УГКЦ в Казахстані: «Церква продовжує бути тут маленькою Україною»

20 березня 2020

Людей привезли в голий степ. Навіть дерев не було, аби збудувати якусь хату. І жінки та старі копали собі землянки. Копали мисками, ложками…

УГКЦ в Казахстані: «Церква продовжує бути тут маленькою Україною»

«Живе ТБ» продовжує розповіді про найвизначніші парафії УГКЦ у світі. Цього разу вашій увазі пропонується фільм про парафію УГКЦ Покрови Пресвятої Богородиці в Караганді (Казахстан).

Греко-католики в Казахстані — це колишні політичні в’язні радянських часів, спецпереселенці в основному з Західної України та їхні нащадки. У кожній біографії цих людей йдеться про скалічені долі, нелюдські умови виживання і велику віру, яку люди зберегли завдяки Українській Греко-Католицькій Церкві.

«У моєму житті, — розповідає о. Василь Говера, апостольський адміністратор для греко-католиків у Казахстані та Середній Азії, — як і в житті багатьох українців, Караганда завжди асоціювалася з не зовсім приємним речами — тюрма, депортація. Туди засилали людей, де вони страждали…»

У Казахстані існувало 23 концентраційні табори. Через Карлаг — один із таборів — пройшло понад мільйон людей.

«Площа, яку займали Карагандинські табори за величиною порівнюють з територією Франції», — каже Андрій Дребезгов, керівник екскурсійного відділу Музею пам’яті жертв політичних репресій, с. Долінка.

«Я засуджений до 25 років за ворожість до радянської влади, за так званий український буржуазний націоналізм, — ділиться Іван Карпінський, колишній в’язень Кенгіру. — Кенгір — це був особливий концтабір. Там було 75 % української молоді студенти, священники і малолітні діти від 12 до 14 років. Ми рили котловани, будували. Ставлення до нас було нестерпне».

У концтаборах люди працювали як каторжники. Жінки працювали разом з чоловіками. Тобто виконували тяжку фізичну працю.

«У нас були номери на грудях, колінах, а заду був великий номер як на автомобілі», — веде далі Іван Карпінський.

Пан Карпінський свій номер досі пам’ятає: СЗЗ990.

«Я не можу його забути».

«Умови утримання, — додає Андрій Дребезгов, — були настільки поганими, що ув’язнені просто замерзали уві сні».

Пані Ганна Фединчук була засуджена за свій зв’язок з УПА.

Менше ніж десять років нікому не давали.

Отець Василь Говера:

«У таборах опинялися всі, у тому числі вагітні жінки. І вже в таборі народжували дітей».

Тільки в Карлазі було народжено 162 українських немовляти.

«Депортація — це страшна трагедія. Мій батько теж був депортований зі своєю сім’єю у 47 році. Ми говоримо лише про „Захід“ — одну з акцій депортації. Протягом лише кількох днів було депортовано понад 77 тисяч людей».

Це були в основному родини, які були хоч якось пов’язані з боротьбою УПА проти радянської влади.

«Моя сестра була в підпіллі, — ділиться Іван Бойко, спецпереселенець, — у Бандерах, як казали. Через неї мене і вивезли з татом».

Емілія Костюк, спецпереселенка розповідає:

«Прийшли два москалиска і кажуть: прийшли вас вивозити. Я кажу: я нікуди не йду, дивіться, я хвора. А вони мені кажуть: нічого, швидше подохнеш. Один взяв мене за коси, другий — за ноги і стягли мене з печі».

Для цієї акції було задіяно 44 тисячі вагонів. Це були вагони для перевезення худоби, тобто зрозуміло, що вони не були пристосовані для людей.

«Пам’ятаю, ми з татом коло дверей їхали на лежачи. Були голодні і холодні. Усе позамерзало. Я була заснула, а моя голова примерзла до вагона. Навіть не знаю, як я вижила», — пригадує пані Емілія.

Отець Василь:

«Людей привезли в голий степ. Навіть дерев не було, аби збудувати якусь хату. Людей вивантажили і сказали: робіть собі, що хочете».

Володимир Окунь, син спецпереселенців:

«І жінки та старі копали прямо собі на місці землянки. Копали мисками, ложками. У першу зиму загинула мамина молодша сестра. Мама розповідала, що в їхньому ешелоні не було родини, де б за зиму хтось не помер».

Землянки накривали землею і мощеною глиною, щоби не протікала. Зимою були такі бурани, що замітали землянки понад два метри над дахом. Треба було не тільки двері відкопувати, а й комин. Двері в землянці завжди відкривалися всередину.

«Мій дід сніг спершу запускав усередину, аби зробити тунель, а потім вже виносив з хати сніг. Інакше вийти не можна було», — пригадує пан Володимир.

Параскевія Костюк пригадує:

«Води зимою не було. Ми мусили топити сніг, щоби митися і варити їсти».

Іван Бойко:

«Я ходив голодний, вошивий, дрантивий з татом і жебрали попід хати. Пробачте мені».

Володимир Окунь:

«Мій батько хотів одного — колись удосталь наїстися хліба. Спецпереселенці — це були люди без прав. Кожен українець, якого сюди прислали, потрапляв на шахту або на будову. Нашим було важко ще й з тих міркувань, що проти них була пропаганда — бандерівці, політичні. Тому галичани старалися селитися окремо і компактно. Але там вирувало українське життя».

В українців була єдина мрія — повернутися в Україну.

Отець Василь Говера:

«Існували такі розписки, в яких люди зобов’язувалися ніколи не повертатися в Західну Україну».

Іван Карпінський:

«Можна було повернутися десь в Східну України чи на Південь, тільки не в Західну. А інакше саджали по новому».

Радянську ідеологію ці українці так і не полюбили.

Параскевія Костюк:

«Піонерський галстук мій тато заставляв мене знімати ще коло фіртки».

Іван Бойко:

«Слава Богу, мені так Бог поміг, що я не був ні піонером, ні комсомольцем. Я не продав свою рідну кров».

Параскевія Костюк:

«Українці одні одних дуже підтримували, збиралися, співали пісень. Пам’ятаю, коли ми будували до землянки ще одну кімнату, то нам усі допомагали. Я досі пам’ятаю ту любов один до одного. Люди ділилися останнім, чим могли. Зараз таку любов дуже рідко зустрінеш».

Володимир Окунь:

«Я ніколи не чув, аби мій батько казав: там в Україні. Він завжди казав: дома».

Параскевія Костюк

«У нас завжди в хаті були образи. І кожної неділі ми молилися Службу Божу по хатах. Слава Богу, ніхто не доніс був».

Володимир Окунь:

«Вважалося за честь прийняти Службу Божу в себе в хаті».

Священники вдень, як і всі інші, працювали, а вночі або рано вранці молилися з людьми. Це було підпілля.

Тут не було свободи і можливості будувати церкви, але люди хотіли молитися і їхні землянки були їм за храми.

Володимир Окунь:

«Церква була як український національний клуб, де люди збиралися, щоби поспілкуватися. Це був такий симбіоз — люди підтримували Церкву, а Церква укріпляла людей. Вона помогла українцям бути українцями».

Історія УГКЦ в Казахстані починається з 55 року в підпіллі і продовжувалася аж до легалізації до 90-их років. У 93 році парафію офіційно зареєстровано.

«Помалу відходять політичні в’язні та спецпереселенці, — каже о. Василь Говера, — залишаються їхні нащадки. Проте процес асиміляції бере своє. Хоча ми намагаємося тримати парафію живою. Маємо катехизацію для дітей і літні табори. І вертеп щороку організовуємо. Для багатьох людей тут Церква продовжує бути маленькою Україною».

Параскевія Костюк:

«Віру в Бога і любов до України мама мені передала з материнським молоком. Ми тут з усіма: казахами, чеченцями дружимо, але своє є своє…»

За матеріалами Департаменту інформації УГКЦ
Пресслужба Секретаріату Синоду Єпископів УГКЦ

Дивіться також

Живе Телебачення Мукачівська греко-католицька єпархія Релігійно-інформаційна служба України Український Католицький Університет Офіційний сайт Ватикану Новини Ватикану Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae