Кардинал П’яченца: Церква близька до людини в періоди страждання

11 грудня 2020

Думками про сповідь по-телефону чи Інтернету, про те, чи можна замінити фізичну участь у Службі Божій поділився кардинал Мауро П’яченца, Верховний Пенітенціарій Апостольської Столиці, в інтерв’ю для «L’Osservatore Romano», нагадавши також про відпусти, надані на період пандемії.

Кардинал П’яченца: Церква близька до людини в періоди страждання

Церква є близькою до тих, які страждають з приводу пандемії коронавірусу; вона думає про хворих, про їхні родини, медперсонал, що ними опікується, і, в особливий спосіб, її болить те, що численні люди щодня помирають з причини цього вірусу. Через Апостольську Пенітенціарію Церква висловлює свою турботу щодо тих, які в прямий чи непрямий спосіб відчули на собі нищівні наслідки Covid-19, надаючи їм спеціальні відпусти та спрощуючи способи доступу в умовах небезпеки до Святого Таїнства Покаяння. Про це та інше розповів кардинал Мауро П’яченца, Верховний Пенітенціарій Апостольської Столиці, в інтерв’ю для щоденної ватиканської газети «L’Osservatore Romano», опублікованому 5 грудня 2020 року.

Сповідь в умовах санітарної кризи

Спершу очільник Апостольської Пенітенціарії, що є компетентною у питання внутрішньої сфери, до якої зараховується Сповідь, відповів на запитання про те, як в умовах поширення пандемії, коли діють численні санітарні обмеження, віруючий може приступити до Святого Таїнства Примирення. Кардинал зазначив, що у компетенції кожного дієцезіального чи єпархіального єпископа є вказати священникам та пенітентам на їхній обов’язок бути обачними та дотримуватись встановлених санітарних норм під час уділення Святого Таїнства Сповіді. Мова йде, передусім, про служіння Таїнства у просторих приміщеннях, бажано на свіжому повітрі, дотримуючись необхідної соціальної дистанції та використовуючи захисну маску, і при цьому, дбаючи про необхідну конфіденційність, аби тайна Сповіді в жодному разі не була порушена.

Також до єпископів, на території дієцезії чи єпархії яких є велика кількість заражень, належить визначити ті екстремальні випадки, коли дозволено уділяти колективне (загальне) розрішення від гріхів, дозволяючи, для прикладу, уділяти таке розрішення при вході до лікарняних відділень, де перебувають хворі на коронавірус у дуже важкому стані.

Відпусти, надані Церквою у цій ситуації

Далі розмова ватиканського журналіста з кардиналом-пенітенцієром перейшла до теми особливих відпустів, наданих Церквою на цей період пандемії. «Повний відпуст надається тим вірним, які постраждалим від коронавірусу і які, відповідно до розпоряджень органів охорони здоров’я, проходять карантин в лікарнях або у своїх помешканнях, якщо вони з душею, віддаленою від будь-якого гріха, духовно приєднуються за допомогою засобів комунікації до служіння Святої Меси або Божественної Літургії, до проказування святого Розарію або Акафісту до Пресвятої Богородиці, до благочестивої практики Хресної Дороги чи молитви Параклісу до Божої Матері, або до інших молитов, відповідних до східних традицій, до інших форм побожності», — ствердив кардинал П’яченца, зазначаючи, що заражена вірусом людина може отримати цей відпуст навіть тоді, коли, розкаявшись у своїх гріхах, прокаже принаймні молитви Вірую, Отче наш та одну із молитов до Богородиці, жертвуючи свої терпіння Богові та в наміренні ближніх, з наміром виконати необхідні умови, а саме, при найближчій можливості фізично приступити до Сповіді та Святого Причастя.

Цим відпустом можуть скористатись також і лікарі та інший медперсонал, які за прикладом євангельського Доброго Самарянина, посвячують свій час та сили хворим, ризикуючи власним здоров’ям і життям. Від них також вимагається виконання вищезгаданих умов для його отримання. Крім цього, повний відпуст також можна отримати молячись за припинення пандемії, за хворих чи за спасіння душ померлих.

Сила покаяння

За словами Верховного Пенітенціарія Апостольської Столиці, у випадку, коли окремі вірні опиняються в болючій неможливості отримати сакраментальне розрішення від гріхів, слід пам’ятати, що досконале розкаяння, яке походить від любові до Бога, виражене щирим проханням про прощення гріхів (на яке хворий-каянник на даний час спроможний), і супроводжується твердою постановою при найближчій нагоді приступити до Святого Таїнства Сповіді, призводить до прощення гріхів, навіть смертних, про що навчає Церква у своєму Катехизмі (див. ККЦ н. 1452). Кардинал пригадав, що Церква завжди молиться за тих, які не мають можливості перед смертю прийняти Таїнство Помазання хворих і Святого Причастя, ввіряючи кожного з них Божому милосердю та надаючи їм повний відпуст у момент смерті, за умови, якщо вони належним чином духовно налаштовані та якщо під час життя звично проказували принаймні якусь молитви (у цьому випадку Церква заміняє ті три звичайні умови, які вимагаються в інших обставинах).

Сповідь по телефону та участь у Святій Месі

Апостольський Пенітенціарій також поясних чому Святе Таїнство Сповіді не може бути звершене по-телефону чи за допомогою інших сучасних засобів комунікації. «Бракує реальної присутності пенітента та немає реальної передачі слів розгрішення; мова йде лише про електричні вібрації, що відтворюють людське слово», — додав він.

А на закінчення кардинал пригадав, що ніщо не може замінити реальної участі у Службі Божій: ні участь за допомогою радіо, ні по телебаченню чи якимось іншим чином. Проте, у тих ситуаціях, коли особа перебуває в умовах, які не дозволяють їх бути фізично присутньою у храмі на спільному Євхаристійному Богослужінні, то обов’язку такої участі вона не має, і може замінити цю молитву іншим видом участі у Богослужінні.

За матеріалами VaticanNews
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae