Папа: економіка, що вбиває, виключає інших, провокує війни — це не економіка
Звертаючись до спільноти, скликаної 2019 року, щоби «ре-анімувати економіку», тобто, повернути в неї душу, Папа Франциск закликав не знеохочуватися, коли здається, що не досягається жодного успіху, оскільки прагнення будувати новий світ поширене набагато більше, ніж може здаватися.
«Дорога молоде, не бійтеся напруження та конфліктів, старайтеся опанувати їх та гуманізувати кожного дня. Доручаю вам завдання берегти спільний дім і мати відвагу перебувати в дорозі», — закликав Папа Франциск, підсумовуючи своє слово до учасників четвертої всесвітньої зустрічі учасників «Економіки Франциска», яка 6 жовтня 2023 року відбувалася в онлайн-режимі, зібравши учасників руху із понад 30 країн світу. Захід транслювався із Ассізі, де зібралися референти італійських регіональних осередків, що від 6 до 8 жовтня проводять свою зустріч. У своєму зверненні до них, яке п’ятеро молодих людей зачитали різними мовами, Святіший Отець зазначив, що через рік після зустрічі в Ассізі він радий дізнатися, що їхня праця над «поверненням душі економіці» триває, приносячи плоди завдяки ентузіазмові та відданості. Про це повідомляє українська редакція «VaticanNews».
Між двома полюсами
Папа визнав, що з його уст можна часто почути, що дійсність вища за ідею. Однак, ідеї можуть надихати, й однією з таких для нього ще в часи студентства булі ідея coincidentia oppositorum, тобто, єдність протилежностей, згідно з якою дійсність складається із протилежностей: великий і малий, тощо. І тут можливі два варіанти: або обрати один полюс, усуваючи інший, або спробувати примирити протилежності, творячи синтез, виходячи на вищий рівень, де однак зберігається напруженість. Святіший Отець запропонував цей погляд на економіку, де є багато протилежностей: економікою є як ятка на ринку, так і міжнародні фінансові осередки; є економіка обличь і поглядів, і є абстрактна економіка корпорацій та інвестиційних фондів.
«Де збіг між цими протилежностями? Він знаходиться в автентичній природі економіки: бути місцем залучення та співпраці, безперервного генерування цінності, яку потрібно створювати та запускати в обіг разом з іншими. Мале потребує великого, конкретне — абстрактного, контракт — дару, бідність — багатства, яким діляться», — підкреслив Папа, закликаючи також не забувати, що існують протилежності, що не можуть створити гармонію, бо економіка, що вбиває, непримирима з економікою, яка причиняється до життя. Зрештою, «економіка, яка вбиває, виключає інших, забруднює, провокує війну — це не економіка».
Економіка землі
Далі Святіший Отець запропонував молодим економістам, що працюють над тим, щоб змінити обличчя економіки, ще одну ідею, яка «лежить йому на серці» та пов’язана із тим, що він щойно виклав про внутрішні напруження в економіці. Йдеться про «економіку землі та економіку, що постійно перебуває в дорозі». Щодо першого, то він зауважив, що економіка землі походить із самого ж терміну «економіка», що означає «дбання про дім». Таким домом є також «увесь світ, єдиний, який ми маємо», а тому «займатися економікою означає піклуватися про спільний дім», що неможливо, якщо наші очі «не натреновані дивитися на світ з периферії». «Ми більше не можемо й надалі виключати різні погляди з економічної практики та теорії, а також з життя Церкви. Тому особливою радістю для мене є бачити, як багато молодих жінок є провідниками „Економіки Франциска“. Цілісна економіка — це економіка, яка робиться з бідними і для бідних — у всіх сенсах, в яких сьогодні стають бідними — виключеними, невидимими, тими, які не мають голосу, щоб бути почутими», — зазначив Наступник святого Петра, заохочуючи ставити собі запитання про те, «якими сьогодні є периферії економічної науки».
Економіка шляху
Наступним моментом, на який вказав Папа, є те, що Ісус показав досвід «Сина людського, який не має де голову прихилити», а одним із стародавніх способів описати християн був вислів «ті, що в дорозі». І коли святий Франциск розпочав свою «революцію, також і економічну», в ім’я самого лише Євангелія, то пустився в дорогу, залишивши батьківський дім. «Яким же шляхом йти тим, хто хоче відновити економіку від витоків? Шлях паломника завжди ризикований, сплетений з довіри та вразливості. Той, хто на нього ступає, повинен швидко усвідомити свою залежність від інших впродовж всього маршруту: таким чином, ви розумієте, що економіка також є прохчем милостині в інших дисциплін і знань. І так само, як паломник знає, що його шлях буде вкритий пилом, так і ви знаєте, що спільне благо вимагає зусиль, які забруднять руки. Тільки брудні руки знають, як змінити землю: справедливістю живуть, милосердну любов втілюють і, солідаризуючись у викликах, мужньо їх переборюють. Бути економістами і підприємцями „від Франциска“ сьогодні обов’язково означає бути жінками і чоловіками миру», — наголосив Святіший Отець.
Прагнення кращого світу поширеніше, ніж здається
Підсумовуючи, Папа заохотив молодих економістів не боятися напруження та конфліктів, старайтеся опанувати їх та гуманізувати, дбаючи про спільний дім і наважившись постійно перебувати в дорозі. «Це важко, але я знаю, що ви можете це зробити, бо ви вже робите це. Я знаю, що не відразу вдасться запропонувати ваші зусилля і розділити ваші мрії у ваших Церквах та серед економічних реалій територій, на яких ви живете», — зазначає Святіший Отець, бажаючи терпеливості та винахідливості, адже «прагнення нового світу набагато поширеніше, ніж здається», а тому не треба «замикатися у собі».
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ