і популярно. Якими шляхами ви б порадили стукати до інстаграмної молоді, зокрема з Катехизмом в руках?

На мою думку чутки про смерть книжки є дещо перебільшені. Бо це є певний вид культури, який передбачає певний спосіб сприйняття. Ми бачимо, що у сучасній цивілізації всьому є місце. Безперечно, що інтернет-версія вже існує. Важко сказати чисто технічно чи буде доступною відразу після презентації. Церква дуже цінує книгу, це древня культура. Зрештою ми збудовані довкола книги – Євангелії, яка у кожному храмі стоїть на престолі. Віртуальний світ знайшов своє місце, але ніколи не зрівняється з ефектом реального контакту. Є певні безпосередні міжособистісні форми людського спілкування, без яких людина не буде почуватися людиною. Тому книжка – це одна з форм, дуже ненав’язливий партнер. Вона поважає свободу людини. В тому її унікальність.

Якщо розглядати Катехизм, як певного інформатора, то краще за інформацією звернутися в інтернет, а якщо того, хто буде з вами спілкуватися, через яку до вас буде промовляти постать Христа, бо Його слово продовжує буття, тоді книга вам до диспозиції. Катехизм – це одна з форм буття Христа між нами. Людина, яка глибоко відчуває іншу особу, обов’язково відчує Бога.

Слово Боже – це невід’ємний атрибут християнської культури, який ніколи не зникне, бо це спосіб спілкування, який Бог вигадав, щоб дійти до людей кожної культури, народу і часу.

Дуже часто молодь шукає емоцію. Зокрема в Церкві задовільняючись веселим проведенням часу: бансами, танцями, майстерками. Зазвичай їм нецікаво пізнавати і вивчати щось глибше. Як, на вашу думку, можна зацікавити чимось глибшим?

Але ви несерйозно це кажете (сміється, - ред.)

А знаєте чому так кажу, бо емоція – це тільки один з епізодів життя молодої людини до моменту, коли з’являються перші виклики дорослості. Тоді важко обмежитися тим, що раніше було достатньо. В ті моменти людина стає серйознішою, в неї з’являється чимало питань і пошуки того глибшого. Зазвичай, коли в’яне перше кохання… Тоді настає час пізнавати глибші виміри, шукати покликання, обирати професію.. Тут ми наближаємося до релігії.. Бо віра не має схеми, а людина собі малює певні схеми у житті. Тоді вона розгублюється і шукає нові схеми, коли віра їй показує, що може бути по-іншому. Віра допомагає людині долати стереотипи.

Сумно, коли людина застрягає у певних схемах і стереотипах, бо тоді нема відчуття, що ти спілкуєшся з живою людиною, а з якоюсь газетою зі завченими фразами. Віра – це не суто інтелектуальний шлях, але є проривом на рівні особи. Важливо бути особистістю і відчувати свою гідність. Тоді у житті запрацює Катехизм…

Вже на завершення нашої розмови хотіла б у вас запитати про саму назву – «Ми йдемо з Христом». Як молодій людині зрозуміти, що вона дійсно йде з Христом? Що для цього необхідно? Щоб це не були лише гарні слова...

Молода людина завжди це відчує по своїй совісті. Бо саме совість – це Божий інструмент. Він може не бути достатньо добре настроєний, але ще гірше, коли його взагалі нема. Бог подбав про те, щоб наше життя було добрим, подарувавши нам совість. Без християнської віри – це ненастроєний інструмент, але який є. Важливо на ньому будувати своє життя. В цьому процесі молода особа зрозуміє, що він розстроєний. Виникне питання, а як його настроїти? Відповідь – по Христу, бо це критерій людяності з колосальною перспективою, позаяк Христос є богочоловіком. Немає у Христі межі удосконалення людини, бо там де завершується чоловік, починається Бог. Важливо пам’ятати, коли рівняєшся до Христа, то завжди бачиш що жити по-совісті можна ще краще і краще.. Ти непросто можеш мріяти про щось краще, а маєш все для того, щоб це краще зреалізувати. З того моменту коли ти захочеш, ти почнеш це робити, не чекаючи «ліпших часів». Зробити ставку на свободу людини – це завжди виграти. Якщо людина хоче жити по-рабськи, то це її вибір, а хоче бути вільною, то хай бере Катехизм до рук і пробує читати. Його місія їй в цьому допомогти.

«Ми йдемо з Христом» – що це означає?

Йти з Христом – це вибрати щасливу траєкторію свого життя. Бог у своєму провидінні має для нас план, який називається щастя. Коли будуємо з Христом, тоді будуємо щасливо. Без Христа рано чи пізно людина відчує втрату. Завжди може включити свій ресурс і працювати на своє щастя. Дуже важливо шукати реальне щастя, а не уяву про те, яким воно має бути. Потрібно бути віруючою людиною, щоб не розминутися зі своїм щастям. Якщо ти не віриш, то май претензії тільки до себе чому не маєш щастя.

Щиро дякую за таку цікаву розмову і щиру розповідь про внутрішню кухню написання Катехизму!

Дякую вам! До зустрічі на презентації!

Розмовляла Христина Кутнів
За матеріалами Департаменту інформації УГКЦ
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae