Центр гідності дитини УКУ презентуватиме Інструктажі для безпеки дітей: як, де і коли?

15 жовтня 2023

Центр гідності дитини УКУ у співпраці з «Пташеня. Дитячий простір» розробили інструктажі для безпеки дітей, націлені на попередження різного виду насильства щодо неповнолітніх. Вони допоможуть дітям почуватися в безпеці, а дорослим створювати безпечне середовище

Центр гідності дитини УКУ презентуватиме Інструктажі для безпеки дітей: як, де і коли?

Станом на зараз це єдиний посібник в Україні, де містяться авторські напрацювання занять з дітьми на превенцію насильства. Про це анонсує Центр гідності дитини УКУ.

У них пояснюється, як дітям стати більш свідомими власного тіла, його меж та людей поруч, говорити про те, що їм не подобається, як з ними чинять, та володіючи такими знаннями, мінімізувати ризик насильства.

Інструктажі — це перша в середовищі церкви в Україні збірка інтерактивних занять для дітей та підлітків 4–6, 7–10, 11–14 та 15–18 років, з урахуванням різних етапів дорослішання, де зрозумілою мовою пояснюється, як запобігати та протидіяти насильству, як говорити про насильство із неповнолітніми, як створити безпечний простір.

Для кожної вікової категорії передбачений цикл із 4 занять, де дітям розповідають про:

  • приватність і межі їх тіл
  • як варто себе захищати
  • які слова слід говорити, якщо хтось виявляє надмірний інтерес до тіла дитини чи підлітка
  • що, коли дитині неприємні дотики
  • про булінг, з яким діти часто стикаються в дитячому садочку, школі, гуртках та секціях
  • окреме заняття для підлітків про різновид булінгу — кібербулінг.

Заняття розраховані на два типи активностей: для малої (до 15 осіб) та великої аудиторії — понад 15 осіб в групі. Кожне заняття містить практичні завдання для дітей, коли вони в формі бесіди чи дискусії обговорюють конкретні приклади насильницької поведінки.

Мета безпекових інструктажів — захищати дітей, забезпечивши дорослих інформацією, основними правилами, принципами, засадами щодо захисту, сформувати ефективну систему превенції насильства над дітьми.

За цим лінком можна ознайомитися із уривком посібника.

Запрошуємо на презентацію:

16 жовтня

Час: 15:00–16:30

Де: Центр Шептицького (Стрийська, 29 А), паркова аудиторія(127)

Спікери:

  • Анастасія Лужецька, педагогиня, методистка та співавторка навчальних програм у «Пташеня. Дитячий простір», авторка «Безпекових інструктажів для дітей»
  • Христина Шабат, керівниця Центру гідності дитини УКУ
  • о. Петро Майба, голова Комісії УГКЦ у справах освіти та виховання

Кого запрошуємо: директорів, вихователів та вчителів, церковних освітніх закладів, психологів, катехитів, духівників, що працюють з дітьми, лідерів спільнот та лекторів, що працюють з неповнолітніми особами у середовищі церкви, семінаристів, студентів профільних спеціальностей та усіх зацікавлених.

Ми подбали про участь на живо й онлайн, тому просто реєструйтеся до 12 жовтня та доєднуйтеся у зручний спосіб: https://bitly.ws/Wyma

На презентації, за словами організаторів, розкажуть про особливості посібника, ціль безпекових інструктажів, потребу в них, хто і у межах якої діяльності у церкві може проводити тренінги для дітей, особливості занять у великих та малих аудиторіях, формати роботи з дітьми залежно від віку. А також дадуть пояснення, чому особливо зараз, в часі війни, заняття, які вміщені у посібнику, є дуже актуальними для дітей.


В інтерв’ю для Радіо Ватикану — Vatican News Іванка Рудакевич, координаторка проєктів Центру гідності дитини, та Анастасія Лужецька, педагогиня, методистка та авторка «Безпекових інструктажів для дітей», розповіли про те, як виникла ідея публікації такого посібника, про його мету та основні ідеї.

Посібник, що допомагає втілити норми, затверджені УГКЦ

«Центр гідності дитини вже давно хотів зробити такі інструктажі, — зазначила Іванка Рудакевич, — тому що від 2021 року ми працюємо з УГКЦ у сфері формування безпечного середовища для дитини, і дуже часто, коли ми проводимо наші навчання для духовенства та мирян, для всіх, хто працює з дітьми, нам задають запитання про те, як говорити на ці всі теми з дітьми, щоб пояснити їм, що, наприклад, це може бути якась небезпечна людина або якась небезпечна дія, про те, що вони можуть покликати дорослих, коли вони чуються в небезпеці, як взагалі говорити про те, що означає чуватися в безпеці, тобто в який спосіб піднімати цю тему, чи ми можемо говорити дітям напряму про насильство. Тобто було дуже багато запитань стосовно того, як про це говорити. І власне, тому ми попросили „Пташеня. Дитячий простір“ і Анастасію розробити такі інструктажі для нас, для того, щоб ми їх могли поширювати серед тих, для кого ми проводимо навчання — представників духовенства, богопосвячених осіб і мирян».

Пані Іванка зауважила, що в документі під назвою «Норми та принципи захисту неповнолітніх і вразливих осіб у душпастирській діяльності УГКЦ в Україні», який був прийнятий на Синоді Єпископів УГКЦ в липні 2022 р., вказується на важливість впровадження безпекових інструктажів для дітей і для батьків. «І власне, розробка таких занять для дітей — це наш перший крок, згідно цього документу», — пояснила вона.

Допомогти дорослим спілкуватися з дітьми на серйозні теми

Пояснюючи необхідність пояснювати дітям, що означає їхня безпека і як уникати ризиків стати жертвою насилля, авторка посібника «Безпекових інструктажів для дітей» Анастасія Лужецька зазначила, що діти у віці чотирьох-шести років мали би знати чітко, кому з людей вони можуть довіряти, а кому ні. «Але часто дитяча оцінка людей відбувається виключно згідно із зовнішнім виглядом людини, — зауважує вона, — тобто, „якщо людина мені усміхається, то вона, напевно є доброю, а якщо вона злиться або в поганому настрої, то, напевно, вона є злою“. Тому наше завдання, як дорослих, полягає в тому, щоб допомагати дітям усвідомити, що зовнішній вигляд — це не завжди той критерій, яким слід керуватися, бо він часто буває оманливим. Дуже важливо говорити про серйозні теми. Часто такі теми є дуже складні саме для дорослих, тобто, дорослі хвилюються, як вони повинні розказати це своїй дитині, як мають знайти правильні слова. Інформація, яку я подавала в даному посібнику, має допомогти дорослим пояснювати дітям, як говорити про те, що їм не подобається, і таким чином, запобігати і протидіяти насиллю».

Підхід та методологія посібника

Авторка посібника розповіла, що в укладенні посібника вона ґрунтувалася на системному підході, який передбачає підтримку і забезпечення інформацією «батьків, керівництва навчальних закладів, персоналу, педагогів, вихователів, вчителів, психологів, тобто всіх тих, хто взаємодіє з дітьми», щоб вони потім могли поділилися цим з дітьми.

Педагогиня і методистка розповіла, що у створені «Безпекових інструктажів» їй допоміг досвід розробки навчальних програм, зокрема, для мережі дошкільних закладів «Пташеня. Дитячий простір», в яких розглядаються такі теми як булінг, соціальні кола людей, насильство та протидія насильству тощо. Вона додала, що багато інформації про те, як попередити насилля, можна знайти також в проєктах Центру гідності дитини.

Посібник, зорієнтований на різні вікові групи дітей

Координаторка проєктів Центру гідності дитини зауважила, що в Україні немає багато таких матеріалів, як посібник «Безпекові інструктажі для дітей». «Я думаю, що такі матеріали і є чимось новим, — зазначила вона. — Загалом в Україні є деякі матеріалі, що містять подібні плани занять з дітьми, але, переважно, ці заняття зорієнтовані лише на якусь одну вікову категорію, найчастіше на підлітків. Трохи більше є на тему булінгу, але, власне, матеріалів на тему насильства, сексуального насильства є значно менше, пристосованого до конкретних вікових груп. Натомість, немає матеріалів, що охоплюють вік від чотирьох років до вісімнадцяти, враховуючи окремий підхід до кожної з цих вікових груп. Щодо того, чи є такий матеріал в УГКЦ? Поки що ми не знайшли, і це питання будемо також з’ясовувати під час презентації посібника».

Навчити дітей казати захищати себе

Анастасія Лужецька, авторка «Безпекових інструктажів для дітей», підкреслила, що основна мета навчального процесу, запропонованого в посібнику, полягає в тому, щоб забезпечити дітей і відповідальних дорослих найголовнішим — інформацією про захист і протистояння, протидію будь-якому насильству в будь-якому його прояві. «Мета — захищати дітей, вразливих осіб, забезпечити увесь персонал основними правилами, принципами та засадами», — додала авторка, підкреслюючи, що «культура виховання в Україні інколи виключає можливість дитини якось перечити батькам чи дорослим, коли дитині навіть щось неприємне», і слід навчити дитину з повагою казати «ні», «мені це не подобається». «І це велика робота, — наголосила методистка, — а ще більша робота — навчити дорослих, почути це „ні“, і не змушувати дитину до певних дій, які їй не подобаються».

Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae