Блаженніший Святослав: Як Бог промовляє до нас через Святе Писання і чи справді так важливо читати Біблію?

6 грудня 2020

У 30-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ розповів про один зі способів, за допомогою якого Бог звертається до людини. Це Святе Письмо або ж Біблія. Нижче пропонуємо текстову версію катехизи.

Блаженніший Святослав: Як Бог промовляє до нас через Святе Писання і чи справді так важливо читати Біблію?

Слава Ісусу Христу!

Дорогі у Христі брати і сестри, достойні учасники цієї мандрівки, під час якої ми роздумуємо над тим, що означає вірити. В попередніх наших роздумах ми говорили про те, що вірити означає відкритися тому Богові, який себе людині об’являє і дарує. Говорили також про те, що той спосіб, в який Бог об’являє себе людині, є доступний кожному з нас через Боже одкровення. Бог хоче, щоб ми про нього знали.

Ми можемо довідатись про це Боже одкровення, перш за все, через традицію, через Священне Передання Христової Церкви. Те передання не означає лише якісь звички людини. Воно є можливістю зустрітись із живим Богом, який продовжує до нас промовляти. Святе передання означає передати наступним поколінням повноту можливості зустрічі з тим воплоченим Словом Життя, про яке згадував нам минулого разу апостол і євангелист Іван.

Господь Бог до нас говорить через Святе Письмо

Сьогодні я би хотів з вами роздумати над ще одним способом, за допомогою якого Бог стукає до нашого серця і до нас промовляє. Господь Бог до нас говорить через Священне Писання, через Боже слово.

Святе Письмо як написані книги є важливим елементом спадку, який ми з вами як віруючі християни отримали від апостолів — тих, хто були особистими свідками життя між нами на землі нашого Спасителя Ісуса Христа. Саме спільнота тих, які досвідчували особисто зустріч з Христом, передали нам повноту цього Божого одкровення.

Сьогодні я хотів би, щоб ми собі усвідомили те, що християнство чи християнська віра не є вірою книги. Ми не є релігією книги, але ми маємо Святе Письмо. Святе Письмо зародилось у контексті Божого об’явлення. Святе Письмо зародилось у лоні Святого Передання.

Святе Письмо — записаний досвід спілкування людини з Богом

Священні книги є нічим іншим як записаним досвідом спілкування людини з Богом. Так було з історією вибраного Божого народу в Старому Заповіті. Переживаючи якусь подію, усвідомлюючи, що в тих чи інших моментах історії серед свого народу об’явив себе живий Бог, люди почали розуміти, що ця подія має значення не лише в якомусь окремому закритому в часі моменті, але є дуже важливою для нащадків, вона виходить поза рамки, поза межі простору і часу. Тому й дбали про те, щоби про неї довідалися нащадки. Таким чином автори, натхненні Духом Святим, описували ці події. Вони описували історії, в яких Бог об’являв себе людині. Так почали творитися Священні Книги.

Очевидно, що автори тих чи інших книг Святого Письма описували досвід спілкування з Богом у притаманний їм спосіб — через категорії певного культурного, мистецького життя свого часу, своєї епохи. Тому в книгах Святого Письма ми зустрічаємо Бога, який себе об’являє, але присутні також елементи людини, яка це Боже об’явлення сприймає, його усвідомлює, записує, передає. Ми можемо сказати, що Свяченні Книги творилися якраз в контексті того живого спілкування людини з Богом.

Так само народилися і Священні Книги Нового Заповіту. Якраз апостоли, а згодом і їхні учні, намагалися те почуте слово, досвідчене в особистому житті, досвідчене в житті Церкви, передати у вигляді записаного тексту.

Канонічність книг Святого Письма

Цікаво, що в ранній Церкві відбувався процес розрізнення на книги, які ми можемо назвати натхненні Богом, які справді є Божим Словом, і на тексти, які є просто творінням людини, тобто, маючи певну свою цінність і вартість, не є текстами Священного Писання.

Розрізняючи між різними писаннями, Христова Церква перших століть християнства оцінювала їх в контексті живого спілкування з Богом молитовної спільноти. Цікаво, що саме ті книги, які читалися під час Божественної Літургії в християнських спільнотах у цілій церкві, могли бути названі богонатхненними текстами. Вони увійшли до канону Священних Книг. Саме ті книги, які Христова Церква породила, написала і засвідчила їхню автентичність, тобто, що вони справді були нахтненні Святим Духом і написані богонатхненними авторами, сьогодні передані нам як Священні Книги, які становлять Святе Письмо, Священне Писання, джерело нашої віри.

Цікаво, що зрозуміти і правильно пояснити книги Святого Письма можна тільки в контексті їхньої інтерпретації самою спільнотою Церкви. Тому ми завжди намагаємося читати, пояснювати, розуміти Святе Письмо у Церкві і разом з Церквою. Іншими словами, саме ця спільнота, яка породила ці книги, справді має ключ до їхнього автентичного справжнього розуміння.

Через Святе Письмо говорить до нас і сьогодні

Через Священне Писання Господь Бог продовжує до нас говорити. Кожного разу, коли ми відкриваємо Святе Письмо, ми входимо у спілкування не тільки з написаною буквою. Ні! Ми входимо у особисте спілкування з тим Господом Богом, який навіть через ці написані книги хоче об’явити себе людині і сьогодні, хоче дати себе пізнати, запрошує до розмови і діалогу.

Тому таким важливим елементом є духовне і молитовне читання Святого Письма. Бо без того, щоб пізнати Святе Письмо, ми не можемо пізнати Господа Бога. Один із великих святих і дослідників Святого Письма IV ст. святий Єронім говорив так: «Хто не знає Святого Письма — той не знає Христа». З іншого боку, ми можемо сказати, що той, хто знає Христа, хто є носієм Святого Духа, який надихав авторів Священних Книг, є тим, хто може по справжньому і глибоко, істинно розуміти зміст Священного Писання.

Запрошую усіх вас читати Святе Письмо разом із своєю Церквою в контексті Божого Передання і щодня щораз то глибше відкривати для себе того Бога, який сьогодні до нас промовляє своїм словом, словом Святого Письма.

† СВЯТОСЛАВ,
Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви

Локації

Персони

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae