Папа: Навернення — очищення від моральних струпів, а тому — болюче
Перестерігаючи від «фасадної» релігійності, Святіший Отець нагадав про те, що не існує святості без відречень і духовної боротьби, але кожен, навіть менший крок у цьому напрямку, є плодом благодаті.
Ісус протиставляється релігійності, яка не залучає людське життя, не ставить викликів перед сумлінням та його відповідальністю. Із цього ствердження Папа Франциск розпочав свою чергову недільну катехизу. Промовляючи перед проказуванням молитви «Ангел Господній» 27 вересня 2020 року, до вірних, які, незважаючи на рясний дощ, зібралися на площі Святого Петра, він коментував Ісусову притчу про двох синів, яких батько послав працювати до виноградника: перший спочатку імпульсивно дав заперечну відповідь, але згодом розкаявся і пішов, а другий відразу сказав «так», але не зробив цього…
«Фасадна» релігійність
«Слухняність не полягає у тому, щоб сказати „так“ або „ні“, але в тому, щоб діяти», — сказав Святіший Отець, зазначаючи, що цим простим прикладом Ісус хоче «подолати релігійність, яка сприймається лише як зовнішня звична практика», але не впливає на життя та поведінку людей. Представниками такої «фасадної» релігійності, яким протистояв Христос, були «первосвященики та старші народу», яких, за Його словами, у Божому царстві «випередять блудниці та митарі»
Ці слова, однак, не повинні спонукати до думки, що добре чинять ті, які не дотримуються заповідей і кажуть, що, мовляв, ті, які ходять до церкви, гірші від них. «Ісус не вказує на митарів і блудниць як на життєвий приклад, але як на „привілейованих адресатів благодаті“. Хочу підкреслити це слово „благодать“, бо навернення — це завжди благодать. Ласка, яку Бог дарує кожному, хто відкриється і навернеться до Нього. В дійсності, ці люди, слухаючи Його проповідь, розкаялися та змінили життя», — пояснив Наступник святого Петра.
Болюче навернення
Як зауважив далі Папа, перший син не тому є кращим, бо сказав «ні» своєму батькові, але тому що навернувся, покаявся. Бог «терпеливий з нами», Він не відмовляється від нас після нашого «ні», залишає нам свободу, можливість помилитися, але трепетно очікує нашого «так». Віра в Бога вимагає «кожного дня оновлювати наш вибір на користь добра перед злом, на користь істини перед брехнею». І хто навернеться, після досвіду гріха, «знайде перші місця в небесному царстві».
«Але навернення, переміна серця, — це процес очищення від моральних струпів, а тому, інколи, є болісним. Бо не існує святості без відречень та без духовної боротьби», — вів далі Святіший Отець, вказуючи на те, що ця євангельська розповідь говорить про спосіб християнського життя, що «не складається із мрій та гарних прагнень, але з конкретних зобов’язань», що дедалі більше відкривають Божу волю. Але навіть найменше конкретне старання — це благодать, про яку ми повинні просити, кажучи: «Боже, дай мені ласку стати кращим».
«Нехай же Пресвята Марія допоможе нам бути слухняними до діяння Святого Духа. Це Він розв’язує закам’янілість сердець і робить їх готовими до покаяння, щоби отримати життя та спасіння, обіцяні Ісусом», — підсумував Папа.
Подяка за нову блаженну
Після проказування молитви «Ангел Господній» та заклику до молитви за мирне подолання напруження на Кавказі, Святіший Отець також нагадав про те, що напередодні в Неаполі була проголошена блаженною Марія Луїджія Найсвятіших Тайн. «Дякуймо Богові за цю нову блаженну, приклад споглядання таїнства Голготи, що була невтомною в милосердній любові».
За матеріалами VaticanNewsПресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ