Митрополит Євген Попович: «Спасіння у Христі — шлях до Божого Царства»
Архиєпископ і митрополит Перемишльсько-Варшавський Євген Попович у пастирському слові, виголошеному 13 липня 2025 року в катедральному храмі Святого Івана Хрестителя в Перемишлі, роздумує над суттю християнського спасіння, дією злого духа у світі та силою Божого визволення. У своєму зверненні він також ділиться підсумками Синоду Єпископів УГКЦ у Римі, згадує про ювілейне паломництво та закликає до духовної боротьби й молитви за перемогу України.

З цієї проповіді митрополита Євгена Поповича ви довідаєтеся:
- що означає «спасіння» у християнському розумінні?
- яку мету має Ісус Христос щодо людства?
- як діє злий дух у Святому Письмі та в житті людини?
- які ознаки вказують на дію Святого Духа в людині, а які — на дію злого духа, за вченням апостола Павла?
- яке значення має Святе Таїнство Покаяння у звільненні людини від злого духа?
- які події відбулися під час Синоду Єпископів УГКЦ 2025 року в Римі, і які його головні підсумки?
- у чому полягає особливе значення цьогорічного паломництва на Святу Гору Явір?
«Бажання мого серця і молитва моя до Господа за них,
щоб вони спаслися» (Рм. 10,1–10)
Дорогі у Христі браття та сестри!
Слава Ісусу Христу!
Читання Літургії Церкви в перші Неділі по Зісланню Святого Духа говорять нам про Боже Царство як ціль життя кожного християнина.
Яке спасіння пропонує Ісус Христос?
Літургія Церкви, зокрема Служба Божа, яку щоденно служимо в храмах, в якійсь мірі висивітлює ідею Божого Царства та показує нам шлях втілення її у нашому життю, яке святий Павло назве дорогою нашого спасіння. Тому апостол Павло у своєму посланні до вірних в Римі пише, що бажанням його серця є, щоб ми «спаслися».
Слово «спасіння» значить звільнення від небезпеки або страждань; врятувати, звільнити або захистити. Це слово несе ідею перемоги, миру та захисту. У християнстві це слово означає також порятунок людини і людства в цілому від гріха і його наслідку — вічної смерті, що супроводжується осягненням спасенною людиною Царства Божого.
Дивлячись на етимологію слова спасіння, легше нам зрозуміти проповідь та місію Ісуса Христа, який сам про себе говорить, що «я прийшов не судити світ, а спасти світ». (Йоан 12, 47), тобто у цьому світі привернути первісну гармонію, яка була на початку творчого акту Триєдиного Бога, гармонію, яку знищила людина під дією злого духа. Бо коли уважно вчитаємося в об’явлені тексти Святого Писання, бачимо, що від самого початку злий дух, який в Біблії носить різні імена, є причиною світового хаосу та стоїть на дорозі людини в її стосунках з Богом.
Ворог людського роду
Злий дух є причиною гріхопадіння прабатьків в біблійному раю, він спокушує самого Ісуса Христа, коли після хрещення Месія подався у пустиню, де перебував сорок днів, злий дух увійшов в серце апостола Юди, він намагався також засіяти зерно зневіри в серцях інших апостолів, він намагається засіяти також зневіру в наших серцях. Тому апостол Петро у своєму першому листі остерігає нас: «Будьте тверезі й чувайте! Противник ваш, диявол, ходить навколо вас, як лев ревучий, шукаючи, кого б пожерти» (1 Петра 5, 8).
Як розпізнати присутність злого духа у житті?
Коли говоримо про діяння злого духа як джерело всякого зла у світі та в нашому житті, джерело, яке закриває нам дорогу до Божого Царства, то мусимо поставити собі запитання: як розпізнати його присутність в нашому житті? З порадою спішить нам апостол Павло, який радить нам, щоб ми самі навчилися розпізнавали, якого духа в собі носимо, та за принципами якого духа живемо.
У посланні до галатів апостол народів пише, що Божою людиною є та, якої плодами духа є: «любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність, доброта, вірність, тихість, здержливість» (Галатів 5, 22).
Відтак плодами лихої людини, тобто людини, яка піддається дії злого духа, за Павловим навчанням є: «розпуста, нечистота, розгнузданість, ідолослужба, чвари, ворогування, свари, заздрість, гнів, суперечки, незгоди, єресі, зависті, пияцтво, гульня й багато іншого» (Галатів 5, 19–21).
Отримати звільнення силою Божою
Кожна людина є запрошена до участі та житті в Божому Царстві, навіть та, яка з якоїсь причини живе у кайданах злого духа. Про таке жалюгідне положення людини говорить нам сьогодні Боже Слово. Ісус у Гадаринському краю зустрічає двох біснуватих, яких звільняє від демонів, та яким дарує і повертає втрачену первісну красу людини, створеної на образ Божий.
Також і сьогодні подібне звільнення людини від зла може мати місце, коли одержима людина вийде на зустріч Ісусові у Святому Таїнстві Покаяння. У ньому силою Божої любові зможе отримати повне звільнення від зла та прощення всяких гріхів. У її серці знову замість злого духа знайде пристановище Пресвята Трійця: «Ласка Господа нашого Ісуса Христа, любов Бога і Отця, і причастя Святого Духа».
Підсумки Синоду Єпископів УГКЦ 2025 року
Тими днями в Римі відбувався Синод Єпископів УГКЦ, в якому взяло участь 46 владик нашої Церкви. Напередодні Синоду владики взяли участь у Всеукраїнській прощі з нагоди Ювілейного Року. Усі учасники прощі, яких зібралося близько семи тисяч, пройшли через «відкриті двері Ювілейного року» в соборі Святого апостола Петра та взяли участь у Божественній Літургії, яку очолив Отець і Глава УГКЦ Блаженніший Святослав. Перед Літургією всіх паломників привітав та поблагословив Святіший Отець Папа Лев. Це були справді зворушливі хвилини нашого паломництва до Риму.
Наступного дня, у неділю Святих верховних апостолів Петра і Павла, владики — члени Синоду Єпископів УГКЦ знову зустрілися на Святій Месі з Папою, який вкотре звернувся до нас зі своїм словом у проповіді.
Опісля, у середу, 2 липня, всі владики були прийняті папою Левом на привітній авдієнції, в часі якої папа звернуся до нас з повчальним словом та опісля кожний владика мав нагоду промовити декілька слів Папі та отримати від Нього папське благословення для себе та для своєї єпархії.
Під час Синоду владики задумувалися над різними аспектами нашого церковного та національного життя, яке надто ускладнене через війну Росії проти України. Війна увесь час завдає нам ран як у матеріальному, так і у духовному житті. Війна розбиває наші родини, вбиває й калічить захисників, ранить душі, сіє терор та вселяє в серця народу страх й біль. Але не слід нам падати духом, треба до кінця боротися з силами зла Московської імперії.
Синод виніс різні рішення та постанови, які згодом будуть оприлюднені. Але наявним плодом синодальних діянь є благословення Папи Лева про призначення ще одного єпископа для нашої Церкви в Польщі в особі отця Маріуша Дмитерка, дотеперішнього пароха в Білому Борі. Єпископська хіротонія новопризначеного владики відбудеться у Вроцлавському соборі в днях 12–13 вересня. Просимо про молитву за новопризначеного єпископа нашої Церкви в Польщі, щоб скріплений нашою молитвою, міг гідно служити нашому народові.
Запрошення у паломництво на Святу гору Явір
На наступному тижні вигнанці з рідної землі зустрічатимуться на своїйa традиційній Лемківській ватрі в Ждині. Запрошую всіх у п’ятницю, напередодні Ватри, взяти участь у прощі на Святу Гору Явір, де у 20-их роках минулого сторіччя мали місце об’явлення Божої Матері, в честь якої наші предки поставили прекрасний храм, освячений мучеником за святу католицьку віру блаженним владикою Йосафатом Коциловським. У цьому році наше паломництво на Святу Гору Явір є особливим, бо відбуватиметься в соту річницю об’явлення Матері Божої на Горі Явір. Мета цьогорічної прощі — благальна молитва за наше особисте примирення з Господом Богом та нашими ближніми, отримання ласки повного відпусту з нагоди Ювілейного року та за перемогу України в її війні проти демонів XXI сторіччя.
† Євген Попович,
архиєпископ і митрополит Перемишльсько-Варшавський
Перемишль,
катедральний храм Святого Івана Хрестителя,
13 липня 2025 року