«Christus vivit»: Апостольське напоумлення Папи Франциска для молоді, яке промовляє до кожного
Заступник секретаря Синоду Єпископів, студентка, викладач релігії та Префект ватиканської Дикастерії діляться своїми роздумами про Апостольське напоумлення Папи Франциска «Christus vivit», свідчачи про те, що цей документ звернений до всіх. Учасники прес-конференції, що відбулася у Ватикані 2 квітня 2019 року, з нагоди представлення Апостольського напоумлення «Christus vivit», поділилися своїми думками, на які їх надихнув цей документ.
Запрошення до молоді ділитися красою зустрічі з Христом
Заступник Генерального секретаря Синоду Єпископів єпископ Фабіо Фабене вказав у своїй доповіді на христологічний характер Апостольського напоумлення «Christus vivit», зазначаючи, що Папа Франциск нагадує кожній молодій людині: «Христос тебе любить, Він віддав Своє життя, аби спасти тебе».
Доповідач наголосив також, що Святіший Отець закликає молодь, як частину Божого люду, співпрацювати в різних сферах церковного і суспільного життя, таких як, наприклад, цифровий простір, міграційний феномен та боротьба із зловживаннями щодо неповнолітніх. Як зазначив єпископ Фабіо Фабене, з документу випливає, що одним з найбільших внесків, які молодь може зробити у Церкві, — це показувати іншим молодим людям красу власного досвіду зустрічі з Христом.
Розмова з батьком
Під час прес-конференції виступила також 25-річна студентка, Лафіділ Оппонґ Твумазі, що провадить групу молоді з Гани в одній з італійських дієцезій і була присутньою на Синоді Єпископів як спостерігач. «Читаючи цей документ, — зазначила вона, — мені здавалося, що я розмовляю з близькою мені людиною, ніби з батьком, який дає мені поради». Вона додала, що була вражена тим, що Апостольське напоумлення, будучи офіційним документом Церкви, не написане архаїчною, а сучасною мовою, близькою для молоді.
«Я закликаю всіх, — наголосила Лафіділ, — вдумливо прочитати його, бо я впевнена, що кожен знайде щось, що стосується його». За її словами, цей документ не є посібником віровчення, але орієнтиром, на який можна опертися, коли почуваємося загубленими. Студентка завершила свій виступ, процитувавши вислів Папи Франциска з Апостольського напоумлення: «І коли ви прибудете до місця, до якого ми ще не дійшли, майте терпеливість почекати на нас». Вона наголосила, що цей вислів вказує на потребу одні в одних: «доросла» Церква потребує наснаги й сили молоді, а «молода» Церква потребує, щоб старші вказували їй шлях і допомагали вчиняти плідними їхні дари.
Християнство — це зустріч із живим Христом
Алессіо Піродді Лоррай, 33-річний викладач релігій в Римській дієцезії, поділився своїми роздумами, на які його надихнуло Апостольське напоумлення «Christus vivit». «Христос був молодим, — підкреслив доповідач, — і як молода доросла людина, віддаючи своє життя, Він був здатним сказати: „Звершилось“ (Ів 19, 30). Але важливіше те, що Він не тримав це звершення, цю повноту лише для Cебе: Він піднісся до Отця, аби приготувати місце, щоб я був там, де і Він. Папа Франциск запрошує мене і всіх молодих людей не сприймати свій вік як перешкоду на шляху до цієї повноти життя, яку Христос бажає нам дарувати».
Алессіо додав, що на цей заклик ми можемо відповісти, беручи приклад із святого Петра, який, відчувши на собі люблячий погляд воскреслого Христа, з довірою відповідає на Його запитання «Чи любиш ти мене?». Альтернативна відповідь — це поведінка молодого багатого хлопця, який, почувши Христовий заклик: «Візьми свій хрест і йди за мною», не відчуває погляду любові й закривається в собі та в своєму смутку. Святіший Отець, за словами доповідача, нагадує нам, що християнство — це зустріч з живим Христом.
Важливість супроводжувати і прокладати шлях
У прес-конференції, на якій було представлено Апостольське напоумлення «Christus vivit», взяв також участь Префект Дикастерії в справах комунікації Святого Престолу Паоло Руффіні, який у своєму виступі зосередив увагу на аспекті спілкування. Він вказав на євангельський уривок про зустріч воскреслого Христа з учнями на дорозі до Емаусу, що став парадигмою всього Синоду, присвяченого молоді. Доповідач наголосив, що Папа Франциска вказує на приклад Ісуса, Який супроводжував учнів, не дорікаючи їм за помилки, а пояснюючи. Сьогодні дорослі часто ризикують звертати увагу тільки на недоліки молоді, натомість, потрібно вміти «прокладати шляхи там, де інші бачать тільки мури», «розпізнавати можливості там, де інші бачать тільки загрози».
Паоло Руффіні вказав також на важливість заклику Святішого Отця до молоді про те, щоб вони не стояли осторонь в житті, а брали активну участь у змінах.
Кардинал Балдіссері про «Christus vivit»: живий Христос закликає молодь до повноти життя
За словами кардинала Балдіссері, Апостольським напоумленням «Christus vivit» Папа Франциск приводить до завершення синодальний шлях, який він розпочав у жовтні 2016 року. Сам Святіший Отець назвав цей документ «поворотним моментом синодального шляху», вказуючи на те, що Синод, згідно з Апостольською Конституцією «Episcopalis Communio» (2018), не розглядається як подія, обмежена в часі, а як процес, або шлях, здійснений усім Божим людом під проводом Єпископа Риму.
Доповідач наголосив, що Апостольське напоумлення «Christus vivit» стане дорожньою картою душпастирства молоді та покликань на наступні роки. Подібно до першого Апостольського напоумлення Папи Франциска «Amoris Laetitia», опублікованого після завершення Синоду, присвяченого сім’ї, так само і це напоумлення тісно пов’язане із Заключним документом Синоду, збагачуючи його цінними роздумами.
Структура Апостольського напоумлення
Апостольське напоумлення складається з 299 пунктів, зібраних у 9 розділах.
Перший розділ — це відповідь на запитання: «Що Боже Слово каже про молодь?» з точки зору Старого й Нового Завітів. У другому розділі «Ісус Христос завжди молодий» йдеться про молодість Господа й молодість Церкви, яскравим вираженням якої є численні святі й, насамперед, Пречиста Діва Марія.
«Ви — Боже теперішнє» — таку назву має третій розділ, мета якого допомогти молоді позбутися песимістичного бачення світу, яке їй часто пропонують дорослі, також і в Церкві. Йдеться теж про конкретні виклики життя (насилля, маргіналізацію й соціальне виключення). Крім того, розглядаються такі теми, як тілесний і статевий вимір людини, що є суттєвими в становленні ідентичності, та цифровий простір; велика увага приділяється молодим мігрантам та постраждалим від різних форм зловживань, особливо тих, що були вчинені духовенством. Святіший Отець пригадує також про численних душпрастирів, що становлять більшість, які чесно й віддано трудяться для добра молоді.
У четвертому розділі «Велике звіщення для всієї молоді» йдеться про Добру Новину для сьогоднішньої молоді: Бог — це любов, який любить людей, він послав у світ Свого Сина, аби нас спасти, і через Святого Духа надалі дарує нам життя благодаті.
П’ятий розділ подає опис «шляхів молоді», наголошуючи, що молодість — це «час мрій і вибору», що характеризується «прагненням жити й експериментувати». Зростання та дорослішання повинні живитися братерством, конкретним служінням і мужнім місійним свідченням.
У шостому розділі «Вкорінена молодь» Папа Франциск повертається до теми взаємостосунків молоді з літніми людьми в світлі пророцтва Йоіла про мрії літніх людей та видіння молоді.
Сьомий розділ пропонує деякі важливі напрямні для душпастирства молоді, яке повинно бути «синодальним», тобто сприяти залученню всіх, визнаючи дари й харизми, якими молодь може збагатити християнську спільноту. Ці вказівки стосуються виховних структур, і, насамперед, школи, не забуваючи також про сферу молитви, служіння, мистецтво й спорт.
Два останніх розділи зосереджені на темах, що були ключовими під час Синоду: покликання й розпізнавання. Восьмий розділ описує покликання як заклик до дружби з Христом, що втілюється в місійному служінні ближнім. Папа заторкує такі теми, як любов, сім’я, праця й покликання до богопосвяченого життя.
Дев’ятий розділ, посилаючись на деякі думки Апостольського напоумлення про святість «Gaudete et Exsultate», наголошує на важливості формування сумління, взаємостосунків з Христом, вміння слухати й супроводжувати.
Живий Христос закликає молодь також жити в повноті
Кардинал Лоренцо Балдіссері зупинився також на деяких важливих аспектах Апостольського напоумлення «Christus vivit». Насамперед, стосовно назви документу він зазначив, що основне послання, яке Святіший Отець бажає донести молоді та всім людям, це те, що «Ісус Христос не належить тільки до минулого, а також до теперішнього й майбутнього, бо Він — вічно живий». У цьому контексті Святіший Отець, за словами доповідача, запрошує молодь відповісти на заклик живого Христа також бути «живими», тобто здатними в повноті прийняти дар життя та вчинити його плідним у любові.
Марійський вимір документу
Другий аспект Апостольського напоумлення, на який звернув увагу кардинал Балдіссері, це його Марійське спрямування: не випадково Папа Франциск вирішив підписати документ на свято Благовіщення в Марійському санктуарії в Лорето, зазначаючи що Дім Пречистої Діви Марії, який там розташований, є домом молоді, бо в ньому молода Марія, повна благодаті, «надалі промовляє до нових поколінь, супроводжуючи кожного в пошуках власного покликання». В документі, за словами доповідача, Пречиста Діва Марія виступає як приклад для «молодої Церкви, що бажає наслідувати Христа з наснагою й покірністю».
Лист до молоді й не тільки
На завершення Генеральний Секретар Синоду Єпископів вказав на ще один важливий аспект представленого Апостольського напоумлення: стиль його написання та адресати. Папа Франциск обрав форму листа, в якому звертається до молоді безпосередньо, прямо, в простоті, з ніжністю й приязню.
Його адресати — це молодь не тільки віруюча, але й невіруюча, що перебуває в пошуку. Цитуючи Святішого Отця, кардинал Балдіссері зазначив, що документ «звернений, одночасно, до всього Божого люду, до душпастирів і вірних».
Тому, за словами доповідача, цей документ запропоновано всім: душпастирям, богопосвяченим особам, хатехитам і вихователям, молодим і дорослим для того, аби всі разом — кожен у завданні, довіреному йому Господом, могли сприяти тому, аби нові покоління брали активну участь у житті Церкви третього тисячоліття.
Прес-служба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ